تعیین تکلیف وضعیت زغال سنگ یکی از چالش های بزرگ استان

آن طور که ایسنا نوشته مهدی حسینی نژاد در نشست هم اندیشی و رسیدگی به مشکلات معادن ذغال سنگ استان کرمان با حضور رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان و جمعی از کارشناسان حوزه معدن افزود: امروز 200 میلیارد تومان بابت حقوق دولتی و موارد دیگر در استان کرمان وصول و به حساب خزانه کشور واریز شده که طبق قانون، 15 درصد این مبلغ باید به خزانه استان برگشت داده شود.

وی خاطرنشان کرد:  مجموع پولی که از خزانه به حساب استان کرمان واریز شده 0.05 درصد است و مجموع اعتباری که به حساب وزارت صنعت، معدن و تجارت واریز شده 14 درصد در گذشته و سه درصد در سال های اخیر بوده که همین امر موجب می شود که وزارت صنعت و معدن هم اعتباری که بخواهد در توسعه زیرساختهای استانها هزینه کند، نداشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تصریح کرد: از مجموع پولی که استان به حساب خزانه واریز می کند،  باید 15 درصد به حساب استان کرمان واریز شود که این اتفاق رقم نمی خورد.

حسینی نژاد با بیان اینکه درخواست ما تنها دریافت سهم استان کرمان است عنوان کرد: از این 200 میلیارد تومان که به حساب خزانه واریز شده می توانیم حداقل 60 میلیارد تومان را در استان برای کارهای زیادی که برنامه ریزی کرده ایم، هزینه کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: برای استان کرمان اولویت هایی را مشخص کرده ایم و به دنبال آن هستیم که در یک مرحله بخش زغال سنگ این استان را تعیین تکلیف کنیم و در مراحل بعدی هم به ترتیب یک بخش را احیا و توانمند کنیم زیرا این پول سالها در اختیار استان کرمان نبوده است.

 

وی تصریح کرد: معتقدیم باید به گونه ای برنامه ریزی شود که 15 درصد پول در ابتدای امر به حساب خزانه استان کرمان و مابقی به خزانه کشور واریز شود تا با این کار اشتغالزایی زیادی در این استان رقم زده شود.

حسینی نژاد با بیان اینکه تعیین تکلیف وضعیت زغال سنگ یکی از چالش های بزرگ استان کرمان است گفت: طی سه سال گذشته در راستای ساماندهی وضعیت زغال سنگ این استان تلاش های زیادی انجام شده اما بنا به دلایل مختلفی به نتایج مطلوبی نرسیدیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان عنوان کرد: عامل اصلی زیان انباشته شرکت های زغال استان کرمان، قیمت تمام شده زغال است که با بررسی های صورت گرفته برخی از فاکتورهایی که این شرکت را درگیر کرده شناسایی شده است که باید برای رفع آنها اقدام کنیم.

حسینی نژاد گفت: امروز می توانیم 60 میلیارد تومان اعتبار دولتی را به استان کرمان تخصیص دهیم و این حقوق دولتی اگر طبق قانون به حساب خزانه استان واریز شود در تمام حوزه های رفاهی، زیرساخت های عمرانی و معدنی استان یک تحول بزرگ بر جای خواهد گذاشت و مشکلات معادن استان نیز مرتفع می شود.

براساس این گزارش سالانه حدود 63 میلیون تن مواد معدنی در استان کرمان استخراج می شود که 21 درصد استخراج کل کشور را در بر می گیرد.

42 نوع ماده معدنی از 380 معدن در استان کرمان استخراج می شود و مس، سنگ آهن، زغال سنگ ،کرومیت و تیتانیوم از مواد معدنی شاخص این استان است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11577
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.