صادرکنندگان پسته را دریابید

ستاد عالی پسته استان کرمان در حالی روز گذشته برگزار شد که یکی از دغدغه های صادرکنندگان پسته مشکلات مربوط به نحوه بازگشت ارز به کشور بود مشکلی به گفته فرهاد آگاه عضو انجمن پسته ایران باعث شده حدود 35 هزار تن پسته سال گذشته صادر نشود.این رقم انبار محصول پسته در حالی رخ داده که کل میزان تولید پسته 87 هزار تن بوده است.

این جلسه باحضور استاندار کرمان، نمایندگان مجلس، تولید کنندگان و صادرکنندگان پسته برگزار شد. در ابتدای این جلسه تولید کنندگان و صادرکنندگان خود از مشکلات  خود سخن گفتند.

نقطه مشترک تمامی صحبت های صادر کنندگان و  مشکلات مربوط به بازگشت به ارز کشور بود. بخشی  از این مشکلات مربوط به بدقولی های بانک مرکزی و بخش دیگر آن تفاوت نحوه بازگشت ارز از طریق سامانه سنا بود.

پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در این جلسه گفت ۸۰ درصد صادرات پسته کشور مربوط به استان کرمان است و نباید اجازه داد این جایگاه از دست رود. به گفته پور ابراهیمی افرادی که در سال گذشته صادرات داشته و تسویه حساب نداشته اند، نگرانی هایی دارند و اگر چه بانک مرکزی راهکارهایی داشته اما به دلیل بخشنامه های متعدد و  گاها متناقض با مشکلاتی مواجه شده اند.

او معتقد است  لازم است که پیگیری های لازم برای برگزاری ستاد عالی پسته کشور تا دو هفته آینده و قبل از برداشت این محصول با محوریت کرمان انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این نشست با اشاره به اینکه انباشت پسته علی رغم کمبود محصول پسته در سال گذشته حکایت از مشکلات صادرات دارد، اظهارداشت: امیدواریم در سال جاری با کمترین مشکل روبرو باشیم.

سید مهدی طبیب زاده  ادامه داد: در حال حاضر موضوعاتی از جمله تامین مالی، ارز و انباشت پسته از مشکلات موجود در حوزه پسته به شمار می رود.

وی با اشاره به این مطلب که در سال های گذشته به صورت میانگین ۶۰ درصد پسته تولیدی در کشور صادر می شده است، عنوان کرد: در سال های کم محصول نیز به صورت سنتی حجم صادرات بیشتر از سال های پرمحصول و بیش از میانگین ۶۰ درصد بوده است.

به گفته طبیب زاده در سال  گذشته به علت سیاست های ارزی بانک مرکزی و ملاحظات صادرکنندگان تنها ۳۸ درصد موجودی، صادر شده است.

در نهایت در این جلسه مقرر شد که با هماهنگی بانک مرکزی بخش نامه هایی در خصوص تسهیلات ویژه برای صادر کننده پسته و خشکبار در نظر گرفته شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=31765
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.