توقف کمک مالی مس به برنامه‌های فرهنگی رفسنجان

پولی که در سال ۹۳ کامل و در سال ۹۴ بخشی از آن به مسئولین شهرستان رفسنجان پرداخت شده است. سال ۹۵ هم تاکنون پرداختی صورت نگرفته و منوط به تصمیم مجمع عمومی و هیات مدیره شرکت مس است.

دلاوری مشاور فرهنگی مس این پول را سهم مس در حمایت از برنامه های فرهنگی رفسنجان می‌داند.

با توجه به اظهارات وی «کرمان نو» در این زمینه گفت‌وگویی با حمید ملانوری فرماندار رفسنجان و انارکی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی انجام داد.
ملانوری در این مصاحبه ضمن اینکه گفت این مجموعه به دلیل آلایندگی‌هایی که دارد خودش را در این رابطه ملزم و مکلف می‌داند افزود: «با توجه به این‌که بیشترین میزان تولید شرکت مس در منطقه ما است، علت این پرداخت‌ها تعهدات فرهنگی و اجتماعی این شرکت است و تقاضا و انتظار مردم هم همین است.»

چرا این اعتبار در اختیار شماست؟

فرماندار رفسنجان می‌گوید شرکت مس این پرداخت‌ها به شهرستان ما و شهرستان‌های هم‌جوار را در طول حیات خودش همیشه انجام می‌داده و کاری که ما کردیم این بوده که دو سال پیش در جلسه‌ای تقاضا کردیم که ضمن افزایش این کمک‌ها نظارتی از سوی مسئولین بر این پرداخت‌ها صورت بگیرد تا بهره‌وری بیشتری داشته باشد و با توزیع این کمک‌ها در نقاط مختلف شهرستان افراد و گروه‌ها و مؤسسات خاصی از این کمک‌ها بهره‌مند نباشند و همه بتوانند استفاده کنند.

آنچه مشخص است فرماندار، نماینده مجلس و امام‌جمعه بر توزیع این اعتبار نظارت می‌کنند به این صورت که این سه حوزه جلساتی به عنوان یک کمیته تشکیل می‌دهند و تقاضاها را بررسی می‌کنند.
ملانوری علت تصمیم گیری این سه حوزه در نحوه توزیع این اعتبار را این دانست که خیلی از واحدهای فرهنگی در سطح شهرستان هیچ‌وقت ارتباطی با مجموعه مس نداشته‌اند و اطلاعی در این زمینه ندارند، او در مورد میزان پرداخت اضافه کرد این مبلغ هرسال تصویب می‌شود به‌تناسب پیگیری ما و توانایی مس ممکن است ماهیانه ۱۰۰ میلیون تومان، کمتر و یا بیشتر باشد.

ملانوری گفت:
«این پول نه در وجه مسئولین پرداخت می‌شود و نه کسی حق‌الزحمه‌ای بابت این کار دریافت می‌کند.»

این اعتبار ماهانه کجا خرج می‌شود؟

زمینه مصرف این اعتبار به گفته فرماندار حوزه‌های مختلفی است ازجمله کمک به مساجد، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، ورزش، مدارس، حوزه‌های علمیه، بهداشت و درمان، پایگاه‌های بسیج، ازدواج، تهیه جهیزیه و فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی که بعضاً توسط گروه‌های مختلف به فرمانداری مراجعه می‌شود و حتی کمک به بعضی گروه‌های آسیب‌پذیر شهرستان که با مشکلات خاصی مواجه‌اند و از طرف نهادهای حمایتی قابلیت حمایت ندارند.

فرماندار رفسنجان در مورد این‌که آیا نام صنایع مس در این فعالیت‌ها ذکر می‌شود گفت:
«دقیقاً همه می‌دانند که این پول از طریق مس هست»

ملانوری در رابطه با حوزه ورزشی به باشگاه فرهنگی ورزشی مس اشاره کرد که تیم دارد و در حال فعالیت است و افزود در این زمینه نیز پیگیری می‌کنیم و کردیم که این شرکت فعالیت‌هایش را گسترده‌تر کند.

احمد انارکی محمدی؛ نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس دهم
احمد انارکی محمدی؛ نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس دهم

نماینده مردم رفسنجان و انار با تاکید بر عدم پرداخت پول ماهیانه مس در سال ۹۵ به «کرمان نو» می‌گوید اصل قضیه را می‌دانم اما از اینکه چه مبلغی و به چه صورت پرداخت می‌شود اطلاعی ندارم و از زمانی که من نماینده شده‌ام پرداختی نبوده است.

آنچه مسلم است شرکت‌های صنعتی همواره به علت آسیب‌های جانبی که در شهرها ایجاد می‌کنند در صدد کمک به مناطق مجاور خود هستند.

اما اینکه چرا این کمک متوقف شده است سوالی‌ست که باید منتظر تصمیم مجمع عمومی مس و تصمیم هیات مدیره مس ماند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=1214
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.