در کرمان 40شبانه روز، آب با روش کاهش فشار تامین می‌شود

طاهری یکی از مشکلات تامین آب استان را چاه‌های غیر مجاز دانست و اعلام کرد: استان ما ده هزار چاه غیرمجاز و ۳۶۵حلقه چاه مجاز دارد که فقط ۹۰مورد آن در شهر کرمان وجود دارد. وی ادامه داد: ۹۵درصد آب در بخش کشاورزی،یک درصد صنعت. چهار درصد شرب استفاده می شود که اگر یک یا نیم درصد از آب به بخش شرب سوق داده شود، مشکل آب شرب شهرهای ما حل می شود که کار مشکلی است.

به گفته طاهری، شهر کرمان کمترین میزان برداشت آب از آبهای جاری را دارد و هیچ شهری مانند کرمان وجود ندارد که صد در صد تامین آبش از چاه باشد. در حال حاضر دو سد در استان وجود دارد، سد سیرجان و سد بافت که هرکدام آب شهرهای خود را تامین می کنند.

مدیر عامل شرکت آبفا استان مصرف روزانه آب در شهر کرمان ۳هزار لیتر در ثانیه اعلام کرد که در حال حاضر ۱۱۰۰لیتر آب یعنی یک سوم آب برای تامین کمبود داریم.

طاهری اعلام کرد که جیره بندی موضوع منتفی شده ای برای شهر کرمان است و اعلام کرد: جیره بندی دو عیب بزرگ دارد. یکی افزایش مصرف و مورد دیگر مشکل فنی است.
جیره بندی باعث افزایش ۲۰درصدی مصرف آب می‌شود و از آنجایی که طول شبکه آبی کرمان  1980 کیلومتر است، هنگام خالی و پر شدن،شبکه هادچار شکستگی می شوند.

مدیر عامل شرکت آبفا در خصوص برنامه کاهش فشار آب کرمان به خبرنگاران گفت:حدود ۴۰روز است که کاهش فشار آب را در دستور کار شهر قرار دادیم.
در حال حاضر از ساعت ۱۱شب تا 5/30 صبح فشار شبکه کاهش داده می شود تا آب ذخیره شود.
این ذخیره تا ساعت 8/30 به شهر پمپاژ می شود.
از 8/30 صبح تا 11 آب ذخیره و از ۱۱تا ۳ بعد از ظهر پمپاژ صورت می گیرد. از ساعت 3تا 6بعد از ظهر ذخیره و از ۶تا ۱۱شب پمپاژ صورت می‌گیرد.

طاهری در ادامه به مشکل شهرهای رفسنجان و زرند اشاره کرد که کمبود آب آن‌ها حل شده است.

طاهری در خصوص شبکه فاضلاب استان کرمان توضیح داد: در حال حاضر شبکه فاضلاب کرمان 30درصد، کهنوج 50درصد، سیرجان و ماهان کمتر از 30 درصد و هنزا به طور کامل انجام شده است.

قرارداد فاضلاب کرمان توسط بخش خصوصی (شرکت فولاد بوتیا،میدکو) در حال انجام است.هزینه این پروژه 1900هزار میلیارد تومان است، که بازچرخانی آب در صنعت، اشتغال زایی1100 نفر در روند پروژه از جمله مزیت های اجرای این پروژه به حساب می آیند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=30061
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.