نرخنامه‌های اتحادیه صنوف مختلف استان کرمان تصویب شد

مهدی حسینی‌نژاد صبح امروز در هفتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان کرمان که با حضور حمید ملانوری، معاون امور اقتصادی استاندار کرمان برگزار شد در گفتگو با خبرنگار کرمان‌نو اظهار داشت: در جلسه امروز در خصوص تعیین نرخ شماری از کالاهایی که در کمیته‌های قبلی مطرح و در کمیته‌های کارشناسی رصد شده بود تصمیم‌گیری نهایی انجام شد. وی افزود: با توجه به اینکه افزایش قیمت‌هایی در سطح کشور داشته‌ایم بر این اساس کارگروه با افزایش قیمت 10 تا 15 درصدی کالاها و خدمات یادشده موافقت و آن را تصویب کرد. از این‌رو به زودی قیمت‌های مصوب جهت اجرا در استان به همه اتحادیه‌های مربوطه ابلاغ خواهد شد.

به گفته حسینی‌نژاد اصلاح سر و صورت از صنف آرایشگران مردانه و برخی اقلام صنف پوشاک و رسته خشکشویی‌ها از 10 تا 15 درصد، برخی اقلام صنف آپاراتی و بالانس چرخ از 10 تا 11 درصد، برخی اقلام صنف مصالح ساختمانی به‌ویژه قیمت شن و ماسه از 8 تا 9 درصد و صنف شیشه‌بر ۵ درصد تا پایان سال جاری مشمول افزایش قیمت این مصوبات قرار گرفته‌اند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تامین کالاهای اساسی شب عید و شب یلدا، اظهار کرد: از دیگر مصوباتی که در این جلسه مطرح شد پیش‌بینی‌های لازم در خصوص تامین کالاهای اساسی به ویژه میوه شب عید است. از این‌رو مصوباتی برای اقلامی مانند سیب، پرتقال و همچنین گوشت برای استان تعیین شد که دستگاه های متولی هم موظف هستند تا بر اساس آن وظایف مربوط به خودشان را انجام دهند. حسینی‌نژاد با اشاره به نظارت بر بازار شب یلدا، تصریح کرد: نظارت بر بازار شب یلدا در قالب یک تیم مشترک از سازمان‌ها و وزارتخانه‌‌های ذی‌ربط آغاز و در حال انجام است. وی ادامه داد: قرار بر این است که طی یک هفته، رصد و نظارت ها از سوی دستگاه های ناظر از جمله سازمان تعزیزات حکومتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و اتاق اصناف به صورت مشترک انجام شود.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه ظرفیت ثبت سفارش کالاهای اساسی در استان ایجاد شده است اظهار داشت: تفویض اختیار در این زمینه به استان کرمان داده شده است.

وی با بیان اینکه صادرات استان کرمان سال گذشته 2.2 میلیارد دلار و در کل کشور 4.8 درصد بوده است افزود: می‌توانیم از ارزآوری ایجاد شده برای ثبت سفارش کالاهای اساسی استان استفاده کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه نیاز کالاهای اساسی استان برآورد شده است گفت: مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات استان تامین شده است که براساس آن می‌توانیم سفارش کالا بدهیم.

در شرایط فعلی جامعه افزایش قیمت‌ها به صلاح نیست

حمید ملانوری، معاون امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در جلسه صبح امروز کارگروه تنظیم بازار استان کرمان با بیان اینکه باید در هر گونه نرخ‌گذاری کالاها مراقبت جدی داشته باشیم اظهار داشت: اگر امروز هر گونه افزایش قیمتی داشته باشیم، این قیمت پایه می‌شود و معمولا دوباره در ابتدای سال آینده صاحبان اصناف درخواست افزایش قیمت‌ها را دارند.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌ها جنبه روحی و روانی دارد و نباید با نرخ‌های غیرواقعی در جامعه تنش ایجاد کرد افزود: نرخ‌هایی که امروز در جلسه تنظیم بازار تعیین می‌شود تا پایان سال 97 است.

