طرح پایلوت «اتاق‌های تزریق امن» در کرمان اجرا نمی‌شود

در سال‌های اخیر پس از آنکه موضوع راه‌اندازی اتاق‌های تزریق مواد مخدر در محافل رسانه‌ای بسیار مطرح شد، مخالفان و موافقان زیادی نسبت به این طرح اظهارنظر کردند. طرحی که به گفته محسن روشن‌پژوه معاون، پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، قرار بود در راستای پذیرش برنامه کاهش آسیب، به‌طور کامل و مبتنی بر شواهد اجرا شود. طرحی که در دنیا تجربه موفقی داشته و اثربخشی آن در کاهش عوارضی همچون «خشونت»، «ابتلا به ایدز» و «اوردوز» به صورت مصرف مدیریت‌شده به اثبات رسیده بود. طرحی که قرار بود به صورت پایلوت در سه استان پرخطر مانند کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان اجرا شود که از نظر علمی و موثر بودن بررسی شود تا در صورت موفق بودن در تهران نیز پیاده شود.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی مهرماه 1395 درحالی از راه اندازی اتاق‌های امن تزریق به طور آزمایشی در 3 استان کشور خبر می‌داد که قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر این موضوع را در حد «طرح» دانست و اظهار کرد درحال حاضر نمی توان زمان عملیاتی کردن این طرح را در کشور مشخص کرد. حال که بیش از دو سال از اعلام این طرح می‌گذرد این پرسش در ذهن تداعی می شود که نهایتاً سرنوشت «اتاق‌های امن تزریق» به کجا رسید؟

کرمان‌نو پاسخ این سوال را از زبان عباس صادق‌زاده، مدیرکل بهزیستی استان کرمان جویا شده است.

صادق‌زاده با بیان اینکه طرح «اتاق‌های تزریق امن» به دلیل فراهم نشدن یکسری زیرساخت‌ها اجرایی نخواهد شد، اظهار کرد: «این طرح در خیلی از کشورها اجرا می‌شود اما در کشور ما به دلیل فراهم نبودن یکسری زیرساخت‌ها از جمله پذیرش جامعه، شرایط زندگی این‌گونه افراد و همچنین شغل‌ آنها همزمان با دوره مصرف، فعلاً دنبال نمی‌شود و منتفی است».

آن‌طور که صادق‌زاده می‌گوید «اینکه فقط انتظار داشته باشیم محیط مشخصی جهت تزریق برای این افراد فراهم شود اما جنبه‌های دیگر این طرح درنظر گرفته نشود، قطعاً صحیح نیست و نمی‌تواند کارآمد باشد».

مدیر کل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه از زمان پیشنهادشدن این طرح از سوی سازمان بهزیستی کشور و تصویب آن در جلسه مشترک وزارت رفاه و ستاد مبارزه با موادمخدر، ما نیز اعلام آمادگی کردیم، افزود: استان کرمان می‌توانست پایلوت خوبی برای این طرح باشد. اما بعداً این‌طور تشخیص داده شد که اجرا شدن یک طرح باید با لحاظ قرار دادن همه جنبه‌های مرتبط با آن موضوع دنبال شود. از این‌رو به ما اعلام شد که زمان اجرایی شدن این طرح هنوز فرانرسیده و ما نیز دیگر عملاً این طرح را دنبال نکردیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=25864
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.