کیفیت آب شرب در قلعه گنج خبرساز شد/ آب هست اما شور است

رضا عبادی زاده- در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر غیربهداشتی بودن آب شرب در شهرستان قلعه گنج منتشر شد. شهرستانی که سال هاست با مشکل کم آبی شدید روبرو است و انتشار این خبر، نگرانی مردم آن منطقه را بیش از پیش می کند.
از بی آبی تا بی کیفیتی آب
شهرستان قلعه گنج جنوبی ترین شهرستان در کرمان است. فاصله این شهرستان تا مرکز استان ۳۸۳ کیلومتر و تا کهنوج، همسایه نزدیکش ۶۹ کیلومتر است. این شهرستان سال هاست با مشکل کم آبی شدید دست و پنجه نرم می کند. این کم آبی در تابستان که دمای هوا به بالای ۵۰ درجه سانتی گراد می رسد، بعضا به بی آبی تبدیل می شود. همانطور که در مرداد ماه سال ۸۹ یک هفته مردم این شهرستان در دمای بالای ۵۰ درجه، با قطع آب روبرو شدند. این قطعی آب در حالی اتفاق افتاد که شش ماه قبل تر، بروز باران های شدید در این منطقه موجب سیلاب های گسترده و خسارات هنگفت به کشاورزی و دامپروری و همچنین تاسیسات زیربنایی این شهرستان شده بود. این اتفاق در سال ۸۹ سر و صدای بزرگی در سطح کشور ایجاد کرد. در پی این مشکل بزرگ، طرح های مختلفی برای انتقال آب به قلعه گنج ارائه شد و در نهایت در سال ۹۰ قرار شد از بخش چاه دادخدا به قلعه گنج و چندین روستا که با کم آبی روبرو بودند، آب منتقل شود. این طرح که قرار بود تا پایان سال ۹۱ به اتمام برسد، هنوز به سرانجام نرسیده و مشکلات آبی این شهرستان ادامه دارد. البته با حفر چند چاه در سال های اخیر، از قطعی چند روزه آب به مانند سال ۸۹ جلوگیری کرده اند اما برخی رسانه ها از بروز مشکلی جدید در قلعه گنج خبر دادند.
آب شرب غیربهداشتی در قلعه گنج؟
روز سه شنبه خبرگزاری فارس در گزارشی از غیربهداشتی بودن آب شرب در قلعه گنج خبر داد. این خبرگزاری نوشت: «کیفیت نامطلوب و غیربهداشتی آب شرب بعضی از محلات قلعه‌گنج سبب شده تا بیشتر مردم در خانه‌های خود از دستگاه تصفیه آب استفاده کنند و کسانی که توان خرید دستگاه تصفیه آب را ندارند مجبور به استفاده از آب ناسالم و غیربهداشتی شوند که استفاده از این آب موجب بروز مشکلات بهداشتی زیادی برای مردم این محلات می‌شود.» خبرگزاری فارس در ادامه نوشت: «شهروندان بیان داشتند: آب موجود در بعضی از محلات سرتک علیا، سرتک سفلی، گلدشت و… حتی برای شستشوی خودروها نیز کاربرد ندارد زیرا بعد از اتمام شستشو لایه‌ای سفیدرنگ روی خودرو باقی می‌ماند. شهروندان بر این باور هستند که آب شرب شهرستان که از بخش چاه‌دادخداد به قلعه‌گنج انتقال داده می‌شود مستقیما به منبع آب و نهایتا لوله‌های مصرف متصل است و هیچ تصفیه‌ای صورت نمی‌گیرد و تغییر طمع و املاح موجود در آب شرب مصرفی نمونه‌های بارز این موضوع بوده که از لحاظ بهداشتی نیز این مسئله بسیار مضر است.»
رییس اداره آبفای قلعه گنج: شاید آب قلعه گنج شور باشد اما غیربهداشتی نیست
