پای شهرداری کرمان در کفش کانون‌های تبلیغاتی

به گفته منصور زندوکیلی، نایب رییس انجمن صنفی کانون‌های تبلیغاتی شهر کرمان نزدیک به شش ماه است که شهرداری به جای اجاره دادن برخی از تابلوهای تبلیغاتی از طریق مزایده به کانون‌های تبلیغاتی، خود به طور مستقیم این تابلوها را اجاره می‌دهد.

وی به «کرمان نو» می‌گوید: «از آنجایی که قرارداد برخی تابلوها که زیر نظر کانون‌های تبلیغاتی بودند در شش ماه گذشته به پایان رسید، این تابلوها در اختیار شهرداری قرار گرفتند. پس از این شهرداری برای اجاره تابلوها مزایده برگزار کرد اما قیمت پایه مزایده را دو برابر هزینه واقعی اجاره تابلوها تعیین کرد.»

به گفته زندوکیلی، کانون‌های تبلیغاتی وقتی با این شرایط روبرو شدند، از شرکت کردن در مزایده خودداری کردند.

شهرداری کرمان مزایده دومی را هم برای این تابلوها که در ورودی هزار و یکشب، میدان کوثر، چهارراه طهماسب آباد و میدان آزادی قرار دارند برگزار کرد اما باز هم کانون‌های تبلیغاتی با این استدلال که قیمت‌ها غیرواقعی هستند، از حضور در مزایده خودداری کردند.

نایب رییس انجمن صنفی کانون‌های تبلیغاتی می‌گوید: «همان موقع ما حدس زدیم که شهرداری می‌خواهد با این کار، مجوزی برای اینکه خودش به طور مستقیم تابلوها را اجاره دهد پیدا کند. به همین دلیل به سازمان بازرسی نامه زدیم.»

در نامه‌ای که 22 شهریور خطاب به آبیار، بازرس کل استان نوشته شده، انجمن صنفی کانون‌های تبلیغاتی خواستار برگزاری مزایده براساس قانون و البته شفاف‌سازی در خصوص تعیین قیمت شدند و هشدار دادند که اداره زیباسازی شهرداری کرمان می‌خواهد «متقاضی برای حضور در مزایده وجود نداشته باشد تا مستقیما به اجاره تابلوها بپردازد.»

حالا شش ماه پس از این نامه نگاری‌ها، این اتفاق رخ داده. زندوکیلی می‌گوید که پس از نامه‌نگاری ما با بازرسی، شهرداری کمی دست نگه داشت اما اخیرا اقدام به اجاره دادن تابلوها کرده. در این میان برای دور زدن قانون هم با چند شرکت تبلیغاتی کوچک هماهنگ کردند و به نام آن‌ها تابلوها را اجاره می‌دهند.

کانون‌ها تبانی کردند

رضا مهرابی، رییس اداره زیباسازی شهرداری کرمان اما اظهارات نایب رییس انجمن صنفی کانون‌های تبلیغاتی شهر کرمان را قبول ندارد.

او به «کرمان نو» می‌گوید که براساس قانون ما پس از دو بار برگزاری مزایده و نبود متقاضی، می‌توانستیم مستقیما تابلوها را اجاره دهیم و کار خلاف قانونی نکردیم.

در همین حال منصور ایران منش، رییس کمیسیون حقوقی شورای شهر کرمان می‌گوید که با این موضوع که شهرداری به جای اجاره تابلوهای تبلیغاتی به شرکت‌ها، مستقیم با افراد قرار داد موافقم، چراکه این به نفع شهر است و می‌تواند یکی از درآمدهای پایدار شهرداری باشد چرا که علاوه بر اینکه نظارت خوبی بر شرکت‌ها وجود ندارد، سیما و منظر شهر را هم با نابسامانی مواجه می کنند و از طرفی دست شهرداری را هم چیزی نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا اجاره تابلو بدون برگزاری مزایده قانونی است» گفت که «فکر نمی‌کنم غیرقانونی باشد.»

این در حالی است که براساس قانون شهرداری‌ها انجام معاملات شهرداری اعم از خريد و فروش اموال منقول و غيرمنقول و مقاطعه و اجاره و استجاره پس از تصويب انجمن شهر (شورای شهر) با رعايت مقررات آيين نامه مالی شهرداری‌ها پيش‌بينی شده در اين قانون صورت می‌گیرد.

در آیین نامه مالی شهرداری ها هم آمده که معاملات عمده باید به طور کلی با تشریفات مناقصه یا مزایده عمومی و یا مناقصه محدود انجام شود اگر ترک مناقصه ضروری تشخیص‌گردد به طریق زیر انجام خواهد شد:

‌الف – در صورتی که میزان معامله کمتر از دو میلیون ریال باشد بنا به پیشنهاد مستدل و موجه شهردار و تصویب انجمن شهر.

ب – در صورتی که میزان معامله از دو تا پنجاه میلیون ریال باشد بنا به پیشنهاد مستدل و موجه شهردار و تصویب انجمن شهر و تأیید وزارت‌کشور.

ج – در صورتی که میزان معامله از پنجاه میلیون ریال بیشتر باشد بنا به پیشنهاد مستدل و موجه شهردار و تصویب انجمن شهر و تأیید وزارت‌کشور و تصویب هیأت دولت.

رییس اداره زیباسازی شهرداری کرمان البته می‌گوید از بازرسی برای اجاره تابلوها جواز گرفته. او در پاسخ به این درخواست ما که «یک نسخه از جوازی را که گرفتید به ما بدهید» گفت که به ما شفاهی مجوز دادند!

شورای شهر پیگیری می‌کند

علی بهرامی، نایب رییس شورای شهر کرمان در خصوص اعتراض کانون‌های تبلیغاتی به ورود شهرداری به اجاره تابلوها به «کرمان نو» می‌گوید که من در جریان این ماجرا نیستم اما اگر اقدام خلاف قانونی رخ داده باشد، حتما جلوی آن را می‌گیریم.

وی تاکید می‌کند که شورای شهر به هیچ عنوان در مقابل اقدامات خلاف قانون کوتاه نمی‌آید و حتما این مساله را حصول نتیجه پیگیری می‌کند.

رونق از دست رفته

در حالی کشمکش شهرداری کرمان با کانون‌های تبلیغاتی ادامه دار شده که نایب رییس انجمن صنفی کانون‌های تبلیغاتی می‌گوید که ورود شهرداری به اجاره تابلوها با این قیمت بالا معامله‌ای است که برنده ندارد.

به اعتقاد زندوکیلی، قیمت بالای تابلوها باعث شده کسب و کارهای کوچک و برندهای کرمانی توانایی اجاره تابلو و معرفی کسب و کار خود را نداشته باشند. از سوی دیگر کانون‌های تبلیغاتی هم که دستشان از اجاره تابلو کوتاه مانده با مشکلات زیادی مواجه شدند.

به گفته او با ادامه روند فعلی، 50 درصد کانون‌های تبلیغاتی شهر کرمان سال آینده با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. زندوکیلی البته می‌گوید که شهرداری هم درآمد پایداری را از دست داده، چرا که در ماه‌های گذشته اغلب به دلیل قیمت بالا، این تابلوها خالی ماندند و چند صد میلیون تومان ضرر به شهرداری وارد شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=16975
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.