نمایشگاه عکس «سکوت جازموریان» افتتاح شد/ سکوت جازموریان در کرمان شکست

عطیه بهره بر- نمایشگاه عکس سکوت جازموریان عصر سه شنبه با حضور مدیر کل محیط زیست، مدیر کل میراث فرهنگی و مدیر کل تعزیرات حکومتی استان کرمان در محل موزه صنعتی افتتاح شد. ساره تجلی و ابوذر احمدی زاده، دو عکاس کرمانی، روایتگر سکوت تالاب جازموریان با عکس هستند. ساره تجلی در این رابطه به «پیام ما» گفت: ۳۳ عکس از وضعیت بد تالاب جازموریان را به نمایش گذاشتیم تا شاید به احیای تالاب جازموریان کمک شود. وی با اشاره به وضعیت بد تالاب اظهار داشت: اگر تا سال آینده به این وضعیت رسیدگی نشود باید منتظر بیماری های آسمی و تنفسی باشیم. تجلی در پایان تصریح کرد: کار عکاسی از تالاب جازموریان در اسفندماه طی مدت زمان دو روز انجام شد. گفتنی است نمایشگاه عکس سکوت جازموریان از هفتم تا ۱۲ اردیبهشت ماه برای بازدید عموم دایر است و علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۱۸ به موزه هنرهای معاصر کرمان مراجعه کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان: برای احیای تالاب جازموریان همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در حاشیه بازدید از این نمایشگاه در گفت وگو با خبرنگار پیام ما گفت: فاجعه زیست محیطی تالاب جازموریان یک شبه اتفاق نیفتاده، حداقل طی سه دهه گذشته و به تدریج این وضعیت رسیده است. محمود صفرزاده اظهار داشت: برداشت‌ بی رویه آب های زیرزمینی در اطراف تالاب، خشکسالی، ظرفیت بالای تبخیری، احداث سدهای بالادست در استان کرمان، سیستان و بلوچستان و … از دلایل خشکی تالاب جازموریان است. وی با تاکید بر اینکه برای احیای تالاب جازموریان همه ی دستگاه ها باید به وظایف ذاتی خود عمل کنند، تصریح کرد: برای احیای این تالاب همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند این تالاب کویری، فصلی و ادواری است و معمولا از اسفند تا اوایل اردیبهشت آب داشته است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه بستر آبی این تالاب ۱۰۰هزار هکتار است، گفت: برای احیای این تالاب حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب حق آبه سالانه می خواهد که به حالت اولیه باز گردد. صفرزاده اظهارداشت: با دستور ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کارگروه ملی احیای تالاب جازموریان، تشکیل کارگروه و حتی ردیف اعتباری از طریق هییت دولت برای این موضوع در نظر گرفته می‌شود. وی خاطر نشان کرد: در سفر هیأت دولت به استان کرمان موضوع تالاب جازموریان در دستور کار کارگروه ملی و دبیرخانه به صورت ویژه مطرح می شود. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: مکاتباتی هم برای رهاسازی حق آبه تالاب جازموریان انجام شده رخ داده است، اما حتی اگر تمام آب های ذخیره شده در پشت سده ها هم رهاسازی شود، این تالاب به این زودی‌ها احیا نمی شود. صفرزاده گفت: مطالعات پایش در مورد تالاب جازموریان انجام شده، مطالعات تکمیلی نیز در حال انجام است به جهت اینکه حداقل حق آبه زیست محیطی که رها سازی می شود از طریق کانال هایی که در زیرزمین کار گذاشته می شود به بستر تالاب منتقل شود.
وی تصریح کرد: اگر آب ذخیره شده از سد هلیل رود هم الان رها سازی شود، به دلیل خشکسالی، تبخیر زیاد، بافت نفوذپذیر آن منطقه، بالا بودن پتانسیل تبخیر و کشاورزی های اطراف هلیل رود، سیستان و بلوچستان و…به تالاب نمی رسد و مشکلی را حل نمی کند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به بحث ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب جازموریان و تاثیر آن بر استان تصریح کرد: تالاب جازموریان از کانون‌های اصلی تولید گرد و غبار در سطح کشور است و نقشه‌های ماهواره‌ای این موضوع را تایید می کنند. صفرزاده خاطرنشان کرد: کارگروه ریزگردها در استان فعال شده و سند جامع ریزگرد در حال تصویب است، هر کدام از دستگاه‌ها در چارچوب وظایف سالانه اعتباراتی دریافت و وظایفی که دارند را انجام دهند تا با ریزگردها مقابله شود. وی با اشاره به دریافت مجوز مالچ پاشی گفت: اگر چه به لحاظ زیست محیطی مالچ های نفتی را مطلوب نمی دانیم، اما به دلیل اینکه آن نقطه، کانون بحران است و سهم به سزایی در تولید ریزگرد دارد، در مصوبه هیئت دولت دیده شده است که مالچ بصورت رایگان در اختیار وزارت کشاورزی و سازمان جنگل ها ومراتع قرار گیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=173

نظرات بسته شده است.