حمله ریزگردها به کرمان از شرق و جنوب| از آسمان خاک می‌بارد

آنطور که فرماندار ریگان گفته، غلظت ریزگردها طی شب و روز گذشته 26 نفر را در این شهرستان شرقی استان کرمان راهی مراکز بهداشتی درمانی کرده است.

براساس گزارش‎ها، غلظت ریزگردها در آسمان این شهر 32 برابر حد مجاز است.

خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داده که در سال‌های اخیر ریزگردها و توفان شن تاکنون 16 روستای ریگان را خالی از سکنه و 50 روستا را در محاصره شن‌های روان قرار داده است.

منشا اصلی ریزگردهای ریگان، بیابان‌های اطراف این شهر است. در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی و مصرف بی‌رویه منابع آب زیرزمینی، پوشش گیاهی منطقه از بین رفته و حالا ریزگردها به معضلی برای مردم منطقه تبدیل شدند.

ریگان اما تنها شهری نبود که امروز با ریزگردها دست و پنجه نرم می‌کند. از صبح امروز تصاویری از هجوم ریزگردها به آسمان جیرفت و دیگر شهرهای جنوب کرمان منتشر شده است.

اگرچه تاکنون خبری از بیمارستانی شدن مردم این مناطق بر اثر هجوم ریزگردها گزارش نشده اما با ادامه این روند احتمال رخ دادن چنین مساله‌ای وجود دارد.

منشا اصلی ریزگردهای جنوب کرمان، تالاب بیابان شده جازموریان است.

براساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، منشا 25 درصد ریزگردهای جنوب شرق کشور، این تالاب است.

تالاب جازموریان در حال حاضر به طور کامل خشک شده و همچنان از اعتبار ملی برای احیای این تالاب خبری نیست، این در حالی است که در دوران پرآبی، جازموریان دو برابر دریاچه ارومیه وسعت داشته است.

در حالی که ریزگردها به مساله‌ای بغرنج در شرق و جنوب کرمان تبدیل شده‌اند، اصلی ترین راه حل مسوولان، مالچ پاشی است.

برخی کارشناسان معتقدند  مالچ پاشی سرطان زاست، باد گرم تولید می کند و تنها سه سال جلوی ریزگردها را می گیرد و پس از سه سال ریزگردهای برخواسته از مالچ پاشی، سرطان زا خواهند بود.

مدیرکل پیشین محیط زیست کرمان چندی پیش در این رابطه به «کرمان نو» گفته بود که «محیط زیست با مالچ پاشی موافق نیست و به دلیل اورژانسی بودن شرایط مجبوریم تن به مالچ پاشی دهیم.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15845
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.