پیش‌بینی تبادل 800 میلیون دلاری اقتصادی بین ایران و اندونزی

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست هیات تجاری اندونزی با جمعی از فعالان اقتصادی استان گفت: زمینه‌های ارتباط تجاری و فرهنگی خوبی بین کرمان و اندونزی وجود دارد و باید همکاری های کمی و کیفی با اجرای برنامه‌های قابل اندازه‌گیری برای رسیدن به اهداف مدنظر صورت گیرد.
به گزارش ایسنا، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان از سفیر اندونزی درخواست کرد با توجه به چند ماه مذاکره در ایران، موانع موجود بر سر راه توسعه را اعلام کند تا برای رفع آنها تلاش شود.
طبیب زاده، دلیل پیشرفت کشور اندونزی را وجود نیروهای توانمند و علاقمندی مانند سفیر این کشور در ایران عنوان و بیان کرد: توجه ایشان به کرمان و علاقمندی به موضوعات مشترک دو طرف، می تواند بنای تجاری مستحکمی را بنا کند.
وی ادامه داد: در فاصله دیدار اول تا سوم با سفیر اندونزی در کرمان یکسری روابط تجاری برقرار شده که درهمین رابطه هیات اندونزیایی از یکی از کارخانجات روغن خوراکی در سیرجان بازدید کردند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان خاطرنشان کرد: امیدواریم مبادلات تجاری بین کرمان و اندونزی به طور مستقیم برقرار و با کوتاه شدن دست واسطه ها، زمان و هزینه کمتری تحمیل شود و در نخستین گام بتوانیم در ماه مبارک رمضان آینده، خرمای کرمان را بر سر سفره های مردم اندونزی شاهد باشیم.
وی در ادامه به شباهت های فرهنگی بین کرمان و شهر بنگکولو اندونزی اشاره و اظهار کرد: پیوند فرهنگی در آئین های مشابه بین دو طرف به خوبی احساس می شود و ایرانی ها به خوبی از اندونزی یاد می کنند.
سفیر اندونزی در ایران نیز در ادامه این نشست گفت: برای آشنایی با کرمان برنامه ریزی های لازم را در بازدیدهای مختلف انجام داده‌ایم و به نقاط مشترک برای برقراری رابطه تجاری بین کرمان و اندونزی دست یافته‌ایم.
اوکتاوینو علیمودین با اشاره به اینکه در حال حاضر تبادل اقتصادی دو کشور به 700 میلیون دلار رسیده که می تواند تا پایان نوروز امسال به 800 میلیون دلار برسد ادامه داد: کارخانه لاستیک بارز کرمان، کائوچو مورد نیاز برای تولیدات خود را به طور مستقیم از اندونزی وارد می کند و همچنین در سیرجان نیز کارخانه تولید روغن سرخ کردنی وجود دارد که می توانیم مواد اولیه مورد نیاز آن را از اندونزی به کرمان و ایران وارد کنیم.
علیمودین، اظهار کرد: همچنین امیدواریم پیوند خواهرخواندگی بین شهرهای ایران و اندونزی را راه‌اندازی کنیم تا همکاری های دو طرف کامل شود.
وی افزایش روابط گردشگری بین دو طرف را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: به جز محصولات کشاورزی و مسائل شهری، علاقمندی در بین مدیران و تجار برای آشنایی با سیستم آبیاری مزارع و باغات با قنات های استان کرمان وجود دارد تا بتوانند با استفاده از این تجربه زمینه‌های همکاری مشترک را تعریف کنند.
 علیمودین، از برگزاری نشست مشورتی بین ایران و اندونزی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در این نشست تمامی نکات مورد بررسی قرار می گیرد.
سفیر اندونزی در ایران با اشاره به اینکه باید دو وزارتخانه مربوطه در ایران اقدامات لازم برای صادرات خرما به اندونزی را انجام دهند، بیان کرد: از سوی دیگر بسته بندی خرما باید به گونه‌ای باشد تا زمان رسیدن محموله صادراتی به اندونزی، خرما فاسد نشود.
سفیر اندونزی در ایران، افزود: حل مشکلات در زمینه مبادلات مالی و بانکی نیز یکی از مواردی است که باید برای آن تلاش کرد که در صورت حل این مسئله علاوه بر فعالیت ها در حوزه کائوچو و روغن پالم، در زمینه قهوه و محصولات کشاورزی نیز بخش خصوصی اندونزی به ایران سفر و امکان برقراری روابط تجاری را بررسی می کنند.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=25816
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.