سومین گرم‌خانه در شهر کرمان راه اندازی می‌شود

روابط عمومی شهرداری از نشست بررسی مشکلات گرمخانه‌ها در معاونت خدمات شهری شهرداری خبر داد.در این نشست معاون خدمات شهری با اشاره به لزوم ایجاد تسهیلات ویژه برای استفاده کنندگان گرمخانه‌ها گفته در آینده‌ای نزدیک تسهیلات ویژه از قبیل استحمام و آرایشگاه به صورت رایگان در اختیار استفاده کنندگان قرار داده می شود.

«محمد رضا خانی» از راه‌اندازی سومین گرمخانه در شهر کرمان خبر داد.او گفت:«این گرمخانه در نزدیکی پل دانش برای اسکان بی خانمان ها ایجاد شده و هفته آینده به بهره برداری می رسد.»

در تماسی که با معاون خدمات شهری شهرداری داشتم «محمدرضاخانی» گفت که کارتن خوابها توسط شهرداری با کمک نیروی انتظامی جمع آوری می شوند و شبها مکانی برای خوابیدن در اختیارشان قرار می گیرد. گاهی غذا هم توسط کمیته امداد برای این افراد تهیه می شود.

وی می گوید ساماندهی وضعیت کارتن خوابها با همکاری شهرداری، نیروی انتظامی، بهزیستی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و کمیته امداد انجام می شود.

به گفته «محمد‌رضاخانی» تمامی کارتن خوابها معتاد هستند. او از مردم خواست بطور مستقیم به این افراد کمک نکنند زیرا آنها پولشان را فقط صرف خرید مواد مخدر میکنند، معاون خدمات شهری از مردم می خواهد برای کمک به این افراد بهتر است با کمیته امداد یا بهزیستی همکاری کنند تا این سازمانها با امکانات بیشتر به ساماندهی وضعیت کارتن‌خوابها بپردازند.

او می گوید مردم اگر کارتن‌خوابی را دیدند با تلفن ۱۳۷ به شهرداری خبر دهند. شهرداری سرپناهی برای این افراد در نظر می گیرد.

با وجودیکه در طول سال بارها نهادهای مسئول خبر از جمع آوری این افراد و ساماندهی وضعیتشان می دهند باز هم شاهد حضور این افراد در خیابانها هستیم.

در کرمان کارتن‌خواب نداریم!

در همین مورد زهرا لری عضو شورای شهر در گفتگو با استقامت گفته :«در شهر کرمان کارتن‌خواب به آن شکل که در جایی مثل تهران مشاهده می‌شود نداریم و ممکن است در حد چند مورد انگشت‌شمار باشند.»  درست که وضعیت کارتن‌خوابی کرمان مثل تهران نیست. اما قطعا انگشت شمار هم نیستند در حالیکه خانم لری خود در ادامه آماری از جمع آوری متکدیان توسط شهرداری اعلام کرده و گفته:« در همین ۹ ماهه‌ی گذشته طبق آماری که معاونت خدمات شهری شهرداری اعلام می‌کند ۵۱۷ نفر متکدی از سطح خیابان‌های شهر کرمان جمع‌آوری و به اردوگاه تحویل داده شده است.»

لری از اقدام شهرداری راضی به نظر می رسد و می گوید متکدیان توسط شهرداری تحویل اردوگاه می شوند.پس از این طبق قانون باید توسط بهزیستی یا امور اتباع یا کمیته امداد و … ساماندهی می‌شوند .اما فردا دوباره متکدیان را در خیابانها می بینیم.»

این عضو شورای شهر در مورد وضعیت اردوگاهی که متکدیان پس از جمع آوری تحویل آنجا می شوند به استقامت گفته:« متاسفانه این اردوگاه اصلا وضعیت مناسبی ندارد. مکان آن هم مناسب نیست و در منطقه‌ی مسکونی و مجاور خانه‌ها قرار گرفته که این شرایط، شکایت اهالی را هم به دنبال داشته است. متاسفانه در کنار اردوگاه هم یک مرکز نگهداری معتادان (سامان) واقع شده که ظاهرا استراحت‌گاهی برای معتادان پرخطر است. ما در حال پیگیری برای جابه‌جایی محل فعلی اردوگاه هستیم. افرادی که به اردوگاه تحویل داده می‌شوند، اطلاعات اولیه‌ و سوابقشان ثبت می‌شود، استحمام می‌کنند و بعد هم، یک جای خواب و غذای خیلی مختصری به آنها داده می‌شود. متاسفانه در حال حاضر، هیچ نماینده‌ای از مرکز بهداشت در اردوگاه نیست؛ در صورتی که ممکن است این افراد مبتلا به بیماری‌های واگیردار باشند و نیاز است مورد آزمایش و چک‌آپ پزشکی قرار گیرند.»

در روزهای اخیر بحث «گورخوابی» مطرح  و توجه همگان به این معضل اجتماعی جلب شد. امید می رود که پس از چندی رسیدگی به این موارد رها نشود.زیرا آسیب دیده اجتماعی مثل یک ویروس در خیابانهای شهر سرگردان است و بیماری وی به راحتی قابل انتقال است و به نظر نمی رسد با پیچیدگیهای زندگی امروز کسی خود و فرزندش را مصون از این آسیبها تصور کند.احساس  مسئولیت تک تک افراد جامعه نسبت به آسیب دیدگان اجتماعی در نهایت به نفع فرد و جامعه است. در کرمان نیز طی یک هفته اخیر استاندار صحبت از راه اندازی «مرکز فرماندهی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی» کرده است. زهرا لری از دغدغه های شورا گفته و شهرداری از راه اندازی سومین گرم خانه خبر داده است. امیدواریم که آسیب‌اجتماعی افراد بیشتری را درگیر نکند و مسئولین جهت کنترل و درمان افراد آسیب دیده بتوانند اقدامی انجام دهند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=8553
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.