مسئولان وزارت کار از معدن هجدک راور بازدید کردند

در این بازدید مدیرکل اداره کار،تعاون و رفاه اجتماعی و مدیر کل تامین استان کرمان و فرماندار راور نیز حضور داشتند.

در ابتدای این بازدید مهندس رنجبر مدیر معدن هجدک به توضیحی از فضای کلی این معدن، وضعیت استخراج و کارگران این معدن پرداخت.
مهندس رنجبر  در ابتدا به اشاره به این مسئله که زغال این معدن کوک شو چرب بوده و از هر تن زغال ۱۶ متر مکعب گازتولید می‌کند.
فلاح نیز مقدار ذخایر این معدن 11 میلیون تن دانست که هشت میلیون آن قابل استخراج است وی تاکید می‌کند که از زمان شروع کار این معدن تا کنون حدود یک میلیون تن برداشت انجام شده است. وی همچنین از لحاظ ایمنی این معدن را تجهیز ترین معدن معرفی کرد و می‌گوید که تمام آن‌ها ساخته شوروی سابق است.

او شرایط فعلی معدن را مناسب از لحاظ تولید مناسب ندانست اینگونه توضیح می‌دهد که از سال ۵۷ که معدن شروع به فعالیت کرد حدودا 1400 نیرو داشت که متاسفانه اواخر سال 91 که تعطیل شد به ۳۵ نیروی نگه داری تعدیل پبدا کرد و اکنون هم به حدود 74 نفر رسیده است.

او علت این تعطیلی عدم حمایت از این صنعت و پیر شدن نیروی کار دانست.

مهندس فلاح مدیرعامل شرکت ذغال سنگ با اشاره به این که چهل سال است که استخراج به شکل قدیمی انیروی انسانی با دست آن را انجام می‌دهد می‌گوید استخراج به این شکل بسیار هزینه بر و مقرون به صرفه نیست.

او مشکل اساسی دیگری که این معادن در کرمان دارند را بدحسابی شرکت ذوب آهن اصفهان بیان کرد که علاوه بر بدحسابی ذغال ما را به قیمت دو سال پیش خریداری می‌کند و هیچ گونه افزایش قیمتی نصیب ما نشده است.

بر اساس شنیده های خبرنگار «کرمان نو» از کارگران این معدن حقوقشان بسیار پایین است افزایش حقوقی که هر سال باید به آن‌ها داده شود داده به حقوق آن‌ها اضافه نمی‌شود.

کارگر دیگری وضعیت کار در معدن را این‌گونه تشریح می‌کند اگر در زمان کار  از ریزش سنگ و احتراق در معدن جان سالم به در ببرند قطعا بعد از بازنشستگی بیماری نظیر از کار افتادن ریه، زانو درد و کمر درد آن‌ها از پا خواهند انداخت و عمر زیادی نخواهند کرد.

کارگر دیگری علت از رونق افتادن روستاهای اطراف این معدن را به خاطر تعطیلی همین معادن معرفی کرد وی نیز تعداد نیروهای بومی منطقه که در حال فعالیت هستند را فقط ۱۰ درصد از تعداد کل دانست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=4027
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.