تکلیف خانه شهر کرمان امروز مشخص می شود

چهارشنبه گذشته بود که محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی کشور به همراه چند مسوول دیگر از خانه شهر کرمان بازدید کردند. بازدیدی که به درخواست مسوولان استان کرمان، از جمله رزم حسینی، استاندار و وفایی، مدیرکل میراث فرهنگی کرمان، انجام شد. درخواستی که در پی فشار منتقدان تخریب خانه شهر صورت گرفت. منتقدانی که معتقدند خانه شهر باید تمام و کمال حفظ شود، اما استانداری کرمان می‌گوید برای بهره‌برداری از ساختمان جدید استانداری، راهی جز تخریب بخشی از خانه شهر نیست، چرا که در نقشه این ساختمان، خانه شهر، در ورودی استانداری قرار دارد. بازدید روز چهارشنبه اما به نظر کفه ترازو را به سمت منتقدان سنگین‌تر کرده است.

خانه شهر باقی می‌ماند؟

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان در خصوص بازدید کارشناسان از خانه شهر به «کرمان نو» گفت که امروز نشستی در سازمان میراث فرهنگی کشور داریم و نتیجه بازدید، اعلام می‌شود. محمود وفایی اگرچه هرگونه اظهارنظر در رابطه با خانه شهر را به بعد از نشست امروز موکول کرد اما وقتی با اصرار ما مبنی بر اعلام نظر اولیه کارشناسان میراث روبرو شد، گفت که «همه ما بر حفظ کلیات خانه شهر تأکید داریم.» این پاسخ مبهم بود و کهنه. چرا که پیش از این هم ساکنان ساختمان قدیمی استانداری می‌گفتند برای بهره‌برداری از ساختمان جدید، بخش‌های دارای ارزش معماری خانه شهر حفظ می‌شود و فقط بخشی که آن‌ها سوله می‌خواندند، تخریب می‌شود. این پاسخ وفایی مبنی بر حفظ کلیات، ذهن ما را به سمت همین طرح برد. او اما پاسخ داد که «وقتی می‌گوییم کلیات خانه شهر حفظ شود، یعنی حفظ همه این بنا. کارشناسان میراث معتقدند خانه شهر کرمان باید به‌عنوان یک مرکز فرهنگی باقی بماند.» مدیرکل میراث فرهنگی کرمان اگرچه زیر بار گفتن این جمله که «آمفی‌تئاتر خانه شهر باقی می‌ماند» نرفت اما اطمینان داد که «نظر نهایی با نظر مشتاقان میراث فرهنگی کرمان همسو خواهد بود.» وفایی البته تأکید کرد که برای استفاده از ساختمان جدید استانداری، ناگزیر هستیم که تغییرات جزئی در خانه شهر بدهیم. این صحبت‌ها نشان از تصمیم کارشناسان سازمان میراث فرهنگی کشور بر باقی ماندن خانه شهر دارد. کارشناسانی که استاندار کرمان، گفته بود «تصمیم‌گیری نهایی بر عهده آن‌هاست.»

عقب‌نشینی استاندار

علیرضا رزم سینی وقتی این حرف را زد که از مواضع قبلی‌اش و یا از مواضع قبلی مجموعه استانداری، عقب‌نشینی کرده بود. او در نشستی که رسانه‌های منتقد تخریب خانه شهر در آن حضور نداشتند، گفته بود«نظر شخصی من این است که خانه شهر به‌عنوان یک مجموعه فرهنگی و هنری حفظ شود.» این در حالی بود که ابوالقاسم سیف الهی، معاون عمرانی او چهار روز پیش از این حرف رزم حسینی، گفته بود «خیلی از کارها بر اساس مستندات و برنامه‌هایی که قبلاً شکل‌گرفته ادامه پیدا می‌کند. راه برگشتی هم نیست، اسناد بالادستی الزام‌آور است و ساختمان جدید استانداری به‌عنوان بخشی از میدان شورا، در طرح تفصیلی کرمان آمده و باید اجرا شود.»

اقدام محدودکننده شورا

جدای از هر تصمیمی که امروز در نشستی که در سازمان میراث فرهنگی کشور گرفته می‌شود، تصمیم شورای شهر کرمان هم حائز اهمیت است. در نشست عمومی یکشنبه گذشته پارلمان محلی،  از ۱۰ نماینده حاضر، ۶ نماینده به «مخالفت با هرگونه اقدام تخریب ساختمان خانه شهر» رأی مثبت دادند. چهار رأی هم سفید بود. بنابراین شورای شهر چهارم مصوب کرد که تا پایان کار این شورا، کسی نباید به خانه شهر تعرض کند. بنابراین درصورتی‌که قرار شود حتی تغییراتی جزئی در خانه شهر صورت گیرد، یا باید تا پایان شورای چهارم (یک ماه دیگر) صبر شود یا نظر شورا را عوض کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11709
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.