رییس اداره آب و فاضلاب قلعه گنج در ارتباط با انتشار خبرهایی مبنی بر غیربهداشتی بودن آب شرب در این شهرستان، به «پیام ما» گفت: شاید آب قلعه گنج شور باشد اما غیربهداشتی نیست. محمد لورگی افزود: من نمی دانم بر چه اساسی نوشتند آب شرب قلعه گنج غیربهداشتی است. در حالیکه سر هر چاه و در مخزن آب کلرزنی می شود و سپس در شبکه قرار می گیرد. وی تصریح کرد: آب قلعه گنج شور است اما به هیچ عنوان غیربهداشتی نیست. لورگی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد در تابستان قلعه گنج با بی آبی مواجه شود، اظهار داشت: برای تابستان همانند دیگر نقاط استان با مشکل کم آبی روبرو هستیم اما برای رفع این مشکل ۲ حلقه چاه جدید حفر کردیم و تا خرداد ماه آن ها را وارد مدار می کنیم. رییس اداره آب و فاضلاب قلعه گنج درباره احتمال جیره بندی آب در این شهرستان هم گفت: احتمال دارد در استان برخی نقاط جیره بندی شوند اما ما سعی می کنیم تا با وارد مدار کردن آن دو چاه، تابستان را بگذرانیم. وی در پایان گفت: با بهره برداری از طرح انتقال آب چاه دادخدا در دراز مدت هم مشکل آب قلعه گنج حل می شود.
فرماندار قلعه گنج: غیربهداشتی بودن آب شرب قلعه گنج کذب است
فرماندار قلعه گنج در این رابطه به «پیام ما» گفت: غیربهداشتی بودن آب قلعه گنج کاملا کذب است و تکذیب می شود. وحدت عیدی افزود: آب شرب قلعه گنج کلرزنی می شود و کاملا بهداشتی است. وی اضافه کرد: هر ماه از هر چاه نمونه برداری می شود و اگر آب غیربهداشتی باشد، از طرف آب و فاضلاب استان اعلام می شود. عیدی ادامه داد: گفته اند نظر مردم این است که آب غیربهداشتی است، در حالی که باید غیربهداشتی بودن آب قلعه گنج ثابت شود. فرماندار قلعه گنج در پاسخ به این سوال که آیا شوری آب قلعه گنج زیادتر شده است، اظهار داشت: در برخی مناطق شوری آب بالا است.
وی افزود: خشکسالی که باشد، آب زیرزمینی پایین می رود و باعث شوری آب می شود. به عبارت دیگر هر چقدر خشکسالی بیشتر شود، شوری آب هم بالا می رود. عیدی با اشاره به طرح آبرسانی از چاه دادخدا به قلعه گنج، اظهار داشت: برای دراز مدت با این طرح مشکل تامین آب شرب و شوری آب قلعه گنج حل می شود.
نماینده قلعه گنج در مجلس: خشکسالی بر کیفیت آب قلعه گنج تاثیر گذاشته است
نماینده مردم قلعه گنج در مجلس در ارتباط با کیفیت آب این شهرستان به «پیام ما» گفت: متاسفانه آب قلعه گنج مشکلات زیادی دارد. حجت الاسلام محمدرضا امیری کهنوج افزود: با اجرایی شدن طرح انتقال آب از حوزه چاه دادخدا به قلعه گنج، مشکلات کمتر می شود. وی تصریح کرد: تا زمانی که این طرح تکمیل نشود، به دلیل خشکسالی زیاد در این منطقه، کم آبی به شدت وجود خواهد داشت. علاوه بر این، خشکسالی بر کیفیت آب هم تاثیر می گذارد. این نماینده در پاسخ به این سوال که آیا خشک شدن جازموریان هم در بی کیفیتی آب قلعه گنج تاثیر دارد، اظهار داشت: به هر حال بخشی از بی کیفیتی آب در این منطقه، به خاطر خشک شدن جازموریان است. از زمانی که بالادست هلیل رود سد زده شد، رود بم پور هم همینطور، جازموریان خشک شده و این موضع باعث بی کیفیتی آب در این منطقه شده است. امیری کهنوج با اشاره به اینکه ۴ سال است که از شروع پروژه انتقال آب از چاه دادخدا می گذرد، عنوان کرد: تاکنون هزینه زیادی هم برای این پروژه شده و امیدواریم با تکمیل آن، مشکل آب رسانی به این شهرستان و روستاهای اطراف حل شود.



لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=160

نظرات بسته شده است.