سهم جنوب کرمان از یارانه انرژی صفر است

الهام پیپر_روزنامه کاغذوطن| جایگاه بخش کشاورزی به ‌عنوان موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی در ساختار شهری و روستایی ‌از جمله موضوعاتی است که همواره مورد بحث و اظهارنظر کارشناسان بوده است، در عین حال کشاورزان تنها کسانی هستند که کمترین بهره را از سود کشاورزی به دست‌ می‌آورند.

در جنوب کرمان نیز به دلیل محیط مناسب و آب و هوای مساعد همیشه این مساله مورد توجه بوده اما متاسفانه هنوز کشاورزان این منطقه با مشکلات زیادی روبرو هستند که می‌طلبد کارشناسان و مسوولان امر تصمیمات جدی و خوبی را برای بهبود وضعیت کشاورزان انجام دهند .

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در نخستین نشست مطیوعاتی خود با خبرنگاران با بیان اینکه از مجموع قیمت پرداختی مصرف‌کنندگان تنها ۲۳ درصد نصیب کشاورزان می‌شود گفت: بقیه این مبلغ در مسیر رسیدن محصولات کشاورزی به دست مصرف‌کننده به جیب دلالان می‌رود.

سعید برخوری با اشاره به اینکه در جنوب استان کرمان حدود ۸۵ گونه گیاهی و زراعی کشت می‌شود اظهار داشت: امسال بالغ بر ۱۲ محصول جدید در جنوب استان کشت شده که در جهت توسعه تنوع کشت است.وی با بیان اینکه در جنوب استان کرمان ۴.۵ تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود گفت: با وجودی که یک‌سوم سطح زیرکشت استان کرمان در جنوب واقع شده، اما دو‌سوم محصولات کشاورزی استان کرمان از این منطقه برداشت می‌شود. مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به اینکه هزار نفر در جنوب استان کرمان در بخش کشاورزی کار می‌کنند که بیش از ۶۳ درصد جمعیت جنوب استان را شامل می‌شود عنوان کرد: سرانه هر ایرانی از محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان ۵۲ کیلوگرم است. وی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی در جنوب استان کرمان گفت: ریسک فروش محصولات کشاورزی در جنوب استان مشکل مهمی است که کشاورزان ما هر ساله با آن روبه‌رو هستند. راه‌اندازی 5 مرکز لجستیک‌بار در جنوب کرمان برخوری با بیان اینکه فرآیند رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده از دیگر مشکلات بخش کشاورزی در جنوب استان است افزود: با وجود تمام زحماتی که کشاورزان متحمل می‌شود، اما سهم کمی از درآمد محصولات کشاورزی به جیب آن‌ها می‌رود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به راه اندازی پنج مرکز لجستیک بار در جنوب کرمان گفت: به ‌زودی پنج مرکز لجستیک بار در شهرستان جیرفت و شهرستان‌های جنوبی در راستای صادرات محصولات کشاورزی راه‌اندازی می‌شود. سعید برخوری با بیان این مطلب که محصولات کشاورزی جنوب کرمان در فصلی تولید می‌شود که اغلب کشورهای همسایه و حتی اروپا در یخبندان به سر می‌برند و ما می‌توانیم با هدف‌گذاری و شناسایی بازارهای هدف محصولات منطقه را به این نقاط صادر کنیم گفت: به ‌زودی پنج مرکز لجستیک بار در شهرستان جیرفت و شهرستان‌های جنوبی در راستای صادرات محصولات کشاورزی راه‌اندازی خواهد شد.

