گرما پسته کاران را نقره داغ کرد

اما امسال به نحوی دیگر پسته کاران داغ شدند پسته کاران که امسال به نوعی سال پسته محسوب می‌شد در ابتدای خوشه بندی درختان با دیدن خوشه‌های پر از پسته لبخند بر لبانشان جاری شد اما گرمای بیش از اندازه تابستان در فصل برداشت پسته لبخند تابستانه به تلخند پاییزانه تبدیل کرد.

به گفته یکی از کشاورزان علاوه بر گرما شیره‌ ای خاص قبل از برداشت فصل پسته بر روی درختان پسته نشست و این نیز عامل دیگری در به ثمر ننشستن  محصول پسته شد.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران  نیز این میزان خسارت را قابل پیش بینی خوانده بود و گفته  ما پیش بینی می‌کردیم که سال جاری 250 هزار تن پسته در کشور برداشت کنیم که بعد از مواجه شدن با گرمای شدید در تابستان مقدار برداشت را 210 هزار تن پیش بینی کردیم.

پوکی بی سابقه پسته رفسنجان

به گفته رییس جهاد کشاورزی رفسنجان حدود 33 درصد محصول پسته امسال در شهرستان رفسنجان پوک شده است.  حسین رضایی  به خبرگزاری صدا وسیما گفته امسال قریب به 65 هزارتن  پسته خشک ، معادل 200 هزار تن پسته تـر از باغ های این شهرستان برداشت شود  اکنون از پوکی بی سابقه این محصول در رفسنجان خبر می دهد.

برداشت پسته در رفسنجان  25 شهریور آغاز شد و تا آخر مهر ادامه ادامه دارد.
وی با اعلام اینکه  درصد پوکی محصول پس از برداشت پسته تر و فرآوری در پایانه های ضبط پسته مشخص می شود ، گفت: تاکنون میانگین پوکی پسته امسال شهرستان در ارقام اکبری 35 درصد ،کله قوچی و فندقی 32 درصد و دراحمد آقایی 29 و نیم درصد است.
وی سرمای زمستان پارسال ، همچنین گرمی هوای فروردین و گرمای بیش از حد تیر و مرداد امسال رفسنجان را باعث بروز پدیده ” پارتنوکارپی” دانست و افزود: با بروز این پدیده  ،  به رغم انجام گرده افشانی ، تشکیل مغز پسته دچار اختلال و پسته پوک می شود  .
مدیرجهاد کشاورزی رفسنجان ، همچنین با اشاره به پرمحصولیِ امسال درختان پسته در رفسنجان گفت: علاوه بر عوارض سرما و گرما ، وفور آفات و کم آبی نیز درختان پرمحصول پسته را  در تولید محصول مناسب ناتوان کرد.

زرند نیز از گرما زدگی درختان پسته در امان نماند

در اثر عوامل اقلیمی دو هزار تن در پسته شهرستان زرند خسارت دید. مدیر جهاد کشاورزی زرند در حاشیه بازدید از مراحل برداشت پسته و پایانه‌های فرآوری این محصول به فارس گفته : بر اثر عوامل اقلیمی، خشکسالی و طغیان شیره خشک در تیرماه  موجب از بین رفتن جنین پسته و پوکی شده و در مجموع به 2 هزار تن محصول پسته این شهرستان  خسارت وارد شده است.

علی زارعی  افزود: پیش‌بینی می‌شود در مدت برداشت این محصول 18 هزار تن انواع پسته فندقی، کله‌قوچی، بادامی، ممتاز و احمد آقایی در شهرستان زرند با استفاده از  100 ترمینال تمام مکانیزه، 400 ترمینال نیمه‌مکانیزه و 4 هزار و 500 ترمینال خانگی برداشت و فرآوری شود.

البته این بار اولی نیست که درختان پسته اسیر گرما می‌شوند. سال 93 نیز به گفته رییس اسبق جهاد کشاورزی رفسنجان پسته رفسنجان 15 درصد خسارت دید. البته این   15درصد  نیز عواملی چون افت دما و وزش طوفان در فروردین همان سال دخیل بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=14735
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.