برخورد با فروش جانوران وحشی در مراکز عرضه ماهی قرمز

داریوش غفاری با اشاره به افزایش حضور گردشگران در طبیعت طی ایام نوروز اظهار کرد: احساس مسئولیت نسبت به نسل آینده حسی است که در ذات تمامی موجودات زنده و حتی حیوانات وجود دارد و این حس در انسان به عنوان اشرف مخلوقات در سطح بالاتری باید نمود پیدا کند.

به گزارش مهر، وی گفت: در اصل ۵۰ قانون اساسی هر گونه فعالیتی که منجر به تخریب محیط زیست شود و نسل حال و آینده را مورد تهدید قرار دهد؛ ممنوع شده است.

غفاری با اشاره به خرید ماهی قرمز در آستانه عید نوروز، تاکید کرد: در فرهنگ باستانی ما ماهی قرمز جایی در سفره هفت سین ندارد، به گونه‌ای که در تابلوی مشهور کمال الملک هم مشاهده می‌شود که از گذشته یک عدد نارنج یا پرتقال به نشانه زمین غوطه ور در کیهان در ظرف آب قرار داده می‌شد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام کارشناسان دامپزشکی ماهی قرمز می‌توانند منجر به بروز برخی بیماری‌ها شود، افزود: از نظر زیست محیطی تاکید می‌شود که این حیوانات بعد از عید نوروز به هیچ عنوان در رودخانه‌ها و برکه‌های طبیعی رهاسازی نشوند چرا که با تکثیر آنها حیات وحش به خطر می‌افتد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمان از مردم خواست که ماهی‌های قرمز را در استخرها و حوض‌های ویژه ایکه شهرداری برای این منظور ساخته است، رهاسازی کنند.

وی با بیان اینکه مردم در طول سال به ویژه ایام نوروز زباله‌هایشان را از طبیعت جمع آوری کنند، گفت: زباله‌ها باعث آلودگی آب و خاک می‌شوند و تأثیرات مخربی به جا می‌گذارند.

غفاری عنوان کرد: همچنین مردم در خصوص روشن کردن آتش در طبیعت دقت داشته باشند که به محیط زیست آسیب وارد نکنند و حتماً در هنگام ترک محل از خاموش بودن آن اطمینان حاصل کنند.

وی همچنین کاشت درخت و حفظ پوشش گیاهی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در روز سیزدهم فروردین و روز طبیعت با هدف احترام به طبیعت و فرهنگ نیاکان به دامن طبیعت می‌رویم؛ اگر در این روز یک درخت به ویژه گونه‌های مقاوم به کم آبی و مؤثر در جلوگیری از بیابان زایی به یادگار بکاریم بسیار مفید و مؤثر است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمان گفت: از شهروندان در خواست داریم در طول سال به ویژه ایام عید نوروز تخلفات زیست محیطی را به سامانه ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

وی با انتقاد از فروش حیوانات وحشی گفت: چند سالی است که مواردی از فروش لاک پشت، سمندر، مارماهی و… در کنار ماهی قرمز برای ایام نوروز را شاهد هستیم؛ از مردم تقاضا داریم به منظور حفظ محیط زیست از خرید این حیوانات وحشی خودداری کرده و مراکز متخلفی که اقدام به فروش این حیوانات می‌کنند را معرفی کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=26091
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.