تاثیر تحریم ها بر معادن استان کرمان

راضیه زنگی آبادی/ کرمان نو

تحریم های جدید آمریکا در خصوص صنایع معدنی می تواند استان را به عنوان قطب معدنی کشور تحت تاثیر قرار دهد، این طور که مشخص است باید منتظر اتفاقات برجام و واکنش کشورهای جنوب شرق اسیا در خصوص این تحریم ها باشیم.
شب 19 اردیبهشت ماه بود که بار دیگر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، معادن کشور ایران(مس، فولاد، سنگ آهن و آلومینیوم) را تحریم کرد. از آنجایی که کرمان جز استان های برتر معدنی بوده و علاوه بر مس، یکی از گزینه های قطب فولاد مملکت به حساب می آید، این سوال پیش می آید که با وجود این تحریم ها چه آینده ای برای کشور ایران و همچنین استان کرمان پیش بینی می شود.

700میلیون دلار صادرات صنعتی کرمان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان در این خصوص می گوید:با توجه به این که صادرات محصولات صنعتی و معدنی کرمان(مس و گل گهر) به طور متوسط حدود 700میلیون دلار است، دچار چالش خواهیم شد،اما به هر حال برنامه ما این است که تولیداتی مانند سنگ آهن خام را به سمت ارزش افزوده هدایت کنیم و همچنین با تولید فولاد و شمش با مشکل کمتری روبرو خواهیم بود.

چالش در صادرات مس

مهدی حسینی نژاد ادامه می دهد: از آنجایی که به منظور افزایش تولید، رکورد کاتد مس را برای اولین بار پس از انقلاب را شاهد بودیم احتمال مشکل در صادرات مس و تولیداتش وجود دارد اما باید این نکته را هم لحاظ کنیم که شرکت های معدنی و صنعتی ایران در سنوات قبل هم تحت تاثیر تحریم ها بوده اند ،اما با این حال صادرات به شکل های مختلفی انجام شده است. در هر صورت امیدوارم با مشکل و چالش کمتری روبرو باشیم تا نهایتا ببینیم چه اتفاقی برای برجام خواهد افتاد.

محصولات صادراتی

این مقام مسوول در خصوص مواد صادراتی می گوید:مس، آهن، کرومیت، کنسانتره های مس از استان ما صادر می شوند، اما سیاست استان خارج شدن از خام فروشی و هدایت به سمت ارزش افزوده است. در چهار محصول اصلی هم که پتانسیل های استان به شمار می روند و شامل مس، آهن، کرومیت و زغال سنگ هستند قصد داریم کارخانه های فرآوری ایجاد کنیم که یکی از آن ها تولید لوله های مسی است. در زمینه فولاد هم برنامه ریزی شده که پس از استخراج شمش از سنگ معدن تبدیل به کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و … شود. کروم هم یکی از محصولات کرومیت استان است. لازم است بدانید کشورهای متقاضی این محصولات همیشه ثابت هستند.
کشورهای همسایه هدف صادرات معدنی
رئیس سازمان صمت در ادامه به کشورهای مقصد اشاره می کند و ادامه می دهد: معمولا کشورهای همسایه مانند پاکستان، افغانستان، اوراسیا و چین گزینه مقصد صادراتی محصولات معدنی هستند تا کمتر با دردسرهای تحریم روبرو شویم.
حسینی نژاد در خصوص افزایش قیمت محصول در داخل کشور می گوید: اگرچه زیرساخت های ایجاد محصولات نهایی انجام شده، اما چالشی که تحریم ها می تواند برای ما ایجاد کند، در بحث نیاز به نوسازی و بازسازی قطعات و تجهیزات است که همین مساله می تواند عاملی برای افزایش قیمت محصولات در داخل کشور باشد.

تهدید ترامپ به روش تحریم

بردیا امیر تیموری به عنوان کارشناس اقتصادی و مدیر مسوول چند نشریه صنعتی و معدنی می گوید: تحریم های اعلام شده مشخصا بر روی صنایع فولاد، مس و صنایع معدنی اعمال خواهد شد، در واقع این تحریم ها پاسخی به ایران به دلیل تعدیل در بندهایی از برجام بود، پس در کوتاه مدت خیلی تاثیرگذار نیستند. علاوه براین این تحریم ها جدید نبوده و پیش از این هم شرکت هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان از سوی آمریکا تحریم شده اند. به نوعی این تحریم جدید جنبه روانی داشته و در حد یک تهدید به حساب می آیند.

 

انتظار برای واکنش کشورهای همسایه

امیر تیموری می گوید: استان کرمان در حال تبدیل شدن به یکی از قطب های فولاد است و اگرچه در حال حاضر یکسری از پروژه ها در حال فعالیت هستند اما خیلی از آن ها در سال آینده به بهره برداری خواهند رسید که باید ببینیم شرایط آن زمان به چه شکل است. در زمان فعلی صادرات فولاد وابسته به موضع گیری کشورهای آسه آن (انجمن ملل آسیای جنوب شرق)هستند. به شخصه معتقدم مالزی از تحریم های آمریکا تبعیت نمی کند، اما باید منتظر واکنش کشورهایی مانند تایلند، تایوان و بقیه کشورهای این منطقه باشیم. کشورهای هدف صادرات فلزات ایران، حافظان آمریکا نیستند ولی در هر صورت آمریکا ابزارهای مختلفی دارد و در نهایت ممکن است مانند نفت صادرات معدنی را هم محدود کند.

مشکل بازگشت پول

این کارشناس معدنی ادامه می دهد: یکی دیگر از مشکلاتی که استان ما به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان مس، سنگ آهن و مشتقات سنگ آهن با آن دست به گریبان بوده بازگشت پول است، به دلیل وجود تحریم ها عملا ارتباط ایران با دنیا قطع شده و بالاجبار باید از واسطه ها و دلال ها کمک گرفته شود که همین باعث افزایش هزینه فروش می شود و توان رقابتی ایران را پایین آورد.
مدیر مسوول ماه نامه پیام آوران معادن فولاد ادامه می دهد:
وقتی که ما بازارهای هدف را از دست بدهیم ، محصول در داخل کشور اشباع می شود و ممکن است تا حدی قیمت داخلی پایین بیاید ولی با توجه به افزایش هزینه های تولید فولاد، مانند الکترود گرانیتی و سایر مواردی که در تهیه آن نیاز است که باید به دلار پرداخت شوند، قیمت فولاد در بازار داخل کاهش پیدا نمی آید. با این حال به نظر نمی رسد تاثیر آنچنانی بر روی بازار داشته باشد، اما به دلیل نبود مشتری خارجی، تولید کننده مجبور به کاهش تولید محصول خود است و این به معنی استفاده کمتر از نیروی انسانی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=28097
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.