معاف واحدهای استاندارد نمونه از بازرسی و نمونه‌برداری در محل

وحید مرندی‌مقدم در آئین تقدیر از واحدهای تولیدی استاندارد استان و گرامیداشت روز جهانی استاندارد در استان کرمان با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این روز تقدیر از واحدهای نمونه استاندارد، تبیین اهداف، وظایف و ترویج فرهنگ استاندارد در جامعه و بیان برنامه‌ها و اطلاع‌رسانی خدمات و عملکرد استاندارد به مردم و مسوولان است، ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که توسعه پایدار تنها از مسیر رعایت استانداردها در جامعه محقق می‌شود.

آنطور که تسنیم نوشته وی با بیان اینکه امروز حیطه استاندارد در جامعه از حیطه محصولات فراتر رفته است گفت: امروز در جامعه و در سطح جهانی بحث استانداردهای مسوولیت اجتماعی و استاندارد مبارزه با فساد و رشوه‌خواری مطرح است.

معاون نظارت سازمان استاندارد با اشاره به اینکه امروز استاندارد حوزه وسیعی را شامل می‌شود، افزود: حاکمیت امروز به این نقطه رسیده که استاندارد در همه حوزه‌ها باید ورود کند.

وی با بیان اینکه در قانون سازمان کلی استاندارد که در اسفند 96 تصویب شده است و در ماده 3 این قانون این مساله بیان شده است، عنوان کرد: براساس این قانون تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مکلفند تمامی فعالیت‌های خود را براساس استاندارد ملی تدوین کنند.

مرندی‌مقدم با اشاره به اینکه عزم مسوولان بر این است که برای رسیدن به توسعه پایدار از نظر کمی و کیفی باید استانداردها را در کشور توسعه دهیم، بیان کرد: در کشورهای اروپایی از اصول اسلامی و اصل برائت در حوزه استاندارد استفاده می‌شود و استاندارد واحدهای تولیدی براساس خود اظهاری است و مسوولیت آن را می‌پذیرند و اگر خلاف آن صادر شود جرائم سنگینی به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه ما هم در کشور به دنبال این هستیم، افزود: واحدهای نمونه استاندارد از بازرسی و نمونه‌برداری در محل معاف شده تا زمانی که خلاف آن ثابت شود.

معاون نظارت سازمان استاندارد با اشاره به اینکه هر واحد تولیدی که در یک سال گذشته نمونه آن مردود نشده باشد هم دیگر از آن نمونه‌برداری نمی‌شود گفت: این کار در راستای اعتماد به تولید کننده و در راستای ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی که نیازمند آزمون‌های طولانی مدت هستند اظهار آن را قبول کرده و به آنها پروانه داده می‌شود، افزود: در صورتی که خلاف آن ثابت شود پروانه آن پس گرفته و باید خسارتی را که به مصرف‌کنندگان وارد کرده را جبران کند.

آژیر قرمز برای کیفیت بتن در کرمان| 53 درصد واحدهای تولیدی بتن غیراستاندارد هستند

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20637
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.