صنعت مس ایران پس از برجام جان دوباره گرفت

مهندس    احمد مرادعلیزاده در مراسم افتتاح پنجمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی و تجهیزات وابسته و سومین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات معدنی و راهسازی در کرمان با مقایسه عملکرد شرکت مس در طول چهار سال گذشته، اظهار کرد: شرکت مس در سال 92 با حجم بدهی معادل 900 میلیارد تومان و صندوق خالی همزمان با تحریمی که در جولای 2013 اعمال شد.

وی افزود: آخرین تحریم نیز در مورد مس اعمال شد که خرید و فروش مس از ایران و با ایران تحریم شد معنی آن این بود که هیچکدام از شرکتهای ایرانی و تجار قادر به صادرات و واردات مس نبودند.
وی با بیان اینکه با رکود جهانی نیز مواجه بودیم، تصریح کرد: رکود جهانی بر قیمت فلزات، قیمت نفت اثر گذاشته بود و شرایط بدی برای کشور اثر گذاشته بود و نیاز بود که همه با یک تفکر ویژه و تدبیر مشکلات را برطرف کنیم.
مرادعلیزاده با اشاره به تدبیر برای رفع مشکلات صنعت مس، افزود: با همت مدیران و کارکنان در حوزه توسعه، تولید تصمیمات خوبی گرفته شد و مسیر توسعه که مسیر ناهموار همراه با شتاب زدگی و بدون مطالعه دقیق بازنگری شد و از نو توسعه متوازن و پایدار طراحی شد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خاطرنشان کرد: اتکا به تولید مس از معادن کشور از جمله سرچشمه، میدوک و سونگون و معادنی که الان در حال توسعه است با تلاشی که ظرف 3 سال اتفاق افتاد، شرکت را در مسیری هموار انداخت و در این مسیر همکاران من در شرکت مس زحمات بسیار طاقت فرسایی را متحمل شدند که جا دارد از آنها تشکر کنم.
مرادعلیزاده با اشاره به اینکه در این مسیر ناملایمات و ناهمواریهای زیادی در حوزه های مختلف وجود داشت، گفت: شرایط تحریم به نحوی شرکت مس را با مشکل مواجه کرده بود که ما توسعه شرکت را به تامین منابع مالی از بانکها متکی بودیم.
وی در این زمینه ادامه داد: علاوه بر بدهی که از قبل داشتیم بدهی مجددی را مجبور شدیم به بانکها داشته باشیم و توسعه را متوقف نکنیم و واحدهای سودآور را مثل تغلیظ سرچشمه و تغلیظ سونگون را به مدار تولید برسانیم و بتوانیم با افزایش تولید از این بحران عبور کنیم.
مرادعلیزاده ابراز داشت: خوشبختانه این اتفاق افتاد گرچه حجم بدهی ها به حدود دو هزار و 300 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد اما واحدهای تغلیظ در پایان سال 93 راه اندازی شد و به تولید شرکت کمک کرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار داشت: تولید شرکت در سال گذشته از معادن کشور 285 هزار تن مس محتوا بود که بالاترین تولید بود که به همت همه همکاران و پیمانکاران که با شرکت کار می کنند بوده است.

40 هزار میلیارد تومان در معادن مس استان سرمایه گذاری شده است

 

مدیر مس منطقه کرمان گفت: حجم سرمایه گذاری هایی که از ابتدا تا به امروز در شرکت مس در استان کرمان شده بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان به نرخ امروز بوده است که 25 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده و 15 هزار میلیارد تومان هم در حال انجام است.محمد حسنی اظهار کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه و حضور پررنگ شرکت ملی صنایع مس ایران در آن، علاوه بر شناساندن نیازهای معدنی و معرفی پتانسیل های معدنی استان، این است که بخش هایی که می توانند سرویسهای معدنی و فراوری مواد معدنی و خدمات موثری که شرکت های مس و اهن به آن نیازمندند از استان کرمان تأمین کنند شناسایی شوند. وی با اشاره به وجود شرکت های صنعتی معدنی در استان که در زمینه مس شرکت مس است، در زمینه سنگ آهن و فولاد و شرکت گل گهر و مجموعه هلدینگ میدکو هستند، افزود: استان کرمان بالغ بر 40 درصد معادن سنگ آهن کشور را دارد و 80 درصد معادن مس کشور در استان کرمان است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11787
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.