در کار گروه گردشگری میراث فرهنگی چه گذشت؟

محمود وفایی،مدیر کل میراث فرهنگی استان در کار گروه گردشگری میراث فرهنگی ،که صبح امروز ۳۱ شهریور در استانداری کرمان برگزار شد ،می گوید که رویکرد کلی دولت در این چند سال در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بسیار خوب بوده است و خوشبختانه سر خط گردشگری به جایی می رود که به جایگاه استحقاقی خود برسد. .

به گفته‌ی وفایی اتفاق خوبی که امسال برای صنعت گردشگری کرمان افتاد ،ثبت جهانی آثار طبیعی و آثار باستانی استان بود که جهد و تلاش هایی که استاندار کرمان در این راه انجام داده بسیار موثر بوده است.

او معتقد است که چه بسا که اگر استاندار در این نشست نبود پرونده های ما دچار چالش می شد و این اتفاق های خوب مرهون تلاش های وی است.

وی توضیح می دهد که در اجلاس های یونسکو تاکنون هیچ استانداری حضور نیافته بود و امروز استان کرمان بر قله ثبت آثار جهانی در ثبت پرونده ها در یونسکو تکیه دارد و در کشور نیز مقام نخست را داریم.

او در خصوص حضور گردشگر خارجی می گوید که ورود گردشگران از مرز ۱۵ هزار نفر عبور کرده است و ورودی گردشگر خارجی به استان کرمان نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته است و پیش بینی می شود که تا پایان سال ۳۰ هزار گردشگر از کرمان بازدید کنند.
وفایی ابراز امیدواری کرد که سیرجان به نام شهر گلیم و تا ۲ سال آینده مجموعه بازار کرمان را به ثبت جهانی خواهیم رساند.

او می گوید که تا کنون ۷۵ اقامتگاه بوم‌گردی راه اندازی شده و گردشگر در هر روستای ما برود امکان اقامت و سرویس دارد و می‌توانند در بخشی نیز صنایع دستی خود را عرضه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی می گوید که در کاروانسرای وکیل دچار مشکل شدیم که پرونده قضایی این مکان در شعبه ۱۰ مورد برسی قرار گرفت و امیدواریم شاهد آزادسازی آن شویم.

به گفته ی مدیر کل میراث فرهنگی استان ،کرمان رتبه نخست را در عرضه و فروش صنایع دستی دارد.

وفایی معتقد است که استان ما ایران کوچک ،بهشت باستان شناسی ،بهشت زمین شناسی و بهشت معادن است.

او در خصوص جذب گردشگر خارجی به استان توضیح داد که کارهای خوبی از جمله ساماندهی خط ریلی و مذاکره و تفاهمنامه با «هواپیمایی ماهان» در راستای جذب گردشگر انجام شده است..

پروژه های خبر و هنزا شش هزار نفر اشتغالزایی دارد

محمد جهانشاهی ،معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز در این نشست گفت که دو پروژه از پروژه‌های بزرگ کشور در استان کرمان در حال انجام است که در حال حاضر پیشرفت بالای ۵۰ درصد دارند.

محمد جهانشاهی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در کارگروه گردشگری در این خصوص می گوید.
محمد جهانشاهی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در کارگروه گردشگری در این خصوص می گوید.

او می گوید که «خبر» و «هنزا» بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان و اشتغال زایی بیش از شش هزار نفر به همراه دارند.

وی معتقد است که با اجرای کامل این طرح ها جهش تاریخی در گردشگری استان به وجود خواهد آمد و تاثیر زیادی در گردشگری کشور خواهد داشت.

جهانشاهی توضیح می دهد که شاهد تحولاتی در برخی بخش ها در دولت بودیم که یکی از آنها تسهیلات گردشگری است و دیگری در خصوص اقامتگاه‌های بوم‌گردی بود.

او ادامه می دهد که در تاسیسات از ۹۰ واحد در ابتدای دولت به ۴۳۰ واحد رسیده و به ۴۷۰ واحد تا پایان سال‌ جاری می‌رسیم.

جهانشاهی اعلام کرد که تعداد گردشگران خارجی با توجه به ظرفیت‌های استان هنوز کم است و از رقم هفت هزار نفر در سال ۹۱ به ۱۲ هزار نفر در سال ۹۴ رسیدیم.

به گفته ی او در گذشته ماندگاری گردشگران در استان خیلی کم بوده است و امروزه در حال افزایش است و هرچه بیشتر شود آورده برای استان بیشتر خواهد شد.

او معتقد است که در برخی بخش ها از چشم‌انداز فاصله داریم ولی اگر روند فعلی را طی کنیم تا پایان برنامه به شاخص ها خواهیم رسید.

معاون گردشگری میراث فرهنگی در مورد میزان اشتغال به کار در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری می گوید که از ۲۶۰۰ نفر در شروع دولت به بیش از ۳۲۰۰ نفر رسیده‌ایم.

او معتقد است که در گردشگری روستایی اتفاقات خوبی افتاده با هدف ماندگاری روستاییان در محل زندگی و مولد بودن آن‌ها و حفاظت از میراث طبیعی و باستانی موجود در این مناطق است.

جهانشاهی توضیح می دهد که در حال حاضر ۷۷  واحد در سطح استان فعال هستند و ۷۰ درصد مدیریت اقامتگاه‌های بومگردی باخانم هاست .

او گفت که بخشی از اقامتگاه های بوم‌گردی ما به سیستم آنلاین اینترنتی متصل شده‌اند و گردشگران خارج از کشور می‌توانند از کشور خودشان برای اسکان خود اقدام و رزرو کنند.

معاون گردشگری ادامه می دهد که در اقامتگاه‌های بوم‌گردی غذاهای محلی، صنایع دستی، محصولات دامی و طبیعی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد،حضور بی‌واسطه‌ی گردشگران با بومیان ارتباط خوبی را ایجاد می کند و می توانند زندگی در مناطق روستایی ما را مانند افراد بومی ساکن منطقه تجربه کنند و این برای گردشگران خیلی لذت بخش و مهم است.

جهانشاهی معتقد است که تداخل دو حوزه مشکل ساز است دریافت جواز صنفی برای تاسیسات گردشگری مطرح شده است ما معتقدیم مستثنی هستند و زیرمجموعه ی قوانین نظام صنفی نیستند.

او می گوید که فشارهایی برای واحدهای زیرمجموعه‌ی گردشگری وارد می‌شود برای دریافت جواز کسب خواهان تعیین تکلیف در این خصوص هستیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=2540
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.