کمبود روزانه 70 حلقه لاستیک در ناوگان جاده‌ای استان

طی روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر زمین‌گیر شدن کامیون‌های حمل موادمعدنی استان از سوی رسانه‌ها مطرح شد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی 26 شهریورماه در این خصوص گفته بود: تا این لحظه لاستیک کامیون‌های حمل مواد معدنی تأمین نشده و این معضل موجب زمین‌گیر شدن چند هزار دستگاه کامیون می‌شود که از دولت، استانداری، اتاق بازرگانی و صنعت و معدن درخواست داریم به‌طورجدی واردشده و مشکل را برطرف کنند.

شهباز حسن‌پور از این موضوع به‌عنوان مشکلی بزرگ یادکرده بود که باید زودتر حل شود.

این خبر در حالی رسانه‌ای شده که فقط کامیون‌های حمل مواد معدنی استان با این مشکل روبرو نیستند و تمامی کامیون‌های حمل بار استان مشکل کمبود لاستیک را دارند.

البته این موضوع را نباید نادیده گرفت که استان کرمان با حدودا 20 هزار کیلومتر انواع جاده اصلی،روستایی و …. در مسیر کریدور شمال – جنوب کشور قرار دارد.

همچنین پل ارتباطی به بندرعباس است و به‌عنوان مهمترین قطب حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به شمال و شرق و دومین استان ترانزیتی کشور محسوب می‌شود.

این موارد استان کرمان را در جایگاه ویژه‌ای به لحاظ حمل‌ونقلی قرار داده است.

اما حالا نبود لاستیک، ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای استان را با مشکل روبرو شده است.

در این خصوص با رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تماس گرفتیم.

مهدی حسینی نژاد به «کرمان نو» گفت که اقداماتی در جهت حل مشکلات کمبود لاستیک در استان شروع‌شده است.

او با اشاره به اینکه کامیون‌های باری نیاز به لاستیک‌های ویژه‌ای دارند، گفت: با پیگیری‌هایی که انجام‌شده به دلیل قرار داشتن سیرجان در مسیر کریدور شمال به جنوب 100 هزار حلقه لاستیک برای کامیون‌های حمل بار سیرجان آماده کرده‌ایم.

وی ادامه داد در راستای حل این مشکل نیز با دستور دادستان مرکز استان کرمان مقرر شد سهمیه لاستیک استان از سوی کارخانه لاستیک بارز تامین شود که با این ابلاغیه 8 درصد از تولید این کارخانه به کامیون داران استان تعلق می‌گیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان افزود: در راستای حل مشکل تامین لاستیک کامیون داران تعرفه واردات لاستیک نیز 5 درصد کاهش داشته است و به دنبال این موضوع هستیم که بحث واردات لاستیک را دنبال کنیم.

حسینی نژاد یادآور شد که طبق آمار در سال 96 در استان کرمان روزانه به 240 حلقه لاستیک نیاز بود، اما در سال جاری نسبت به آمار سال قبل روزانه 60 تا 70 حلقه لاستیک کم داریم.

وی تاکید کرد برای اینکه در تامین لاستیک به مشکل برنخوریم در سال به 5 میلیون حلقه لاستیک نیاز است که 4 میلیون آن از محل واردات و یک‌میلیون آن از محل تولیدات داخلی باید تامین شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان افزود که در جهت حل مشکل کامیون داران درزمینهٔ لاستیک نیاز به ورود نمایندگی‌هایی برای واردات نیز دیده می‌شود.

دبیر انجمن صنفی كارگری رانندگان حمل‌ونقل كالا شهرستان كرمان نیز در  این خصوص به «کرمان نو» گفت که تمامی کامیون داران استان کرمان با مشکل نبود لاستیک روبرو هستند.

رضا میرزایی ادامه داد که این مشکل تقریبا سه ماه است که ادامه دارد و هرروز وضع بدتر می‌شود.

وی یادآور شد که طی سه ماه گذشته تنها یک هزار و 100 حلقه لاستیک به 12 هزار ناوگان حمل‌ونقل باری استان تعلق‌گرفته، این در حالی است که سالانه در استان حداقل به 100 هزار حلقه لاستیک نیاز است.

دبیر انجمن صنفی كارگری رانندگان حمل‌ونقل كالا شهرستان معتقد است، همین تعداد کم لاستیکی را هم که می‌دهند باید از طریق سامانه فروخته شود تا کسی نتواند دو بار از این سهمیه استفاده کند.

افزایش 20 درصدی کرایه حمل بار در کرمان

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19844
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.