معدن مس ظفتک ریگان در انتظار ناسرانجام بهره‌برداری

معدن مس ظفتک ریگان سال هاست که در انتظار بهره برداری است اما هنوز در مرحله اکتشاف باقی مانده و دلیل آن هم عملکرد ضعیف شرکت های سرمایه گذار است، این معدن طبق مصوبات شورای معادن تا آخر سال باید تعیین و تکلیف شود.

نماینده مردم شرق کرمان در جلسه شورای معادن که در 20 دی‌ماه سال جاری برگزار شد در این خصوص اعلام کرد: ما مردم شرق از وزارت صمت گلایه داریم؛ چراکه می بینیم همه چیز رها شده و حوزه های مربوطه به وظایف خود عمل نمی کنند. درست نیست که تنها به یک نقطه چسبیده اند و مناطق دیگر را رها کرده اند، حقوق مردم شرق پایمال شده و از مسببان آن شاکی هستیم. مردم منطقه شرق استان کرمان معادن غنی تری از سیرجان دارند اما به نان شب محتاج هستند و سال ها معادن ما معطل است. چرا نباید در این زمینه پیگیری شود؟
حبیب الله نیکزادی معتقد است که سرمایه گذار برای معادن غنی استان کرمان زیاد بوده و می توان به جای افرادی که وقت را تلف می کنند سرمایه گذار دیگری بیاوریم، نباید فرصت ها را از دست داد.

معادن شرق استان در حالت انفعال

آن طور که نماینده مردم شرق در خصوص مشکلات معادن این منطقه گفته، استان از نظر معادن بسیار غنی است و در حال حاضر بسیاری از معادن از جمله مس سرچشمه و گل گهر مشغول برداشت هستند که این روند اشتغال و تولید خوبی را به دنبال داشته است. نیکزادی می گوید شرق استان کرمان نیز دارای پهنه غنی معدنی بوده که مطالعات لازم در این خصوص انجام شده و شرکت های مختلفی هم موافقت اصولی برای اکتشاف، استخراج و بهره برداری از این معادن را دریافت کرده اند. اما متاسفانه تا به حال هیچ عملی انجام نشده و این بدان معناست که عده ای در کشور شروع به شناسایی معادن خوب کرده و به ثبت رساندند در حالی که این اقدامات هیچ سودی برای مردم این منطقه نداشته است. نیکزادی معتقد است معادن شرق در حال حاضر در حالت منعفل به سر می برند و متعلق به مردمی هستند که در آن منطقه زندگی می کنند.

نبود نظارت کافی بر روی معدن مس ظفتک ریگان

نیکزادی با توجه به این که معدن مس ظفتک ریگان که در منطقه کوه های جبال بارز و در نزدیکی کوه شاه واقع شده و سال‌هاست که در انتظار بهره برداری بوده می گوید: طی سال های گذشته هیچ کاری در معدن ظفتک انجام نشده، با این حال از یک ماه قبل و با وجود پیگیری های متعدد انجام‌شده، به تازگی یک شرکت فعالیت خود را در این معدن آغاز کرده و در اصل میراث‌خور شرکت هایی شده که قبلا در آن مشغول کار بوده اند. او می گوید مساله مهم دیگر این است که صنعت وظیفه دارد علاوه بر نظارت کافی روی معادن، در بهره بری آن نیز نقش داشته باشد. این در حالی است که به راحتی دیده می شود شرکت ها اهمال قانون می‌کنند. نماینده مردم شرق کرمان در ادامه صحبت هایش می گوید در قانون ذکر شده که اگر هر معدنی بیش از 6ماه کار خود را آغاز و بعد از مدتی رها کرد باید مجوزش باطل و به افراد دیگر سپرده شود. او ضمن ابراز تاسف درباره جدی نگرفتن این موضوع می گوید مردم کرمان بر روی اقیانوسی از ثروت نشسته اند در حالی که فقر و بدبختی همه جا را فرا گرفته.

ابطال پروانه در صورت رکود

این مقام مسوول در ادامه صحبت هایش به مصوبات شورای معادن اشاره کرد و گفت: در راستای اتفاقی که برای معدن مس ظفتک ریگان افتاده، به دستور استاندار، یک بازه زمانی به عنوان فرصت برای شرکت هایی که فعالیت معدنی خود را کند کرده اند اختصاص داده می شود که در صورت دیده نشدن پیشرفت فیزیکی، مجوز این شرکت ها  باطل و به افرادی سپرده می‌شود که توانایی بهتری در انجام کار دارند. در حال حاضر یکی از شرکت ها ماشین آلات خود را جهت فعالیت های معدنی به معدن مس ظفتک ریگان برده در صورت مشاهد رکود مطابق قانون با آن ها برخورد می شود.

به گفته نیکزادی در شرق استان پتانسل های کافی معدنی وجود دارد ولی هنوز باید کارهای اکتشافی این معادن انجام بگیرد.

معدن مس ظفتک ریگان تا آخر سال تعیین تکلیف می‌شود

مهدی حسینی نژاد رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص وضعیت معدن مس ظفتک ریگان می گوید: در سال 1970 شرکت ملی مس کار اکتشاف در زون ارومیه دختر (‌مسیر اکتشافی سنندج-سیرجان) انجام داد که بعدها همین شرکت در معدن مس ظفتک هم فعالیت داشت. پس از آن تکمیل این فرآیند  به دست شرکت های دیگر سپرده اما نتیجه خوبی از آن حاصل نشد. در حال حاضر قرار شده همان شرکتی که مجوز انجام کار در این معدن را دارد،عملیات اکتشاف 5هزار متر از آن را انجام دهد تا اگر ذخیره ای وجود داشت به سمت فراوری برود، طبق مصوبات شورای معادن به دلیل این که معدن مس ظفتک ریگان سال ها غیر فعال بوده، تا آخر سال باید تعیین تکلیف شود.

معادن شن و ماسه نیاز به مجوز سه ساله

حسینی نژاد یکی دیگر از قابلیت های معدنی شرق را معادن شن و ماسه می داند و می گوید: یک پهنه اکتشافی به اندازه هفت هزارکیلومتر مربع به شرکت گل گهر سپرده شده تا بررسی شود که این منطقه ذخیره معدنی دارد یا خیر .معادن شن و ماسه در بستر رودخانه ها واقع شده اند که زمان بارش های شدید ایجاد چالش می کنند. به همین دلیل در شورای معادن مصوب شد که کارگروهی جهت رصد استعلام ها ایجاد شود تا زمان مجوز به سه سال افزایش پیدا کند، زیرا که زمان مجوز یک ساله است اما پروسه استعلام طولانی است.

انتقال حساب شرکت ها به استان

رییس سازمان صمت به درخواست همشهری نام شرکت هایی که تا به حال حساب خود را به استان اتقال داده اند را گفت که شرکت ملی مس و گل گهر در این زمینه پیش قدم بوده اند و به گفته حسینی نژاد همه معادن  استان که پروانه بهره برداری دارند باید حساب های خود را به استان انتقال دهند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=23511
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.