ساخت‌و‌ساز در حریم گسل‌های کرمان ممنوع می‌شود

علی بیت الهی گفته این قانون در تهران تصویب شده و برای کلان‌شهرهای تبریز، کرمان، کرج و مشهد در حال پیگیری است که به مراحل نهایی نزدیک شده.

در حالی قرار است ساخت و ساز در حریم گسل های کرمان ممنوع شود که اردیبهشت امسال جعفر رودری، دبیر شورای فنی استان کرمان  گفته بود که بیش از 60 درصد جمعیت استان کرمان در محدوده ممنوعه گسل سکونت دارند.

به گفته او 945 آبادی و 19 شهر استان کرمان در مناطق ممنوعه گسل جمعیتی را در خود جای داده اند.

با توجه به اینکه براساس سرشماری سال 95 جمعیت استان کرمان سه میلیون و 164 هزار و 718 است، بیش از یک میلیون و 898 هزار کرمانی در مناطق ممنوعه گسل زندگی می کنند.

آنطور که مهر نوشته در این استان ۱۸ گسل قرار دارد.

علی رشیدی، رییس مرکز زمین شناسی کرمان می گوید:

این گسل ها خود از گسله های مختلف شکل گرفته اند که اکثر مناطق استان کرمان را در برگرفته اند و نمی توان تنها به این ۱۸ گسل اشاره کرد. استان کرمان در واقع روی کمربندی قرار دارد که به کمربند زلزله خیز شهرت دارد و بروز زمین لرزه های سال های اخیر نشان دهنده فعال بودن برخی از این گسل ها است.

به گفته محسن صالحی، مدیرکل بحران استانداری کرمان ۲۳ زلزله بزرگ در یک قرن اخیر در استان کرمان رخ داده. او به تسنیم می گوید:

 این زمین لرزه ها ناشی از ۱۸ گسل فعال بالای ۱۰۰ کیلومتر در این استان است،گسل های کوهبنان، نایبند، لکر کوه و گلباف از جمله مهمترین این گسل ها هستند. زلزله های بم، زرند، فهرج، ریگان، لاله زار و نگار در ۱۰سال گذشته و زلزله های گلباف وشهداد در ۶۰ سال گذشته و گیسک زرند در ۵۰ سال گذشته از مهمترین زلزله های این استان بودند.

زمین لرزه ۶٫۳ ریشتری شهر بم در دیماه ۱۳۸۲ یکی از بزرگ ترین زلزله های دو دهه اخیر کشور بوده است. در این زمین لرزه آمار تلفات رسمی بیش از ۲۵ هزار نفر و مجروحان حدود ۵۰ هزار نفر اعلام شد و بیش از یکصد هزار نفر نیز بی خانمان شدند. بر اثر این حادثه ۹۰ درصد از سازه‌های شهر بم به کلی تخریب شدند. همچنین ارگ بم که با ۲۵۰۰ سال قدمت بزرگترین سازه گلی جهان بود، به کلی ویران شد.

رییس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امیدوار است با تصویب قانون منع ساخت و ساز در محدوده گسل ها، خسارات ناشی از زلزله کم شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15152
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.