فرآوری محصولات کشاورزی جنوب کرمان صرفه اقتصادی ندارد

وی با اشاره به این موضوع که فرآوری محصولات کشاورزی جنوب کرمان صرفه اقتصادی ندارد و تنها یک بحث انحرافی است افزود: محصولات کشاورزی منطقه جنوب کرمان از نظر مرغوبیت باید درجه بندی شوند تا برای صادرات آماده باشند و محصولات درجه دو وسه را باید در بخش فراوری مورد استفاده قرار داد. این مسوول ادامه داد: از آبان ماه سال گذشته به دنبال صادرات محصولات کشاورزی جنوب استان بودیم اما متاسفانه زیرساخت لازم برای صادرات محصولات کشاورزی در منطقه وجود ندارد و این مساله نیازمند عزم جدی مسوولان مربوطه است که در همین رابطه مراکز لجستیک بار محصولات کشاورزی، سورتینگ و صنایع مرتبط با صادرات در منطقه باید ایجاد شود تا به دنبال آن همکاری خوبی در این خصوص با سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام شود البته مجوز صادرات سیب‌زمینی از این منطقه صادر شده است. در سال جاری با پیش‌بینی‌هایی که در سطح سازمان جهاد کشاورزی شد و طی نشست‌های زیادی با استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی؛ توانستیم زمینه صادرات و فروش بسیار خوبی در حوزه محصولات پیاز و سیب‌زمینی داشته باشیم.رییس سازمان کشاورزی جنوب استان کرمان همچنین از دریافت مجوز صادرات بعضی محصولات کشاورزی در سال جاری خبر داد و گفت: برای صادرات محصولاتمان، باید اقدامات لازم توسط دستگاه‌های مرتبط با بخش کشاورزی انجام و زیرساخت‌های این حوزه ایجاد شود .برخوری با اشاره به این مطلب که امروز دنیا به سمت تولید محصولات ارگانیک حرکت می‌کند ادامه داد: یکی از اقدامات جهاد کشاورزی در این منطقه ایجاد شرایط مناسب برای تولید محصول ارگانیک و سالم است که در سطح کشور از رتبه بالایی در این خصوص برخوردار هستیم.

جنوب کرمان از یارانه انرژی بی‌نصیب است

وی با اشاره به تولید محصولات گلخانه‌ای در جنوب کرمان اضافه کرد: جنوب کرمان به لحاظ آفتاب و اقلیم مناسبی که دارد بهترین شرایط تولید محصولات گلخانه‌ای را با کمترین هزینه دارد و از طرفی این آفتاب و اقلیم مناسب در فصل‌هایی که گلخانه‌ها محصولی ندارند می‌تواند عملیات ضد عفونی را به صورت طبیعی انجام دهد.جنوب کرمان در زمینه استفاده از یارانه انرژی بی‌نصیب است و اگر مثل دیگر نقاط کشور از یارانه غیرمستقیم انرژی که گاز و دیگر حامل‌های انرژی هستند استفاده کند قیمت تمام شده محصولات گلخانه‌ای کمتر شده و می‌تواند با سایر کشورهای دنیا در این زمینه رقابت کند.سعید برخوری از تولید محصولات جدید در منطقه خبر داد و افزود: تولید محصولات جدید از جمله چغندرقند در منطقه شروع شده و با شرایطی که منطقه جنوب کرمان دارد این محصول از تولید متوسط کشوری در منطقه جنوب کرمان بالاتر رفته است. برخوری با اشاره به تعامل با مراکز علمی منطقه و کشور افزود: امروز سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با همکاری مراکز علمی بویژه دانشگاه جیرفت به عنوان قطب تولید علم و همچنین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی جنوب کرمان با هدف‌گذاری به سمت تولید محصولات سالم حرکت می‌کند.مبارزه با ملخ‌ها در جنوب یک جنگ تمام عیار بودرییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در ادامه با اشاره به حمله ملخ‌های صحرایی به جنوب کرمان گفت: در این مبارزه مانند دوران طلایی دفاع مقدس شبانه‌روز تلاش کردیم و همه اقشار مختلف جامعه بسیج، سپاه و نیروهای مردمی به‌ویژه نیروهای سازمان جهاد کشاورزی، مدیریت‌های شهرستان و خدمات جهادکشاورزی در مناطق تلاش کردند و نگذاشتند کوچک‌ترین آسیبی به مزارع و باغات منطقه وارد شود.

وی ادامه داد: در بعضی نقاط برای مبارزه با ملخ صحرایی از نیمه شب کار را شروع می کردیم که تا اذان صبح ادامه داشت و این به شکلی بود که در منطقه همه افراد درگیر بودند و امیدواریم توانسته باشیم مردم و کشاورزی‌های منطقه را از هجوم و خسارت ملخ صحرایی حفظ کرده باشیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=29306
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.