«کرمان‌نو» بررسی می‌کند | [عملکرد اقتصادی] رزم‌حسینی در استان کرمان

این گزارش قصد دارد به این پرسش کلیدی پاسخ دهد که آیا این دولت توانسته در عرض سه سال به وعده خود که قرار بود «۱۰۰ روزه اقتصاد را درست کند» برسد یا خیر؟
گرچه آمار و ارقام نمی‌تواند به تنهایی معرف عملکرد مثبت یا منفی یک دولت باشد ولی می‌تواند در بعضی زمینه‌ها روشنگری ایجاد کند و صعود یا نزول را نشان دهد.

رزم‌حسینی توسعه‌طلب

اقتصاد اصلی‌ترین محور حرکت استاندار کرمان در مدت حضور خود در مقام نمایندگی دولت یازدهم در استان بوده است.
رزم‌‌حسینی از روز ابتدایی پذیرش سمت استانداری کرمان بنای طرحی به نام «مثلث توسعه» را گذاشت. طرحی که به اعتقاد وی توان این را داشت که به ایده ای ملی تبدیل شود.
در ادامه و با نام گذاری سال ۹۵ از سوی رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل» استاندار کرمان بند «مثلث توسعه» را به اقتصاد مقاومتی گره زد.
او بارها از رفع موانع تولید گفت و قوانین دست و پا گیر اضافی را سدی در مسیر توسعه استان قلمداد کرد.
رزم حسینی در هیات دولت به دنبال افزایش اختیارات استانداران بود. استانداران شش استان نیمه شرقی کشور، با انتقاد از تمرکز گرایی دولت ، خواستار افزایش دامنه اختیارات استانداران برای حل سریعتر مشکلات شدند . رزم‌حسینی در این جمع شش نفره پیشتاز بود و همواره از عدم تناسب وظایف و اختیارات مسئولان استانی می‌گفت.
توسعه طلبی استاندار کرمانی در مدت سکانداری استانداری کرمان گاهی او را چنان در برنامه‌های اقتصادی غرق کرد که سایر مقولات را به فراموشی سپرد.
تمرکز وی بر رشد اقتصادی تا جایی پیش رفت که مستقیما در گیر پروژه‌های شهر کرمان شد. موضوعی که وظیفه ذاتی شهرداری و شورای شهر است. او با خبرنگاران و پیمانکار اصلی‌اش «قرارگاه خاتم» بصورت مرتب از روند پروژه‌های شهری بازدید می‌کند. در برخی موارد مانند پروژه میدان آزادی که قرارداد آن محل اختلاف اعضای شورای شهر و پیمانکار هست هم ورود کرد و زمان افتتاح پروژه را زودتر از زمان قرارداد اعلام نمود.
پل‌های غیر هم سطح شهر کرمان آنچنان دغدغه استاندار معتدل شدند که برخی از او بعنوان شهردار کرمان یاد کردند.
رزم‌حسینی در ادامه سعی کرد توسعه را متوازن‌تر دنبال کند، تا برچسب تمرکزش بر شهر کرمان را از خود دور کند. او مدتی ست نگاه جامع‌تری به استان دارد و سعی می کند همه استان از نگاه توسعه محور بهره‌مند شوند.
با این حال بررسی عملکرد اقتصادی دولت یازدهم براساس آمارها در استان کرمان می تواند بیانگر مثبت و یا منفی بودن عملکرد استانداری باشد که همواره بر توسعه استان تاکید داشته است.

روند رو به رشد در صنعت و معدن

استان کرمان را بهشت معادن می خوانند اما همواره این انتقاد وجود داشته که از نظر صنعتی آنطور که باید به این استان رسیدگی نشده است. در دولت تدبیر و امید اما اوضاع تاحدودی بهتر شده به طوری که در بحث جوازهای صنعتی صادر شده با ۱۰ درصد رشد روبرو بوده‌ایم. در ابتدای دولت یازدهم تعداد جوازهای صنعتی صادر شده ۱۰ هزار و ۸۲۳ فقره بوده که حالا به ۱۱ هزار و ۹۳۴ فقره رسیده است. سرمایه گذاری در جوازهای صنعتی هم از ۶۱ هزار و ۹۸۷ تومان در ابتدای دولت با ۳۳ درصد رشد به ۸۲ هزار و ۳۰۲ میلیارد تومان رسیده است. در بخش معدن هم بررسی پروانه های بهره‌برداری صادر شده نشان از رشد ۳۵ درصدی دارد.

