نمایندگان استان کرمان طرح سه فوریتی توقف قرارداد توتال را امضا نکردند

روز دوشنبه بود که حسینعلی حاجی‌دلیگانی، از نمایندگان منتقد دولت، خبر داد طرحی سه فوریتی برای توقف موقت قرارداد توتال در دست تهیه است.

به گفته او 23 نماینده این طرح را امضا کردند. وی گفته بود که این قرارداد کاملا در فضایی غیر کارشناسانه تنظیم شده که می‌بایست بررسی‌های بیشتری بر روی آن صورت گیرد تا منافع مردم و کشور رعایت شود و باید در آن تجدید نظر شود. صبح دیروز هم خبرگزاری تسنیم متن این طرح را منتشر کرد که بر اساس آن، امضا کنندگان خواستار این هستند که به منظور رعایت منافع و مصالح ملی و اصول قانون اساسی در قراردادهای نفتی و گازی دولت به طور موقت از ادامه روند قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با طرف قرارداد جهت بررسی کارشناسی بیشتر جلوگیری نماید.

در تبصره این ماده هم آمده که هرگونه انعقاد قرارداد دیگر با شرکتهای خارجی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی (IPC) تا اتخاذ تصمیم در مجلس شورای اسلامی انجام نشود.

 کرمانی ها امضا نکردند

در بین اسامی امضا کنندگان، نام نمایندگان استان کرمان به چشم نمی خورد، اگرچه از بین 10 نماینده استان، دست کم دو نفر اصولگرا هستند.

محمدرضا پورابراهیمی و محمد مهدی زاهدی، دو نماینده ای که در مجلس نهم طرح توقف مذاکرات هسته ای را امضا کرده بودند، این بار حاضر به امضای طرح توقف قرارداد توتال نشدند.

زاهدی در این رابطه به ما گفت که «اگرچه انتقاداتی د راین زمینه به دولت وارد است، از جمله آن که چند روز پس از برگزاری همایش منافقین در فرانسه، قرارداد توتال با ما امضا شد، اما این طرح را امضا نکردم.»

یحیی کمالی پور، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد هم  گفت که مواردی برای بررسی وجود دارد اما طرح را امضا نکردم.

شهباز حسن پور، نماینده مردم سیرجان که به اصولگرایان نزدیک است به خبرگزاری خانه ملت در این زمینه گفت که طرح سه فوریتی توقف قرارداد با توتال از پشتوانه لازم برخوردار نبوده و آنچه که این روزها درباره قرارداد با توتال از سوی برخی منتقدان مطرح می شود با آنچه که باید براساس قانون انجام شود، تطبیق ندارد.

احمد حمزه، نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی کرمان در مجلس که عضو فراکسیون امید است، در رابطه با این طرح به ما گفت که «قرارداد توتال با حمایت مقامات نظام بوده و حالا برخی کاسه داغ تر از آش شدند.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12133
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.