ملانوری با بیان اینکه نرخ کالاها باید دقیق تعیین شود و ناظران هم در دستگاه‌های نظارتی اجرا شدن آن را در سطح بازار را به‌صورت دقیق بررسی کنند، تصریح کرد: وظیفه ستاد تنظیم بازار کارشناسی دقیق و آنالیز قیمت‌ها است و براساس آن باید در بازار اجرا شود.وی با اشاره به اینکه بعضی نرخ‌های موجود در بازار کاذب بوده و بدون هیچ مبنایی افزایش پیدا کرده است عنوان کرد: کار ستاد تنظیم بازار، تنظیم بازار است البته بعضی‌ها به اشتباه دنبال قیمت‌گذاری ناصحیح و افزایش قیمت در ستاد تنظیم بازار هستند.

معاون امور اقتصادی استاندار کرمان با بیان اینکه افزایش بعضی از قیمت‌ها بر روی کالاهای دیگر نیز اثر می‌گذارد و باید در این زمینه مراقبت بیشتری کرد اظهار کرد: در شرایط فعلی افزایش قیمت‌ها به صلاح نیست و باید تعیین قیمت‌ها در ستاد تنظیم بازار با رعایت همه جوانب انجام شود.

ملانوری با اشاره به اینکه در بحث توزیع برنج یارانه‌ای باید سهمیه‌ای به هیات‌های مذهبی نیز اختصاص یابد تا سهمیه استان کرمان کاملاً جذب شود افزود: 500 تن برنج مازاد بر سهمیه قبل در اختیار سازمان تعاون روستایی برای توزیع در روستاها قرار گیرد.

در این جلسه همچنین مجید نژادبیگلری مدیرکل غله استان کرمان با یادآوری اینکه در جلسه قبل ستاد تنظیم بازار استان مصوب شد که به هر میزان که نیاز استان است برنج در سطح بازار بین مردم توزیع شود اظهار کرد: تاکنون در مرحله اول حدود 400 تن برنج توزیع شده و در مرحله دوم حدود 480 تن برنج در حال توزیع است.

همچنین در این جلسه در خصوص تامین آرد و نرخ نان قرار شد تا کمیته‌ای متشکل از شرکت غله، اتحادیه نانوایان، استاندار، سازمان صنعت معدن و تجارت و تعزیرات تشکیل و بعد از حصول نتیجه به ستاد اعلام شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=22056
1 نظر
  1. فرهاد می گوید

    سلام
    امروز صبح ساعت 5 در حال عزیمت به محل کارم بودم که جمعیت زیادی زن و مرد دیدم که در صف ایستادند علت جویا شدم گفتند گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازار قرار است توزیع شود
    ساعت 8:30صبح برگشتم و دیدم که مردم دست خالی با عصبانیت در حال برگشت شدند و اقای قصاب و دو مامور تعزیرات یا وزارت بازرگانی که باید بر روی توزیع عادلانه گوشت نظارت میکردند مانند قهرمانان جلو مغازه ایستادند و به زنی که اصرار داشت فقط یک کیلو گوشت بگیرد میگویند تمام شد جالب این است که بین بیش از 200 نفر فقط به بیست یا 25 نفر ان هم همسایگان قصاب گوشت توزیع شده بوذ از مامور سوال کردم گفت 100 کیلو گوشت سهمیه بوده است و ما هم توزیع کردیم و اقای قصاب و دو مامور لبخند زنان بزرف خودرو خود حرکت کردند و کاملا معلوم بود گوشت در صندوق عقب این خودروها بود و برای فروش ازاد یا توزیع بین خودشان به تفاهم رسیدند
    از ساعت ده صبح تا 12 تلاش کردم با تعزیرات یا وزارت باررگانی یا تلفن 124 تماس بگیرم و درخواست کنم که به این نوع دزدی و احتکار و .. رسیدگی کنند هیچکس پاسخگو نبود
    اکنون که این کامنت مینویسم اعتقاد پیدا کردم فساد در بدنه حکومت تا پایین نهادینه شده است و جمهوری اسلامی به هر علت قادر به تغبیر این ساختار نیست
    مردم حق دارند به حکومت بی اعتماد بشوند وقتی که قصاب و مامور هر دو خطاکار هستند پس میدانند مقام بالاتر هم مانند انان است مگر امکان دارد مدیر یا رئیس پاکدست باشد و مامور دزد براحتی حقوق مردم را به نفع خود مصادره کند چگونه ادعای جهانی میکنید وقتی که یک مامور دون پایه را نمیتوانید کنترل کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.