رشد واردات بیشتر از صادرات

در سال های اخیر بر صادرات کالاهای غیرنفتی تاکید زیادی شده و کرمان از جمله استان هایی است که در این بخش می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. بررسی ها در بخش صادرات نشان می دهد که ارزش دلاری صادرات استان با رشد ۳۳.۸ درصدی از ۷۹۶ میلیون دلار در سال ۹۲ به یک هزار و ۶۵ میلیون دلار در سال ۹۴ رسیده اما رشد واردات بیش از صادرات بوده است. به طوری که در سال ۱۳۹۲ ارزش دلاری واردات استان ۴۳۲ میلیون دلار بوده که این رقم در سال گذشته با ۷۵.۲ درصد رشد به ۷۵۷ میلیون دلار رسیده است.

کاهش نرخ تورم

در بحث نرخ تورم همانگونه که نرخ تورم سال ۹۴ کشور نیز به ۱۱.۳ درصد رسیده است که نسبت به سال ۹۲، ۲۰.۸ درصد کاهش را نشان می‏‌دهد، در استان کرمان هم تورم روندی کاهشی داشته. به طوری که نرخ تورم استان از ۳۰.۱ درصد در سال ۹۲ به ۸.۲ درصد در سال ۹۴ کاهش پیدا کرده است.

نرخ بیکاری؛ قابل قبول

از حیث نرخ بیکاری استان کرمان به نسبت دیگر استان ها وضع بهتری دارد. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران در خصوص وضعیت نیروی کار در سال ۹۴، نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر استان کرمان ۷.۹ درصد بوده است. این در حالی است که در این فصل، نرخ بیکاری کشور ۱۱ درصد را تجربه کرده است. بر این اساس، استان کرمان دومین استانی است که کمترین نرخ بیکاری را دارد.

نرخ مشارکت فعال؛ ناامید کننده

هرچقدر در بحث بیکاری و تورم دولت تدبیر و امید در استان کرمان عملکرد مثبتی داشته، همان قدر در بحث نرخ مشارکت فعال ضعیف عمل کرده است. به طوری که در سال ۹۴، نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در استان کرمان ۳۵.۲ درصد بوده است. به عبارت دیگر ۳۵.۲ درصد افراد در سن کار (۱۰ سال و بیشتر)، یا شاغل و یا در جستجوی کار بوده اند. این بدین معناست که بخش اعظمی از افراد در سن کار یا نمی توانند کار خود را عرضه کنند و یا مایل به کار کردن نیستند.

مقابله با کم آبی؛ نه مثبت نه منفی

استان کرمان چندین سال است که درگیر بحران آب است. برهمین اساس رزم حسینی به عنوان استاندار طرح های مختلفی برای مقابله با این بحران داشته است. انتقال آب از نقاط مختلف گرفته تا طرح همیاران آب. اگرچه طبق آمارها آب مصرف شده در بخش کشاورزی در ابتدای دولت یازدهم، ۶ هزار و ۶۳۸ میلیون مترمکعب بوده که هم اکنون با کاهش ۳.۳ درصدی به ۶ هزار و ۴۲۱ میلیون مترمکعب رسیده است اما این کاهش مصرف آنقدر چشمگیر نیست که بتوان در این زمینه به رزم‌حسینی نمره قبولی داد.

امید به اقتصاد مقاومتی

نگاهی اجمالی به آمارهای ارائه شده نشان می دهد که عملکرد استاندار کرمان در بخش های مختلف نه آنقدر خوب بوده که بتوان به آن نمره کامل داد و نه آنقدر بد بوده که رزم حسینی را مردود دانست. اگرچه مجموعه استانداری کرمان از ابتدا با طرح ایده مثلث توسعه، ادعا کرد می خواهد کاری کند که مردم توسعه را به چشم ببینند اما نگاهی به عملکرد سه سال گذشته نشان می دهد علی رغم پیشرفت در برخی موارد، مردم هنوز توسعه را به چشم ندیدند و حالا در یک سال پایانی دولت، با پایلوت اقتصاد مقاومتی شدن استان کرمان، مردم امیدوارند شرایطی بهتر از گذشته را تجربه کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=2747
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.