اختلاف نظر بر سر پرکردن چاه های غیرمجاز آب در شرق کرمان

برداشت غیرمجاز آب از طریق چاه های غیرمجاز یکی از اصلی ترین علل کاهش منابع آب زیرزمینی در استان کرمان است. به همین دلیل در سال های اخیر پر کردن این چاه ها در دستور کار دولت قرار گرفته است.

در همین خصوص بهنام باشتمن، رییس اداره منابع آب ریگان امروز به خبرگزاری فارس گفته

  از ابتدای امسال تاکنون 56 حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان مسدود شدند که بیش از 2 میلیون و 177 هزار و 280 متر مکعب آب در دشت بم و ریگان و بم به رحمت‌آباد صرفه‌جویی شد.

 

این سیاست اما منتقدانی هم دارد. یکی از آن ها حبیب الله نیکزادی پناه، نماینده مردم بم، ریگان، نرماشیر و فهرج در مجلس است. او البته با جلوگیری از برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی مخالف نیست بلکه می گوید باید شغل جایگزین برای کشاورزانی که چاه هایشان پر شده ایجاد شود.

این نماینده گفته

پرکردن چاه‌های ممنوعه در مناطق روستایی به‌ویژه در مرزها بدون در نظرگرفتن جایگزین های شغلی و منابع آبی، خالی شدن روستاها از سکنه را در پی دارد. اگر چاه های غیرمجاز بدون جایگزین های شغلی و منابع آبی در روستاها بسته شوند، بطور حتم امنیت شغلی روستاییان با چالش جدی روبرو می‌شود زیرا اقتصادکشاورزان با تامین منابع آبی بهینه برای تولید گره خورده است.

او که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم هست به اقتصاد مقاومتی هم اشاره کرده و گفته

پرکردن چاه‌های ممنوعه بدون در نظرگرفتن شرایط اشتغال روستاییان با شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال سنخیت ندارد زیرا زمانی که بدون جایگزین های شغلی چاه های ممنوعه بسته شود، بطور حتم فرصت تولید محصولات کشاورزی از صنعت مولد کشاورزی رخت می بندد.

نیکزادی در حالی خواستار این شده که قبل از پر کردن چاه های کشاورزی، فکری برای اشتغال روستاییان شود که رییس اداره منابع آب ریگان گفته

مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز آب در مناطق مختلف شهرستان ادامه دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15041
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.