دلایل عقب‌ماندگی پروژه‌ها در استان کرمان شناسایی و رفع شود| پیشرفت پروژه‌ها نسبت به برنامه زمان‌بندی عقب است

به گزارش کرمان‌نو، محمدجواد فدایی امروز 9 اردیبهشت‌ماه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان که در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار شد، اظهار کرد: نخستین نکته این است که باید کارهای سال قبل دقیق تجزیه و تحلیل شده و از تجارب سال گذشته استفاده کنیم و مشخص شود دلیل عقب ماندگی کارها چه بوده است.

این مقام مسوول در ادامه افزود: مورد دیگر تامین منابع است که پروژه‌های پتروشیمی و پلاسمای خون تامین منابع نشده در حالی که پروژه‌های مهمی بود که دو سال معطل مانده و باید تکلیف آنها روشن شود و اگر تامین منابع نمی‌شود از لیست پروژه‌ها حذف شود.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه مسوول تامین منابع باید توضیح بدهد چه اقدامی انجام داده و چرا به نتیجه نرسیده، تصریح کرد: باید به جدول اطلاعاتی پروژه‌ها بندهایی اضافه شود که هر پروژه‌ای با چه مبلغی، از چه منبعی و از سوی چه کسی تامین منابع شود.

وی با بیان اینکه بعضا سه یا چهار سال است که معطل برخی کاهار هستیم. عادت کرده ایم حرف بزنیم و به نتیجه نرسیم، افزود: باید هر سه ماه یک‌بار مسوول تامین منابع مالی گزارش بدهد تا روند اصلاح شود یا صرف‌نظر کرده و سراغ پروژه دیگر برویم. اینکه همیشه آمار بدهیم، اما در عمل چیزی حاصل نشود، نمی‌شود و باید رویکرد عوض شود.

استاندار کرمان تاکید کرد: باید اعلام کنیم اهداف اقتصاد مقاومتی در سطح کلان در سال گذشته چه تاثیری باید در استان می گذاشته و چقدر این تاثیر محقق شده است.

این مقام مسوول در ادامه با عنوان کردن این سوال که چرا استان کرمان با وجود ظرفیت‌های فراوان در حوزه‌های مختلف درآمد سرانه پایین و مشکلات دیگر را دارد، تصریح کرد: باید مشکلاتی که در استان کرمان وجود دارد، دغدغه همه ما باشد و هر کاری که می توانیم برای رفع مشکلات انجام بدهیم.

استاندار تصریح کرد: ۲۷۲ پروژه داشتیم که ۷۴ پروژه مربوط به بخش خصوصی و مابقی دولتی بودند بررسی شود چه مقدار پیشرفت داشته است.

فدایی با اشاره به رونق تولید در سرفصل برنامه‌های اقتصاد مقاومتی سال جاری افزود: در ابتدای سال به دستگاه‌ها نامه ارسال کردیم و در شش محور برنامه‌های را اعلام کردیم که دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های پیشنهادی خود در این محورها را اعلام کنند که در قالب برنامه اقتصاد مقاومتی به صورت کیفی و کمی تنظیم و هر سه یا شش ماه گزارش بگیریم که اجرای برنامه‌ها به چه صورت است.

این مقام مسوول در ادامه درخواست کرد همه دستگاه‌ها گزارشی از اینکه اهداف اقتصاد مقاومتی در سطح کلان چه تاثیری در سال گذشته در استان و افزایش شاخص‌ها گذاشته است ارائه کنند تا در جلسه بعد بررسی شوند.

استاندار کرمان تاکید کرد: رونق تولید فقط به دستگاه‌های تخصصی مربوط نیست و به همه مربوط است و از جلسات آینده گزارش تعداد واحدهای راکد و نیمه‌راکد که مشکل آنها بررسی و تصمیم‌گیری شده است، می خواهیم.

