60 شرکت دانش‌بنیان و 200 واحد «فناور» فعال در استان کرمان

هفته گذشته سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور که برای رونمایی از ۷ محصول دانش‌بنیان پارک علم و فناوری به کرمان سفر کرده بود در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان که با محوریت شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد از افزایش 70درصدی بودجه‌ پارک‌های علم و فناوری کشور خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر 4 هزار و 300 شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند.

اکنون سوالی که به ذهن متبادر می شود این است که چه تعداد شرکت‌ دانش‌بنیان کرمانی در استان فعالیت می کنند و حمایت پارک‌ علم و فناوری کرمان از آنها چگونه صورت می‌گیرد؟

ذبیح‌الله سالخورده، مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار کرمان‌نو با بیان اینکه بودجه تمامی پارک‌های علم و فناوری کشور 70 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده که پارک علم و فناوری استان کرمان نیز بالطبع از این افزایش مستثنی نبوده است، اظهار داشت: در حال حاضر 60 شرکت دانش‌بنیان و 200 واحد فناور در استان کرمان فعالیت می‌کنند.

سالخورده در پاسخ به این سوال که فعالیت این شرکت‌ها بیشتر در چه زمینه‌هایی است و چه اقداماتی از سوی پارک علم و فناوری استان کرمان در جهت حمایت از فعالیت آنان صورت گرفته، تشریح کرد: این شرکت‌ها در تمامی زمینه‌ها از جمله پزشکی، آی‌تی، کشاورزی، عمران، نانو و بسیاری از حوزه‌های مختلف دیگر فعالیت دارند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که پارک علم و فناوری استان کرمان در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داد ایجاد یک شهرک علمی و فناوری برای مستقر کردن تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانی در استان است. آن‌طور که سالخورده می‌گوید در گذشته حدوداً 50 هکتار زمین برای این طرح پیش‌بینی شده بود و پارک علم و فناوری کرمان نخستین کاری که انجام داد این بود که این شهرک را با توجه به اینکه پراکندگی شرکت‌های دانش‌بنیان در استان کرمان وجود داشت و اینکه حتی یک ساختمان مرکزی برای اینکه بتوان در آنجا تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان را مستقر کرد وجود نداشت و از سوی دیگر نیز ساختمان‌هایی که قبلاً در اختیار بود، بیشتر استیجاری بودند، به همین خاطر اولین کاری که پارک علم و فناوری انجام داد این بود که شهرک فناوری را فعال کرد و همچنین تمامی مشکلات قانونی‌اش را برطرف ساخت و مجوزهایش را دریافت کرد. حاصل این پیگیری هم آن شد که در فاز اول حدود 50 شرکت جانمایی شدند، 23 شرکت تاییدیه شورای فنی پارک را دریافت کردند که در حال حاضر از میان آنها 6 شرکت قراردادشان را امضاء کرده‌اند.

مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری استان کرمان تصریح کرد: نهایت تلاش ما این است که  تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانی که در این شهرک مستقر می شوند بتوانند با قرارداد 99ساله و با پرداخت حداقل اجاره‌بها به فعالیت خود ادامه دهند.

سالخورده در ادامه صحبت‌هایش به بحث معافیت‌های مالیاتی، گمرکی و مشکلاتی که میان اداره مالیات و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود داشت اشاره کرد و گفت: این نواقص و ابهامات قانونی به این صورت بود که در مواقعی اداره مالیات از یک قانون یک تفسیر ارائه می‌کرد و پارک علم و فناوری نیز از همان قانون تفسیر دیگری استنباط می‌کرد. از این‌رو تلاش کردیم این اختلاف‌نظرها را به حداقل برسانیم تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند از معافیت‌ها استفاده کنند. در گذشته وضعیت این‌طور نبود و شرایط این گونه بود که اداره مالیات تفسیر خودش را داشت و پارک علم و فناوری هم تفسیر خودش را. نهایت این رودررویی نیز همیشه به نفع اداره مالیات خاتمه می‌یافت.

مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری استان کرمان افزود: مساله دیگری که شرکت‌های دانش‌بنیان داشتند مشکلات مالی و تامین اعتبار بود. در این خصوص پارک علم و فناوری ورود کرد و صندوق پژوهش و فناوری استان را راه‌اندازی کرد تا از این طریق ریسک مالی این شرکت‌ها کاهش یابد و در مقابل تسهیلات کم‌بهره به آنها پرداخت شود.

سالخورده با اشاره به بحث بازاریابی و حمایت پارک علم و فناوری از شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانی نیز اظهار کرد: در حال حاضر یک شرکت بزرگ با پارک و علم و فناوری قرارداد بسته است که ما در بحث عارضه‌یابی و بازاریابی با آنها همکاری داریم و زیرساخت‌های خوبی برای آنها فراهم کرده‌ایم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=26779
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.