حواشی استیضاح ربیعی تا عذر خواهی از پزشکیان

رییس کمیسیون اقتصاد مجلس می گوید در طول سال های گذشته اتفاقات متعددی در اقتصاد رخ داده، از جمله تحریم و ضعف مدیریت داخلی که باعث شده نیاز به تغییر رویکرد اقتصادی در ایران احساس شود. او معتقد است با مدیریت صحیح و برنامه ریزی، ایران می تواند از وضعیت فعلی گذر کند.به گفته او اوضاع امروز با سال 91 متفاوت بوده. او می گوید که امروز فقط آمریکا و متحدین منطقه ای مثل عربستان به دنبال تحریم ایران هستند. در سال 91 اما اتحادیه اروپا، شرق آسیا و اغلب کشورها حاضر به همکاری با ما نبودند. پس مزیت فعلی ما این است که اتحادیه اروپا  و جهان در موضوع ایران در مقابل امریکاست.

تحریم ها بخش کوچکی از مشکلات اقتصادی ایران هستند

به اعتقاد پورابراهیمی، اگر حتی تمامی تحریم ها برداشته شوند، تا زمانی که مدیریت داخلی ما اصلاح نشود، اوضاع درست نمی شود.

او سیاست های گذشته بانک مرکزی در حوزه ارز  که از 21 فروردین امسال که ارز تک نرخی شود را از جمله تصمیمات اشتباه دانست.

 او می گوید در تمامی دولت ها ایران با شوک ارزی روبرو شد اما نگرانی این بار به دلیل سیاست اشتباه، جدی تر بود.

 ماجرای حواشی استیضاح ربیعی

ایسنا در این نشست پرسید: بسته ارزی جدید مورد تایید شماست؟ در مورد حواشی استیضاح اقای ربیعی توضیح دهید.

 پورابراهیمی در پاسخ گفت: بسته ارزی مورد حمایت ماست. درباره جزئیات آن البته باید هنوز با دولت مذاکراتی انجام دهیم. اگر دولت بسته جدید ارزی را کامل اجرا کند، دلار نرخ معقولی پیدا می کند.

درباره استیضاح وزیر کار هم بگویم که من با وجود اینکه از منتقدان اقای ربیعی بودم، اما تا قبل از جلسه، استیضاح ربیعی را امضا نکرده بودم.برخی می گویند نمایندگان دنبال منفعت خود بودند. این اتهامات صحیح نیست. مدت هاست که ما نسبت به عملکرد ربیعی انتقاد داشتیم. یک روز قبل از استیضاح،  به من گفتند اگر استیضاح را امضا کنی، برخی نمایندگان دیگر هم می آیند. همین شد که من امضا کردم.جای تاسف است که کسانی در دولت با فشار به نمایندگان می خواستند استیضاح را کنسل کنند. وضعیت خیلی اسف بار بود. هیچ کس پشت تریبون برای مخالفت با اقای ربیعی نمی‌رفت. 

اگر استیضاح انجام نمی شد، آبروی مجلس می رفت. مشخص بود این کار برنامه ریزی شده است. تعدادی از طرفداران وزیر و معاونین او در حال شعار دادن بودند که استیضاح انجام نمی‌شود. ربیعی گفت که چون من اقای کهنوجی را مدیر مس نکردم، پورابراهیمی با من مخالف است. چنین چیزی وجود ندارد. این کار اقای وزیر بی تقوایی بود. برگه ای که ربیعی به رئیس مجلس داد، درباره پیگیری من برای ریاست یک فرد بومی در بهزیستی راور بود. پورابراهیمی گفت که مدیرکل بهزیستی کرمان مستندات این شیطنت وزیر را به من داده است. حذف ربیعی کار بزرگی بود. خدا کمک کرد. برای این کار من و دیگر نمایندگان باید هزینه دهیم. من پای هزینه ها ایستادم.

تسنیم پرسید: سهم استان کرمان از حقوق دولتی معادن باید 15 درصد باشد اما 0/05 درصد بیشتر به کرمان برنگشته. آخرین وضعیت استانداری کرمان را بگویید.

پورابراهیمی پاسخ داد در زمینه حقوق دولتی معادن ما مطالبه داریم. اما اقای نوبخت به ما پاسخ دادند که مشکلات کشور زیاد است. از نظر قانونی این منابع باید به کرمان برگردد. اما مشکلات کشور هم باید ببینیم.در بحث استانداری کرمان هم به وزیر کشور تذکر دادیم. تنها گزینه ما در حال حاضر دکتر فدایی، سرپرست فعلی است. تا امروز به دلیل مسائل اداری روند جلو نرفته. بنده مخالف استاندار غیربومی هستم.

باشگاه خبرنگاران جوان پرسید: چه تصمیمی برای اخلالگران اقتصادی قرار است گرفته شود. وضعیت اقای سیف چی شد؟

پورابراهیمی پاسخ داد محکمه مفسدان مطالبه مردم است. قوه قضاییه این موضوع را با جدیت پیگیری می کند. اکثر قریب به اتفاق مسوولان ما سالم هستند.  اما تعدادی تخلف می کنند که اعتماد مردم را کم می کنند.درباره اقای سیف و معاون ارزی او، همه چیز در اختیار دادگاه است. نمی توان گفت متخلف هستند یا نه.