پیشرفت فیزیکی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی نسبت به برنامه زمان‌بندی عقب است

جعفر رودری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه اگر عمدتاً مصوبات در جلسات ستاد پیگیری نشود بعضاً کمتر از طرف سازمان‌های ذی‌ربط بررسی می‌شوند، افزود: باید دغدغه انجام دادن برنامه‌ها را در زمان پیش‌بینی‌شده داشته باشیم اما پیشرفت فیزیکی ما نسبت به برنامه ارائه‌شده عقب است از این‌رو رویکرد ما در زمینه اقتصاد مقاومتی مردمی کردن پروژه‌هاست.

وی با بیان اینکه ما باید برای خودمان الزام ایجاد کنیم تا برنامه‌هایمان در وقت تعیین‌شده پیش برود همچنین گام دوم بحث تأمین مالی این پروژه‌هاست، اظهار کرد: از ۲۷۲ پروژه اقتصاد مقاومتی استان کرمان؛ اهداف ۱۹۸ پروژه دولتی با متوسط رشد بالای ۹۰ درصد مشخص شده است.

رودری با بیان اینکه سال گذشته برنامه اصلاح کشت ابلاغ شده است، اظهار کرد: تاکنون گزارشی در این زمینه ارسال نشده است.

عملیاتی شدن 70درصد از 44 پروژه در استان کرمان

همچنین در این جلسه رئیس صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان اعلام کرد: از ۴۴ پروژه ۷۰ درصد پروژه‌ها عملیاتی شده است.

مهدی حسینی‌نژاد افزود: اگر اختیارات بیشتری به ما داده شود پروژه‌ها زودتر به اتمام می‌رسند.

کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمان در سال 97

در ادامه این جلسه مهرداد محمدی سلیمانی، مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان اظهار کرد: نرخ بیکاری استان کرمان در سال‌های 96 و 97 از سطح ملی پایین‌تر بود به‌رغم اینکه کشور از 11/9 به 12 درصد رسید، استان کرمان در سال 96 به 97 از 11/6 به 11/4 درصد کاهش پیدا کرد.

وی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی از 38/ به 39/3 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در بخش دیگری از صحبت هایش با ارائه گزارشی از آمار نرخ بیکاری و اشتغال در خصوص وضعیت اشتغال استان در سال های 94 تا 96 اظهار کرد: در این سال‌های تعداد بیکاران استان از 160 هزار نفر به 110 هزار نفر و شاغلان 740 هزار به 851 هزار نفر افزایش پیدا کرد.

وی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی استان نیز از 35/2 به 39/2 افزایش داشته و همچنین نرخ بیکاری از 7/2 به 11 افزایش داشته است.

محمدی سلیمانی با بیان اینکه با توجه به طرح نیروی کار در سال 96 نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمان 39/2 درصد است که نسبت به سال 90، 1/6 درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: این بدین معناست که تعداد متقضایان جدید کار و ورودی به بازار کار حدود 65 هزار نفر افزایش داشته است.

بهره‌برداری از باند جدید فرودگاه کرمان در انتظار تامین قیر مانده است

در ادامه این جلسه علی قاسم‌زاده، مدیرکل فرودگاه‌های استان نیز درباره آخرین وضعیت پروژه باند دوم فرودگاه کرمان، اظهار کرد: قرار بود که فرودگاه کرمان تعطیل و پروازها به شهرستان‌های سیرجان و رفسنجان منتقل شود که از این کار جلوگیری شد گفت: باند فرودگاه قرار بود 22بهمن سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما در کشور مشکل اساسی قیر داشتیم و به همین دلیل آسفالت آن مانده است.

مدیر‌کل فرودگاه‌های استان کرمان با اشاره به اینکه احداث باند جدید فرودگاه کرمان در حال حاضر 76 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تاکید کرد: پیگیری جدی برای اتمام کار وجود دارد و با تامین قیر کار آن به اتمام می‌رسد.

این مقام مسوول با بیان اینکه تامین اعتبار این پروژه کامل شده و یک ریال هم به پیمانکار بدهکار نیستیم اظهار  کرد: تلاش می‌شود تا در شهریورماه و همزمان با هفته دولت باند جدید فرودگاه کرمان به بهره‌برداری برسد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=27407
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.