بررسی روز| مناسب‌سازی فضای شهر کرمان برای معلولان از حرف تا عمل

اما به نظر می‌رسد تاکنون شهر کرمان در مناسب‌سازی محیط شهری برای معلولان نمره قبولی نگرفته است.

معلولیت موجب می‌شود که افراد زیادی خانه‌نشین شوند و در ادامه خانه‌نشینی آن‌ها مشکلات زیادی را برای خانواده و جامعه اطراف آن‌ها به وجود آورد.

زمانی خانه‌نشینی این قشر از جامعه تشدید می‌شود که مناسب‌سازی محیط شهری نادیده گرفته شود.

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان کرمان چندی پیش ‌گفت که در بحث مناسب‌سازی تقریباً 100 درصد معابر شهر کرمان مشکل دارد و کم‌بینایان، نابینایان و معلولین در این زمینه دچار مشکل هستند و تنها مسیر میدان آزادی تا چهارراه سمیه استانداردسازی شده است.

علیرضا اسدی در ادامه تعداد افراد فرد نابینا و کم‌بینا استان را پنج هزار و 500 نفر اعلام کرد.

در پی اعلام این موضوع از سوی معاونت توان‌بخشی بهزیستی استان با شهرداری کرمان تماس گرفتیم.

آمار اعلام‌شده اغراق‌آمیز است

سید رضا میرحسینی، مدیر روابط عمومی شهرداری کرمان اعلام آمار 100 درصدی از سوی معاونت توان‌بخشی بهزیستی را صراحتا رد و یا تایید نکرد و گفت که اقدامات موضعی زیادی در حوزه معاونت خدمات شهری و معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری انجام‌شده است که این موضوع، عنوان شدن 100 درصدی نامناسب بودن فضای شهری را کمی اغراق‌آمیز جلوه می‌دهد.

او ادامه داد که شهرداری در حوزه مناسب‌سازی شهر برای معلولان و نابینایان ضوابطی را در نظر گرفته که در مراحل نهایی تصویب است و پس از تصویب، این ضوابط در دستور کار همه مناطق قرار می‌گیرد تا در هر منطقه‌ای از شهر با رعایت این ضوابط مناسب‌سازی انجام شود.

مدیر روابط عمومی شهرداری کرمان تاکید کرد که این ضوابط تدوین‌شده و نیاز است به تصویب مراجع قانونی ازجمله کمیسیون ماده 5 و اداره کل راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری و … برسد و اکنون منتظر تصویب آن هستیم.

فقط تعدادی از معابر برای معلولان نامناسب است

علی خدادادی عضو کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه‌نشینی شورای شهر کرمان هم در خصوص اعلام آمار 100 درصدی نامناسب بودن معابر شهری به «کرمان نو» گفت که این موضوع را رد می‌کنم و تنها می‌توان گفت تعدادی از معابر شهری کرمان برای معلولان نامناسب است.

او ادامه داد: حدوداً از سه سال قبل شهرداری در حال مناسب‌سازی تعدادی از معابر بوده و تعدادی از معابر هم در حال مناسب‌سازی هستند.

عضو شورای شهر اضافه کرد که در خصوص ساختمان‌های اداری و بانک‌های جدیدی هم که در حال ساخت هستند حتماً مناسب‌سازی انجام می‌شود و از سوی شهرداری هم نامه به بانک‌ها و ساختمان‌های اداری در حال ساخت ارسال‌شده است و حتما این موضوع موردتوجه قرار می‌گیرد و شهرداری هم نظارت می‌کند.

خدادادی افزود: تمامی پارک‌هایی هم که عملیات اجرایی آن‌ها قبلا انجام‌شده در حال مناسب‌سازی هستند و پارک‌های جدید هم حتماً با رعایت ضوابط مربوط به مناسب‌سازی برای معلولان ساخته می‌شوند که امیدواریم تا پایان سال جاری تمامی پارک‌های شهر کرمان مناسب‌سازی شوند.

وی افزود که در قسمت‌هایی از بلوار جمهوری نیز با کار شدن موزاییک‌های مخصوص مناسب‌سازی انجام‌شده است.

این عضو شورای شهر گفت که اگر مکانی مدنظر معاونت توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان کرمان است و مناسب‌سازی نشده این معاونت درخواست خود را برای شورای شهر ارسال کند و ما عیناً نامه ایشان را با تأکید برای شهرداری ارسال می‌کنیم و می‌گوییم که سریعاً اقدامات لازم انجام شود.

مناسب‌سازی چندانی صورت نگرفته

عباس صادق زاده، مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز در خصوص بحث مناسب‌سازی محیط شهری کرمان به «کرمان نو» گفت که موضوع مناسب‌سازی یکی از ضروریات توسعه هر جامعه‌ای محسوب می‌شود صرف‌نظر از اینکه مخاطب و بهره‌بردار از محیط چه کسی است مناسب‌سازی محیط در هر شهر و جامعه نشان از فرهنگ آن جامعه است.

او ادامه داد که وقتی بخواهیم پیشرفت همه‌جانبه را در جامعه‌ای دنبال کنیم یکی از مواردی که باید با جدیت بیشتر به آن توجه شود بحث مناسب‌سازی محیط است به دلیل اینکه تنها این معلولین و سالمندان نیستند که به محیط مناسب نیاز دارند بلکه تعداد زیادی از افراد جامعه به شکل مقطعی و کوتاه ممکن است در طول زندگی به مناسب‌سازی محیط نیاز داشته باشند مانند زنی که باردار است، مردی که دچار آسیب مقطعی شده و … .

