سیرجان به زودی صاحب «بندر خشک» می‌شود

محمد حجارزاده معاون شرکت بازرگانی دولتی در این جلسه اظهار کرد: استقلال شرکت های غله منطقه ای در دستور کار است و در نهایت این کار انجام می شود.

وی در زمینه تبدیل منطقه ویژ اقتصادی سیرجان به بندرخشک گفت: برنامه داریم انبارهای کالاهای اساسی را از بندرعباس منتقل کنیم و امروز قول ایجاد بندر خشک را در سیرجان دادیم.

احمدعلی عبدلی مدیرکل دفتر فنی مهندسی شرکت بازرگانی دولتی نیز در این جلسه اظهار کرد: 20 میلیون و 650 هزار تن ظرفیت سیلو در کشور داریم اما پراکندگی در استان ها خوب نیست و در جایی تجمع سیلو و جایی مانند جنوب استان کرمان سیلو نداریم.

به گزارش ایسنا در این جلسه مصوب شد از ابتدای دی ماه کار ایجاد بندر خشک توسط شرکت بازرگانی دولتی در سیرجان آغاز شود.

همچنین مقرر شد، گروهی مرکب از استانداری، شرکت غله، منابع طبیعی و راه آهن، کار مکان یابی پایانه ریلی حمل گندم را انجام داده و تامین زمین را دنبال کنند.

براساس این گزارش آیین‌نامه اجرایی ایجاد و فعالیت بنادر خشک در کشور مصوبه سال 93،‌ بندر خشک را این طور تعریف کرده است: بندر خشک (dry port) پایانه‌ای ترکیبی در داخل کشور و مجاور خطوط اصلی ریلی و جاده‌ای مبادلاتی کشور(ایستگاه‌های ریلی و پایانه‌های جاده‌ای) و در نزدیکی مراکز تجمع کالا (تولید یا مصرف) است که حداقل به وسیله 2 شیوه ریل و جاده با بنادر ساحلی یا مرزهای فعال تجاری متصل بوده و به منظور دستیابی به اهداف ماده یک آیین‌نامه ایجاد می‌شود.

در ماده یک آیین نامه هم،‌ بهبود نظام حمل ‌و نقل در کشور با تکیه بر حمل ‌و نقل کالا در فواصل طولانی توسط راه‌آهن و فواصل کوتاه توسط کامیون، تسهیل تغییر وسایل حمل ‌و نقل، کاهش قیمت تمام شده کالا و تسهیل قوانین گمرکی و استفاده از مرز به عنوان نقطه عبور، از اهداف احداث و بهره‌برداری از بنادر خشک عنوان شده است.

البته بندر خشک (بندر داخلی یا لجستیک پارک) صرفا مقصد بنادر دریایی نیست و می تواند مرکزی برای تخلیه، بارگیری، انبارسازی موقت کانتینرها، بارهای عمومی یا فله از طریق حمل‌ ونقل جاده ای یا فرودگاه‌ها هم باشد.

پس از ورود کالا به بندر خشک،‌ تمام خدمات مرتبط با امور گمرکی، بانکی، انتظامی و سایر خدماتی مثل بازرسی‌های لازم برای واردات و صادرات بار در هر زمان ممکن فراهم می‌شود؛ در واقع این بندر می‌تواند در بارنامه‌ها، هم به عنوان مبدا و هم مقصد کالا ذکر شود.

متولی تاسیس و نظارت بر بنادر خشک وزارت راه و شهرسازی و راه آهن است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=22015
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.