کرمان در تب و تاب استعفاي آيت الله جعفری

10 روز پس از اینکه در مراسمی از آیت الله جعفری تجلیل شد، او از سمت خود استعفا کرد.

شامگاه سه شنبه بود که خبر استعفای سید یحیی جعفری منتشر شد. استعفایی که برخی سایت ها آن را به کهولت سن ربط می دادند و برخی سایت ها به فشارهای سیاسی.

از آنجایی که آیت الله جعفری به گرفتن مواضع اعتدالی مشهور است، گمانه دوم بیش از پیش تقویت شد. به طوری که سایت «گفتار نو» مدعی شد که ججت‌الاسلام تقوی، رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور به کرمان آمد و در اتفاقی قابل‌تأمل در مراسم رونمایی از کتاب آیت‌الله شرکت نکرد اما ‌در جلسه‌ای خصوصی با آیت‌الله وی را برای استعفا متقاعد می‌کند.

در مقابل سایت «کرمان خبر» گزارش داد که برخی کاسبان سیاست اخبار استعفای ایشان را نسبت می‌دهند به فشارهای سیاسی که مسوول دفتر ایشان آن‌ها را رد کرد.

روزنامه «قانون» هم در گزارشی مدعی شد چهره های نزدیک به آیت الله هاشمی به ترتیب کنار می روند و استعفای آیت الله جعفری در همین راستا است.

در این میان علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان در بیانیه ای اعلام کرد که «در روزهای اخیر مکررا از ایشان درخواست کردم که از استعفا منصرف شوند و در پاسخ به موضوع کبر سن و مشکلات جسمی که اذعان می کنند، مهمترین کارکرد حضور ایشان را ایجاد وحدت در بین سلایق مختلف نام برده‌ام.»

انتشار جسته و گریخته شایعات درباره استعفای آیت الله جعفری در حالی ادامه داشت که صبح چهارشنبه، قلندری، روابط عمومی  دفتر امام جمعه کرمان به «کرمان نو» خبر داد که هنوز چیزی قطعی نیست.

امام جمعه منصوب امام خمینی

آیت الله جعفری در سال 1359 توسط امام خمینی به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان منصوب شد. او از ابتدای نهضت امام خمینی (ره) در سال 42 که طلبه جوانی بیش نبود در مبارزات سازمان یافته روحانیت کرمان شرکت نمود و پس از واقعه 15 خرداد جزو معدود کسانی بود که به صورت مخفیانه با برگزاری جلسات سری با حجت الاسلام والمسلمین حجتی کرمانی و آیت الله محمد علی موحدی کرمانی و پخش اعلامیه و نوار سخنرانی های امام خمینی (ره) مبارزات خود را ادامه داد.

خبرگزاری تسنیم اما گزارش داد که آیت الله جعفری خبر استعفای خود را تایید کرده و گفته به علت کهولت سن، ادامه مسوولیت به عنوان نماینده ولی‌فقیه برایم مقدور نیست و به همین دلیل استعفای کتبی خود را به دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام کردم و منتظر امر رهبری در رابطه با این موضوع هستم. این خبرگزاری در گزارش دیگری به نقل از حجت الاسلام تقوی، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نوشت که «حجت‌الاسلام و المسلمین [آیت الله] جعفری خطاب به مقام معظم رهبری نوشتند که به دلیل کهولت سن و  و وضعیت نامناسب جسمانی، ادامه فعالیت به عنوان امام جمعه و نمایندگی ولی فقیه در استان کرمان برایم مقدور نیست.»

روابط عمومی دفتر آیت الله جعفری در این خصوص به «کرمان نو» گفت که دفتر رهبری هنوز با استعفای آیت الله جعفری موافقت نکرده است.

امروز اما هادی جعفری، فرزند آیت الله جعفری به خبرگزاری ایلنا گفت که پدرش برای اقامه نماز جمعه مشکل جسمی ندارد و استعفای او به خاطر برخی فشارهاست. به گفته او روحانیونی مثل آقای دعایی و یکی از فرماندهان باسابقه نظامی با استعفای ایشان مخالفت کردند اما فشار‌ها ادامه دارد.

در این میان اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور هم از استعفای آیت الله جعفری ابراز نگرانی کرد.

تا لحظه تنظیم این گزارش پذیرش یا عدم پذیرش استعفای آیت الله جعفری به صورت رسمی اعلام نشده است.

این در حالی است که فردا نماز جمعه کرمان به امامت آیت الله جعفری برگزار می شود. نماز جمعه ای که شاید ابهامات را در این خصوص برطرف کند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12565
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.