دفاتر نظام فنی روستایی در تمامی روستاهای کرمان راه‌اندازی شد

علی اکبر سلطانی‌نژاد با اشاره به میزان مقاوم‌سازی منازل روستایی به نسبت شهرها اظهار داشت: از آنجا که زیرساخت‌ها در روستاهای ما به نسبت شهرها کمتر بوده و دانش مهندسی و مهارت‌های ساخت و ساز و … در روستاهای ما دیرتر رفته است طبیعی است که توجه به مقاوم‌سازی و ساخت اصولی ساختمان‌ها در روستاها به نسبت شهرها کمتر باشد.

به گزارش تسنیم، وی به هدف‌گیری نظام اجرایی و برنامه‌ریزی کشور در این زمینه اشاره کرد و افزود: چیزی که امروز در استان کرمان مشاهده می‌کنیم متفاوت از گذشته است و خوشبختانه آهنگ مقاوم‌سازی بناها در روستاهای ما خیلی بهتر از برخی از شهرهای ماست.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با بیان اینکه در شهرهای ما بافت‌های فرسوده‌ای داریم که وسعت زیادی را به خود اختصاص داده‌اند که قابل مقایسه با روستاهای ما نیست عنوان کرد: میزان مقاوم‌سازی بناها در روستاهای استان کرمان 63 درصد است در حالی‌که چنین آماری را در شهرهای استان نداریم.

وی با اشاره به اینکه نتیجه ارزیابی‌های ما از مقاوم‌سازی منازل روستایی نسبت به گذشته بسیار متفاوت است خاطرنشان کرد: زلزله‌های مخرب سال‌های 82 و 83 در بم و زرند زنگ خطری بود و عزم جدی برای مقام‌سازی را در نظام برنامه‌ریزی اجرایی استان و کشور و هم عامه مردم ایجاد کرد.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه استان کرمان استان پهناوری است که مقاوم‌سازی در چنین استانی کار گسترده‌ای بوده و اعتبار زیادی نیاز دارد گفت: در مصوبه اخیری که از دولت در این زمینه گرفتیم خوشبختانه میزان تسهیلات روستایی از 25 میلیون به 40 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اعطای تسهیلات 40 میلیون تومانی با کارمزد 4 درصد در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر افزود: ضرورت توجه به مقاوم‌سازی و نیاز به این امر مهم باید در بین مردم نهادینه شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با بیان اینکه عزم جدی در استان در این زمینه وجود دارد و خوشبختانه تاکنون اقدامات خوبی در استان انجام شده و روند خوبی داشته است گفت: امیدواریم که حدود 40 درصد واحدهای باقیمانده در روستاهای استان نیز با کمک مسئولان و مشارکت مردم مقام‌سازی شوند.

وی با اشاره به اینکه امروز تمامی تکنولوژی‌ها و روش‌های ساختی که در شهرها وجود دارد و امکان آن در روستاها فراهم است زمینه استفاده از آن در روستاها فراهم شده بیان کرد: در تمامی روستاهای ما دفاتری وجود دارد که نظارت‌ها، نقشه‌ها و اصول مهندسی را در ساخت و سازها برعهده دارند و نظام فنی روستایی به موازات نظام مهندس که در شهرها فعالیت دارند در روستاهای ما راه‌اندازی شده است.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه با همکاری و مشارکت سازمان نظام مهندسی، عمرانی استانداری کرمان و مسکن و شهرسازی اجماعی انجام شده و نظام فنی روستایی شکل گرفته است عنوان کرد: با این اقدام به صورت سازمان یافته همه ابزاری که نیاز است در روستاها وجود دارد و در دسترس مردم قرار دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=27191
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.