نشریه روشنفکری پرسید : اقای زاهدی،  دیگر نماینده کرمان و راور در توییتی از اقای پزشکیان حمایت کردند. این اتفاق شائبه اختلاف شما با اقای زاهدی را بیشتر تقویت کرده است.

پاسخ پورابراهیمی: من به عملکرد اقای پزشکیان نقد دارم. البته من میپذیرم که نباید نام فرزند ایشان را در صحن می آوردم. من از اقای پزشکیان و خانواده ایشان عذرخواهی می کنم. اما انتقادات من به ایشان پابرجاست.

سوال نشریه نسل مهتاب: چه فکری کردید که وزیر بعدی کار مانند ربیعی نباشد؟

 پورابراهیمی پاسخ داد  کسی باید بیاید که به مباحث اقتصادی آشنا و مسلط باشد. مدیر میدانی باشد نه تئوری. به مسائل رفاهی حتما آشنا باشد. اگر نقش وزیر اقتصاد در امور اقتصادی 100 باشد، توانایی وزیر کار باید 300 باشد.

 

سوال نشریه پایان هفته: براساس قانون نمایندگان مجلس حق دخالت در امور اجرایی را ندارند. شما چرا دخالت می کنید؟ مثلا اقای کهنوجی که رزومه اش را هم ما نداریم، اگر ممکن است بدهید. بهزیستی راور هم در تعیین رای راور قطعا تاثیرگذار است.

پاسخ پورابراهیمی: در مورد مداخله من در بهزیستی، اقای صادق زاده، مدیرکل باید نظر دهد. در مورد بهزیستی شهرستان کرمان من گفتم هر‌طور صلاح می دانید. اما اگر کسی تخلف کند و مردم بگویند، ما ورود می کنیم. در مورد راور هم اقای صادق زاده نامه زده به سازمان که من اصلا دخالتی نداشتم.در مورد اقای کهنوجی اصلا چنین چیزی وجود نداشته. این یک دروغ بوده. از اساس ریشه ندارد. اگر مصداقی از مداخله من وجود دارد، بگویند.

اقتصاد کرمان گفت آیا نمایندگان در جریان استیضاح وزیر کار به دنبال هیچ انتفاعی نبودند؟ درباره شرکت‌هایی که در دوران معاونت شما در استانداری کرمان راه افتادند و امروز سربار کرمان هستند، توضیح دهید. همچنین چه قدمی برای دفاع از شفافیت برداشته‌اید؟ در کرمان مسوولی از مطالبه شفافیت رسانه ها دفاع نمی کند. به خصوص در بحث قرارداد شهرداری و قرارگاه خاتم.

پاسخ پورابراهیمی: اگر وزیری درباره یک نماینده صحبت کرده، حتما باید ادعا درباره یک نماینده در هیات نظارت بر نمایندگان باید بررسی شود. ما حتما دنبال شفافیت هستیم.  من کمتر از دو سال معاون استاندار بودم‌، من الان کد میدم شرکت جهان فولاد که امروز مطرح است، به مجموعه‌هایی است که در آن زمان پایه گذاری شدند. البته من این ها را راه ننداختم. فقط پیگیری و حمایت کردم تا ایجاد شوند.در بحث قراردادهای خاتم هم تا جایی بتوانم از شفاف سازی حمایت می کنم.

سوال نشریه دنیای توسعه: مجلس از وظیفه نظارتی خود مغول نشده؟ در مورد سرنوشت تحقیق و تفحص از شرکت مس هم توضیح دهید.

پورابراهیمی: باید ساختار مجلس اصلاح شود تا نظارت بیشتر شود. اگر در کشور کار کارشناسی مبنا باشد، سیاسی کاری جایی پیدا نمی کند.تحقیق و تفحص از مس مربوط به دوره اقای پوستین دوز و مدیریت قبلی مس است. منتفی نشده. مراحل اجرایی آن با کندی روبرو است. به زودی گزارش به صحن علنی خواهد آمد. بهترین زمان جراحی اقتصاد ایران، الان است. چون شرایط حاد است. همه می بینند تاثیر ارز در اقتصاد را. در سال 91 مگر شوک ارزی را ندیدیم؟ اوضاع ملتهب بود، گفتند باید اوضاع درست شود، اما در زمان عادی، همه فراموش می کنند که باید جراحی اقتصادی صورت گیرد.

سوال روزنامه پیام ما: مجلس در صدد استیضاح وزیر اقتصاد است. این در حالی است که برخی معتقدند نگرش اقتصادی دولت باید تغییر کند و این کار از راه تغییر اقای نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گذرد. همچنین درباره خانواده‌ کهنوجی که در جلسه استیضاح وزیر کار مطرح شد و گفته می شود نسبت فامیلی با شما دارند، توضیح دهید.

پاسخ پورابراهیمی: به اعتقاد من اولویت مسئولیت اقای نوبخت باید غیراقتصادی باشد. قطعا حتی در حلقه نزدیک به دولت افرادی داریم که نسبت به ایشان در زمینه برنامه و بودجه تواناتر هستند. برنامه اقتصادی کشور دست سازمان برنامه و بودجه است. پس نقش کمی در مسائل اقتصادی اخیر ندارد.

پور ابراهیمی می گوید در مورد برادران کهنوجی، برادران همسر بنده هستند. اگر هرگونه ابهامی وجود دارد، مطرح شود تا پاسخ دهیم. بدانید که اگر حتی برادر من هم تخلفی کرد، من آن را تایید نمی کنم.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19152
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.