قاچاق کالا این‌بار حادثه آفرین شد

صبح دیروز یک مغازه فروش لوازم خانگی در چهارراه توحید دچار آتش سوزی شد. کرمان نو توسط یکی از شهروندان از این موضوع مطلع شد. شاهد عینی خبر از حضور پلیس در محل حادثه داد، گویا در مغازه ذکر شده مقادیری کالای قاچاق وجود داشته.

هشدارهای لازم در رابطه با قاچاق کالا داده شده است

صحت خبر را از دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالای استان جویا شدیم. ابراهیم شهریاری در باب این موضوع می گوید با رصد اطلاعاتی که داشتیم از وجود بیش از ۴۰ دستگاه تلویزیون قاچاق در مغازه ای مطلع شدیم. ماموران ستاد مبارزه با قاچاق کالا طبق وظیفه قانونی در محل حاضر شدند.
شهریاری اضافه کرد صاحب مغازه که سابقه قاچاق کالا هم داشت از گشودن در مغازه سرباز زد و گفت که کلید نیست و مدت یک ساعت وقت کشی کرد. بعد هم برای اینکه به دام قانون نیفتد و جریمه نشود اقدام به آتش زدن مغازه کرد. (برای این میزان از قاچاق کالا جریمه ۵۰ تا ۶۰ میلیونی در نظر گرفته می شود)
وی افزود که با این اقدام او مرتکب دو جرم قاچاق کالا و  اقدام به آتش زدن اجناس شد. بدیهی است که چنین اقداماتی خللی در مبارزه با قاچاق کالا ایجاد نمی کند.
به گفته شهریاری پیش از این هم طی جلسات مختلف راجع به قاچاق کالا هشدارهای لازم صورت گرفته و حتی از سوی صنف فروش لوازم صوت و تصویری بویژه راجع به تلویزیون قاچاق تذکر داده شده بود.

اتصالی برق سبب آتش سوزی شد

طی تماس کرمان نو با صاحب مغازه او آتش زدن مغازه را رد کرد و گفت اتصالی برق سبب آتش سوزی مغازه شده است. وی ادامه داد که درب مغازه پس از شروع آتش سوزی توسط آتشنشانان حاضر در محل برای اطفاء حریق شکسته شد.

کاهش قابل ملاحظه میزان قاچاق کالا

قاچاق کالا یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصاد ایران محسوب می‌شود. معضلی که در همه بخش‌های اقتصادی کشور و بخصوص در زمینه تولید و اشتغال اثرات منفی بسیاری دارد. آمار نشان می‌دهد میزان واردات کالاهای قاچاق به بازار کشورمان در سال ۹۲ حدود ۲۵ میلیارد دلار بود و این امر نفس کشیدن را برای واحدهای تولیدی بشدت سخت کرده بود. شاید بتوان گفت یکی از دلایلی که باعث شد اقتصاد ایران دچار رکود و  بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی ازگردونه تولید خارج شوند، قاچاق کالا بود. از سویی در آن زمان در واردات هم در حال رکورد زنی بودیم به نحوی که میزان واردات از رقم ۶۳ میلیارد دلار عبور کرد.  از سال ۹۳ این روند معکوس شده، به گونه‌ای که روند کالاهای قاچاق از سال ۹۴ سیر نزولی داشت و به حدود ۱۵ میلیارد دلار رسید. حال پیش‌بینی ها حکایت از آن دارد که میزان قاچاق در سال گذشته به حدود ۱۲ میلیارد دلار رسیده است.

رونق تولید در داخل کشور

اگر چه بنظر میرسد دولت در مبارزه با قاچاق کالا تا حدودی موفق عمل کرده است، اما یک مشکل فرهنگی وجود دارد که مردم کالای خارجی را با اشتیاق بیشتری میخرند. حتی گاهی مشاهده می شود که برخی کالای با کیفیت ایرانی را با مارک کالای خارجی میفروشند، زیرا معتقدند اگر مشتری ایرانی بداند کالا وطنیست، از خرید منصرف میشود. مردم باید بدانند که حمایت از تولید داخلی  می‌تواند بسیاری از معضلات اقتصادی و اجتماعی را برطرف کند.
خوشبختانه در این زمینه  اخبار خوبی به گوش میرسد، از جمله سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فروردین ماه سال جاری گفته در شش ماهه اول سال ۹۵، بیش از ۴۰ درصد تقاضا برای خرید پوشاک ایرانی بیشتر شده است و این نشان می‌دهد جلوگیری از واردات پوشاک قاچاق به بازار و سایر حمایت‌های دولت می تواند تولید داخلی را رونق ببخشد. لوازم خانگی، قطعات یدکی خودرو، دارو، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و سایر اقلام نیز چنین شرایطی را دارند. به‌عنوان مثال در باتری خودرو ۵۰ درصد رشد تولید حاصل شده است.در مورد دخانیات نیز میزان تولید از ۲۰ میلیارد نخ در سال ۹۲ به ۴۵ میلیارد نخ در سال ۹۵ رسیده است.
رئیس اتاق اصناف هم با تأیید رونق تولید داخلی گفته خوشبختانه در تمام حوزه‌ها مانند پوشاک، کیف و کفش و… رشد تولید داشته‌ایم، مردم نسبت به خرید کالاهای ایرانی مشتاق شدند. البته هنوز وضعیت تولید داخلی رضایت بخش نیست اما در مقایسه با سال‌های گذشته شاهد تحول بسیار خوبی هستیم.
علی فاضلی ادامه داد که طی دو سال اخیر حدود ۱۸۰ برند پوشاک شکل گرفته است که هر کدام آنها توانستند بازاری را که در اختیار محصولات وارداتی بوده است، بگیرد و این نشان می‌دهد در آینده‌ای نزدیک با رشد محصولات کیفی بازار بدرستی هدایت می شود. علت رونق تولید و فعال‌شدن برندهای جدید را می‌توان در چهار موضوع مراودات بین‌المللی، پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی، باز شدن زمینه فعالیت واحدهای صنفی و کنترل قاچاق عنوان کرد. وی گفت: در فروش فوق‌العاده حدود ۲۳ درصد و در نمایشگاه بهاره میزان فروش  ۱۸ درصد بیشتر شد. این موضوع گویای آن است که بازار رونق دارد و دیگر مانند گذشته محصولات بی‌کیفیت چینی یکه‌تاز بازار ایران نیست.
شاید نیاز باشد تک تک ما که با تمام وجود معضل بیکاری و مشکلات اقتصادی را لمس می‌کنیم، هنگام خرید فقط به اینکه کالا خارجیست اکتفا نکنیم. بلکه مشابه ایرانی کالا را هم ببینیم و مقایسه کنیم. در صورت داشتن کیفیت مورد نیاز حاصل دسترنج هم وطن خود را بخریم و نه برای خارجیان بلکه برای هم وطن خود ایجاد شغل کنیم تا دیگر شاهد تعطیلی کارگاه‌های تولیدی نحیف و نوپای وطنی نباشیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12368
1 نظر
  1. mehdi می گوید

    با سلام و درود
    با تشكر از صحت اخبار و توضيح كامل اين اين خبر در چند سايت مشهور خبري خواندم و چون يكي از دوستانم در طبقه بالاي همين ساختمان دفتر داره متوجه صحت و درستي خبر شدم و تنها جايي كه حقيقت رو نوشته بود و كامل توضيح داده بود شما بوديد با تشكر از اطلاع رساني صحيح و درستي اخبار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.