درآمد سرانه کرمانی‌ها پایین‌تر از میانگین کشوری

درآمد سرانه عددی است که از تقسیم تولید ناخالص داخلی بر جمعیت یک کشور بدست می آید و چون تولید ناخالص داخلی در برگیرنده ارزش مجموع کالاها و خدماتی است که طی یک دوران معین، معمولاً یک سال، در یک کشور تولید می‌شود پس معنای ساده‌تر درآمد سرانه این است که به ازای هر نفر در یک کشور چه میزان درآمد وجود دارد.معنای ساده‌تر درآمد سرانه این است که به ازای هر نفر در یک کشور چه میزان درآمد وجود دارد.

استان کرمان با وجود معادن گسترده و شرکت‌های بزرگی نظیر گل گهر و مس سرچسمه و معادن و کارخانجات فولاد اما درآمد سرانه آن  با وجود این شرکت‌ها همخوانی ندارد.

استان کرمان برخلاف دارابودن بسیاری شاخص ها و ظرفیت ها، فضای کسب و کار مناسبی ندارد، درآمد سرانه آن از متوسط کشور پایین تر است و سهم کمی در اقتصادی ملی دارد،این جملات بخشی از صحبت‌های طبیب زاده رییس اتاق بازرگانی در روزه‌های گذشته بود.

اما با نگاهی به آماری که مرکز آمار ایران در سال 93 ارائه داده این نکته را می‌توان فهمید. درآمد سرانه مردم استان کرمان در سال 1393 به قیمت‌های جاری حدود 7 /12 میلیون تومان بوده، در حالی که متوسط درآمد سرانه مردم ایران در این سال نزدیک به 8 /14 میلیون تومان به ثبت رسیده؛ موضوعی که نشان می‌دهد درآمد سرانه مردم کرمان 9 /13 درصد از درآمد سرانه متوسط کشور پایین‌تر است. میانگین درآمد خانوارهای روستایی استان کرمان هم در سال 1394 به 10 میلیون و 788 هزار تومان (899 هزار تومان در ماه) محدود بوده، حال آنکه متوسط این شاخص در کشور معادل 16 میلیون و 104 هزار تومان (یک میلیون و 342 هزار تومان در ماه) به ثبت رسیده است.

اما این نکته توسط اکثر مسوولین ذی ربط مرتب بیان می‌شود. اوایل دی ماه سال جاری بود که رودری  رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان  نسبت به این امر هشدار داده و گفته بود درآمد و سرانه ما نسبت به میانگین کشوری پایین تر است و این نشان دهنده آن است که افزایش سطح رفاه و معیشت در استان کرمان نیاز به برنامه ریزی های بیشتر و دقیق تری دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15690
1 نظر
  1. محمد می گوید

    قابل توجه نمایندگان استان کرمان در مجلس نمایندگانی که خود را به خواب زدند
    حق مردم کرمان با وجود این همه منابع فقر و بیکاری نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.