چالش اصلی استان کرمان کم آبی است

استاندار کرمان گفته نظام بهره وری در کشور طبق قانون در کشور اعلام شده که در همه ابعاد وجود دارد. حرکت هایی که در راستای راندمان بخش کشاورزی انجام شده قابل ستایش است و مسئولان باید توجه داشته باشند با توسعه علم کشاورزی، حداکثر بهره وری را داشته باشیم.
علیرضا رزم حسینی گفت که اتاق بازرگانی به عنوان یک نهاد غیردولتی علاقه مند است نقشه بهره وری کشاورزی استان را تدوین کند و هزینه های آن را نیز می پردازد.
استاندار افزود که استان حرکت رو به جلویی دارد و این حرکت باید تداوم یابند. طرح ساماندهی روستاها تحت عنوان طرح ‘امید و آبادانی روستاها’ از جنوب استان کرمان آغاز شده و در سطح استان گسترش می یابد.
رزم حسینی ادامه داد که چالش اصلی استان کرمان موضوع آب است باید استفاده بهینه را از منابع آبی موجود داشته باشیم. بخش عمده آب مصرفی در بخش کشاورزی است، در راستای اجرای همیاران آب به دنبال رسیدن به حداکثر راندمان از منابع آبی بوده و هستیم.
وی بیان کرد که به عنوان مدیران استانی باید در راستای افزایش راندمان آب در واحد سطح باید تدابیری بیندیشیم که محصولات کم آب جایگزین محصولات پر آب شود. اقدامات نو و جدیدی در استان کرمان در بخش کشاورزی در دست انجام است اما کافی نیست و باید تداوم یابد.
رزم حسینی گفت که بحران جدی آب در استان وجود دارد و طرح های آب استان نباید دستخوش جریاناتی قرار گیرد، پروژه های ملی و فراملی که مصوب دولت هستند با مشکل مواجه شوند.
وی خاطرنشان کرد که کنسرسیومی از بخش غیردولتی برای تامین اعتبار این پروژه ها در حال شکل گیری است و با آغاز به کار دولت جدید، این پروژه ها دنبال می شود که موجب تحول در استان خواهد شد.
استاندار ادامه داد که هدف تونل انتقال آب ترانزیت خط آبی کشور است و موجب تحولات بزرگی خواهد شد.
وی گفته فردا قرارداد استفاده از آبهای ژرف استان را منعقد خواهیم کرد و دستگاه های حفاری مورد نیاز نیز وارد این استان شده است.
رزم حسینی با اشاره به همراهی مردم در اجرای طرح همیاران آب و توسعه کشت های جایگزین گفت که نباید این طرح ها را متوقف کنیم و با توجه به اینکه استانی کم آب هستیم باید بهترین استفاده را از منابع موجود داشته باشیم.
استاندار کرمان تصریح کرد که سیاست های کشاورزی این استان باید با نگاه اقتصادی کامل تدوین شده و از سوی دستگاه ها مورد اجرا قرار گیرد.

 ۴۵۵ پروژه توسعه ای برای کرمان تعریف شده

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان گفته ۴۵۵ پروژه اقتصاد مقاومتی تاکنون در استان تعریف شده است.

جعفر رودری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گفت که تعداد پروژه های بخش خصوصی استان کرمان را ۱۳۲طرح است. بیش از ۳۱هزار میلیارد تومان برای اجرای این پروژه ها تامین مالی نیاز دارد و برای ۲۰ هزار نفر شغل ایجاد می کند.

وی افزود که کمک بخش غیردولتی برای راهبری توسعه استان اقدامی بی نظیر بود که با تدبیر استاندار کرمان اجرایی شده و در کشور بی نظیر است.

وی به تدوین و تصویب بسته های تولید و اشتغال در ۳۰ فروردین ماه امسال در هیات دولت اشاره و بیان کرد که در این راستا کمیته های ارتقای توان تولید ملی، تامین مالی و سرمایه گذاری، جذب توسعه و تعمیق تکنولوژی، توسعه تجارت خارجی و توانمندسازی نیروی کار نیز تشکیل شده است.

رودری ادامه داد که در راستای ایجاد بسته های تولید و اشتغال، ۹۵ پروژه با دربرگیری ۲۰۲ برنامه اجرایی تدوین شده و در این رابطه دستگاه ها باید برش های استانی برنامه های ملی را تدوین و اجرایی کنند.

پروژه های میراث فرهنگی کرمان ۲۷ درصد رشد داشته است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفته هفت پروژه میراث فرهنگی استان مربوط به سرمایه گذاری و برای توسعه زیرساخت های گردشگری بسیار مهم است.

محمود وفایی گفت که ۸۷ درصد یا ۵۳ پروژه از پروژه های امسال توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرایی می شود. ۴۶ پروژه در قالب مثلث توسعه اقتصادی برای توسعه زیرساخت های گردشگری در استان کرمان تعریف شده است.

وفایی افزود که در نتیجه سیاست های اقتصاد مقاومتی استان برای اولین بار پروژه های بزرگی در سطح  استان تعریف کرده که بیش از سه هزار میلیارد تومان است. بیش از ۴۰ میلیارد تومان حجم ریالی برای مرمت آثار تاریخی استان کرمان هزینه شده و در حوزه مرمت آثار در قیاس با همه استان های کشور اول هستیم و در سال ۹۴ و ۹۵ بیشترین حجم ریالی که خارج از اعتبارات دولتی بوده در این بخش هزینه شده است.

وفایی ادامه داد که توسعه اقامتگاه های بوم گردی روستایی به عنوان یک مدل بسیار خوب و موفق با همراهی مجموعه مدیریتی استان به خوبی انجام شده است. سال گذشته بیش از ۱۱۰ اقامتگاه بوم گردی در استان  ایجاد شد و امسال نیز برای احداث حداقل ۵۰ مورد برنامه ریزی کرده ایم.

وی بیان کرد که عمده طرح های سرمایه گذاری در حوزه گردشکری متکی به منابع مالی و بانکی هستند و متاسفانه آنچنان که شایسته است حمایت لازم از سوی بانک ها انجام نمی شود. بیشترین تسهیلات در حوزه بوم گردی و گردشگری در این استان از سوی صندوق کارآفرینی امید پرداخت شده است.

وفایی گفته یکی از نیازها و ضرورت های اساسی استان کرمان با وجود همه کارهای خوب انجام شده، معرفی این استان در داخل و خارج از کشور است و متاسفانه از این حیث خیلی عقب هستیم و نتوانسته ایم حجم کارهای خوب را معرفی کنیم. برنامه مفصل بازاریابی و تبلیغات از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدوین شده و انتظار است که در اعتبارات امسال مورد توجه ویژه قرار گیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11938
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.