مدیرکل بهزیستی استان تاکید کرد که بنابراین مناسب‌سازی حق همه شهروندان و در شکل ویژه‌تر حق همه معلولان و سالمندان جامعه است.

صادق زاده گفت که متاسفانه علیرغم اینکه قانون حمایت از معلولان در رابطه با مناسب‌سازی وجود دارد و به همه دستگاه‌ها تاکید کرده که در خصوص اماکن عمومی مثل بانک‌ها، فضاهای سبز، سالن‌های ورزشی و … مناسب‌سازی را انجام دهند. ولی متاسفانه بسیار کم این اقدام صورت گرفته.

او با اشاره به اینکه اقدامات زیادی در شهر کرمان در بحث مناسب‌سازی انجام‌شده اما نسبت به نیاز جامعه کم است ادامه داد که به‌طور مثال در 5 سال قبل با تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری تنظیم کردیم خیابان شریعتی و شهید بهشتی به‌طور کامل مناسب‌سازی شد اما به‌مرورزمان دستخوش تغییراتی به دلیل عملیات‌های عمرانی قرار گرفت.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه مناسب‌سازی محیط شهری استان گفت که با پیگیری‌هایی که در شورای مناسب‌سازی انجام شد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای دستگاه‌ها و برای مناسب‌سازی اماکن دولتی اعتباری را اختصاص داد.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: در کنار تمامی اقدامات انجام‌شده طی نامه‌ای به قوه قضاییه درخواست دادیم در خصوص ساختمان‌های مسکونی که مناسب‌سازی انجام نداده‌اند علیه آن‌ها اعاده دعوا کنیم و از بهره‌برداری ساختمان تا زمان مناسب‌سازی نیز جلوگیری شود.

صادق زاده با اشاره به اینکه نقش رسانه‌ها را در فرهنگ مناسب‌سازی نمی‌توان نادیده گرفت، گفت که مناسب‌سازی به قانون، برنامه و اعتبار نیاز ندارد، به فرهنگ نیاز دارد همان فرهنگی که در جامعه ما بسیار ضعیف است.

او با اشاره به اینکه وظیفه اداره کل بهزیستی کرمان مطالبه گری در این خصوص است که انجام می‌دهیم، اعلام کرد که شهرداری باید به‌عنوان نهاد اجرایی در این زمینه به‌خوبی عمل کند.

کرمان در مناسب‌سازی فضای شهری نمره قبولی نمی‌گیرد

مهدی لشکری رییس انجمن حمایت از معلولین رعد کرمان نیز در این خصوص به «کرمان نو» گفت که معاون توان‌بخشی بهزیستی کرمان به دلیل جایگاهی که دارند بیشتر از ما با معلولین در ارتباط هستند و فکر می‌کنم که دلیل اینکه گفتند 100 درصد معابر شهری برای این قشر از جامعه نامناسب است لطفشان را به جامعه معلولین رسانده‌اند که شاید به نحوی به‌عنوان تلنگر عمل کند و کار با سرعت بهتری پیش رود.

وی اضافه کرد: البته باید بگویم که شهرداری کرمان هم در این زمینه اقداماتی انجام داده و در حال انجام دارد و نباید به دور از انصاف حرفی بزنم ولی مناسب‌سازی باید به یک نهضت تبدیل شود و همه مردم جامعه به این موضوع توجه کنند.

رییس انجمن حمایت از معلولین رعد کرمان ادامه داد: در دبیرخانه مناسب‌سازی که در دفتر معاون عمرانی استانداری کرمان تشکیل می‌شود اقداماتی در حال انجام است اما باید به این موضع توجه کرد که فاصله بین سلامت و معلولیت یک‌چشم به هم زدن است و همه ما اگر مناسب‌سازی را انجام می‌دهیم برای خودمان انجام دهیم نه دیگران.

لشکری اعلام کرد که شهرداری منطقه 2 نیز قصد دارد مناسب‌سازی را در دونقطه انجام دهد و از ما برای اعلام نیازهای این محدوده برای مناسب‌سازی همراهی خواسته‌اند.

او با اشاره به اینکه تشکیل دبیرخانه مناسب‌سازی همه را در این زمینه آگاه کرده گفت که اما مشکلاتی مانند عدم حضور نماینده یکسان از ارگان‌ها اختلالاتی را به وجود می‌آورد و مصوبات را زیر سوال می‌برد و کار را زمان‌بر می‌کند.

رییس انجمن حمایت از معلولین رعد کرمان در ادامه گفت که در خیابان جهاد واحد پزشکانی داریم که معلولان اصلا نمی‌تواند در آن رفت‌وآمد داشته باشد که در این زمینه‌ها دستگاهی که پایان کار را می‌دهد نباید تا پایان مناسب‌سازی مجوز بهره‌برداری از آن ساختمان را بدهند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که در کرمان نه‌تنها معابر شهری مشکل‌دارند، بلکه معلولان ما در زمینه رفت‌وآمد با اتوبوس‌های شهری هم مشکل‌دارند. درست است که تعدادی دستگاه برای رفت‌وآمد این عزیزان در نظر گرفته‌شده است اما مشکل اصلی مربوط به ایستگاه‌ها است که هنوز مناسب‌سازی در آن نقاط انجام‌نشده است.

او معتقد است که استان کرمان در بحث مناسب‌سازی نمره قابل قبولی ندارد.

معلولیت در جنوب بالاتر از میانگین استان

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20675
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.