تخریب زیستگاه خرس آسیایی در دهبکری ادامه دارد

 |  نوشته شده توسط :

یک ماه پس‌ازاینکه محیط‌زیست کرمان مخالفت خود را با احداث جاده در محلی که زیستگاه خرس آسیایی است، اعلام کرد، عملیات ساخت آن از سر گرفته‌شده است.

روز یکشنبه اعضای دبیرخانه همایش حمایت از خرس آسیایی که ماه گذشته در دهبکری واقع در استان کرمان برگزار شد، در نشستی خبری از آغاز عملیات ساخت‌وساز ابراز نگرانی کردند.

از سال ۸۴ تاکنون ۴٫۵ کیلومتر از این جاده در محدوده دهبکری بم و دیمند جیرفت، در منطقه‌ای به نام زریا که زیستگاه اصلی خرس سیاه آسیایی، از گونه‌های در حال انقراض، است زیرسازی شده و قرار است طول آن به ۳۰ کیلومتر هم برسد.

قطع ۲۸۰۰ درخت

به گفته نادری، از اعضای دبیرخانه همایش حمایت از خرس سیاه آسیایی در ۱۲ سال گذشته دو هزار و ۸۰۰ درخت بنه در این منطقه به دلیل ساخت جاده قطع شده و در صورت ادامه کار ۱۰ هزار درخت بنه دیگر هم قطعه خواهد شد. اتفاقی که علاوه بر تهدید زندگی بومیان منطقه به دلیل بالا رفتن دما و فرسایش خاک، خرس سیاه آسیایی را هم تهدید می‌کند.

جاده سرگردان

رسول زندی، دیگر عضو دبیرخانه همایش حمایت از خرس آسیایی می‌گوید که این جاده برای وصل کردن آبادی‌ها نیست و هدف از احداث آن، تغییر کاربری زمین‌های منطقه برای ساخت ویلا و البته معادن است. او معتقد است با از بین بردن جنگل بنه در این منطقه که ۲۶ هزار هکتار وسعت دارد، ریه‌های تنفسی به‌طور کامل از بین می‌روند و این یکی از بزرگ‌ترین فجایع زیست محیطی ایران در سده اخیر خواهد بود چرا که عمر این جنگل بیش از ۶۰۰ سال است.

جاده‌ای میان پناهگاه حیات‌وحش

بر اساس نامه‌هایی که دبیرخانه همایش حمایت از خرس سیاه آسیایی در اختیار ما قرار داده، در دی‌ماه ۱۳۹۰ محمد علی‌آبادی، معاون هماهنگی و نظارت بر امور دستگاه‌های اجرایی رییس جمهور وقت با درخواستی که از سال ۸۸ برای موافقت با اعلام منطقه زریا به عنوان منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش مطرح شده بود، موافقت کرد. این درخواست از آنجایی مطرح شده بود که به گفته سلطانی، عضو دبیرخانه همایش حمایت از خرس سیاه آسیایی، در طول سال‌های پیش از این درخواست بیش از ۳۰۰ معدن در منطقه ثبت شده بود و احداث جاده از میان زیستگاه خرس سیاه آسیایی، از سال ۸۴ به همین منظور آغاز شده بود. با این حال موافقت علی‌آبادی با اعلام منطقه زریا به‌عنوان منطقه حفاظت شده نتوانست مانع از پیشروی جاده شود. در آبان ۹۳ و با گسترش اعتراض فعالان محیط زیست به احداث این جاده، معصومه ابتکار، رییس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای خطاب به جهانگیری می‌نویسد که این سازمان با فعالیت معادن در محدوده این منطقه مخالف است. از آنجایی که یکی از دلایل اصلی احداث این جاده، معدنکاری در منطقه بوده، این امیدواری به وجود آمد که احداث این جاده هم متوقف شود اما این پایان ماجرا نبود.

مخالفت بی‌نتیجه

اوایل آذرماه امسال بود که رضا جزینی زاده، مدیرکل محیط زیست کرمان از روند ساخت این جاده بازدید کرد و اعلام کرد که با احداث جاده در زریا مخالف هستیم. او در همایش حمایت از خرس سیاه آسیایی هم این مخالفت را تکرار کرد و به خبرنگاران گفت که من واقعاً نمی‌دانم برای احداث این جاده چه اهدافی دنبال می‌شود که در بالاترین منطقه حفاظتی بدون مجوز محیط زیست اقدام به ساخت جاده کرده‌اند.» اعتماد در این خصوص نوشت که به گفته جزینی زاده اردیبهشت ماه امسال ساخت این جاده آغاز شده اما با طرح شکایت از سوی اداره کل محیط زیست استان کرمان و به دستور مقام قضایی، این طرح متوقف شده است. او می‌گوید که در دوره مدیریت قبلی و فعلی از سوی اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان برای دریافت مجوز ساخت جاده اقدام نشده است. حالا ۲۳ روز پس از این اظهارات خبرها حکایت از سر گرفته شدن ساخت جاده مرگ خرس سیاه آسیایی دارد.

به اشتراک بگذارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



مطالب مرتبط >