غیراستاندارد بودن بنزین منوجان شایعه است

الهام پی پر، روزنامه «کاغذوطن»| برای بیشتر صاحبان اتومبیل پیش آمده که درخواست بنزین سوپر داشته ولی به باک آنها بنرین معمولی ریخته اند. اکنون با چند تا راه کار ساده و علامت می توان به راحتی تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر را تشخیص داد. این روزها تشخیص خیلی از چیزهای تقلبی از اصل سخت شده و در بعضی مواقع برای افراد عادی غیر ممکن به شمار میرود. به عنوان مثال میتوان از بنرین نام برد به طوری که بنزین سوپر و معمولی خودرو که خیلی از افرادی که سالهاست راننده بوده و خودرو دارند هم در بسیاری مواقع نمیتوانند به درستی تشخیص دهند که تفاوت های بنزین معمولی و سوپر در چیست؟ چندوقتی است برخی از مردم منوجان از بی‌کیفیتی بنزین جایگاه‌های سوخت این شهرستان ناراضی هستند، همشهری نوشت: با معرفی چند راه کار ساده میتوانید به راحتی تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر را تشخیص دهید.
رنگ سفید و پریده
در تشخیص بنزین معمولی از سوپر خودرو، ابتدا باید به رنگ آن توجه کنید، چرا که آسان ترین راهکار به شمار می رود. بنزین معمولی خودرو در بیشتر مواقع رنگ صورتی دارد و به کمی به رنگ قرمز مایل است، اما بنزین سوپر خودرو، رنگ سفید داشته و ممکن است در برخی مواردهم سبز رنگ باشد.
چرب و بدبو
بنزین‌های سوپر خودرو معمولا نسبت به بنزین‌های معمولی جهش بیشتری دارند، در صورتی که بنزین‌های معمولی این طور نیستند.راه کار بعدی که برای راننده‌ها بسیار آشناتر بوده و البته برای راننده‌های تازه کار تشخیص آن کمی سخت است؛ توجه کردن به تفاوت گازهای خارج شده از باک خودرو در زمان سوخت گیری خودرو است. در این موقع باید توجه داشته باشید گازی که خارج میشود، خشک است یا چرب یا این که خیلی بد بو است؟
اگر گاز خارج شده خشک بوده باشد، بنزینی که برای خودرو استفاده شده است، بنزین نوع سوپر است، اما اگر گاز خارج شده چرب بود، بنزین استفاده شده، بنزین معمولی است. در صورتی که گاز خارج در این موقع بسیار بد بو بود، سوخت استفاده شده گازوئیل است.
پارامترهای اصلی دخیل در کیفیت بنزین در عمل قابل تشخیص هستند
اگرچه آنالیز دقیق شیمیایی بنزین فقط در آزمایشگاه های تخصصی قابل انجام است اما پارامترهای اصلی دخیل در کیفیت بنزین در عمل قابل تشخیص هستند. بنزین برای اینکه در محفظه احتراق موتور بسوزد باید به شکل بخار در آید و به این منظور باید از قدرت تبخیر مناسبی برخوردار باشد. هر چه هوا سردتر باشد بنزین باید قدرت تبخیر بیشتری داشته باشد و هر چه هوا گرم تر باشد قدرت تبخیر کمتری لازم است تا بیهوده تبخیر نشود. از آن طرف هر چه فشار هوا در محل استفاده بیشتر باشد باید قدرت تبخیر بنزین نیز بیشتر باشد و هر چه فشار هوا کمتر باشد قدرت تبخیر نیز باید کمتر باشد. قدرت تبخیر بنزین مصرفی باید متناسب با شرایط آب و هوایی محل استفاده باشد و اگر نباشد باعث سوختن ناقص و آلودگی بیشتر هوا می شود.
اگر هنگامی که هوا سرد است خودروی شما با استارت اول روشن نمی شود (به فرض اطمینان از سالم بودن خودرو) و یا اینکه بعد از روشن شدن و قبل از اینکه موتور به طور کامل گرم شود موتور به صورت نامرتب کار می کند، نشان از قدرت تبخیر نامناسب بنزین دارد و باید بنزین دیگری را مصرف نمایید.
بنزین برای اینکه در موقع مناسب و به صورت یکنواخت در محفظه احتراق موتور بسوزد باید دارای مقدار اکتان مناسب باشد. اگر اکتان بنزین کمتر از مقدار لازم باشد احتراق پیش از موعد رخ می دهد که هم باعث آلودگی بیشتر هوا و هم کشش کمتر خودرو می شود. عدد لازم برای اکتان بنزین تابع نوع موتور خودرو است. هرچه میزان فشرده سازی هوا در موتور بیشتر باشد، اکتان بنزین مصرفی نیز باید بیشتر باشد. برای تشخیص اینکه اکتان بنزین مصرفی با موتور خودرو شما انطباق دارد به این روش عمل کنید: بعد از گرم شدن کامل موتور خودرو وارد یک خیابان خلوت بدون شیب شوید. تمام شیشه های خودرو را بالا داده و سیستم صوتی و تهویه آن را خاموش نمایید تا هیچ صدای مزاحمی در داخل خودرو نباشد. با دنده سنگین و با سرعتی با خودروی خود حرکت کنید که دور موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دور در دقیقه باشد. اگر یک صدای قرقر خفیف از موتور می شنوید که بعد از سرعت گرفتن خودرو و بیشتر شدن دور موتور از ۲۰۰۰ دور قطع می شود، نشانهای از knocking در موتور و کمبود اکتان بنزین مصرفی است. اگر از بنزین معمولی استفاده می کردید آن را با بنزین سوپر جایگزین کنید و اگر از بنزین سوپر استفاده می کردید، به آن افزونه‌های استاندارد اکتان که در جایگاه‌های سوخت کشور فروخته می‌شوند اضافه کنید.
فرمانداری منوجان پیگیر مساله سوخت است
یک منبع آگاه به«کاغذوطن»گفت:«روز گذشته جلسه‌هایی در فرمانداری شهرستان منوجان برای بررسی مشکل سوخت موجود در شهرستان برگزار شد.» وی که نخواست نامش برده شود افزود: «برخی از جایگاه‌داران معتقد هستند که رنگ بنزین فعلی با بنزین قبل فرق دارد و برای همین مساله فرمانداری قول داده تا این مشکل را از طریق شرکت نفت استان پیگیری کند تا مشخص شود مشکل کجاست.»
شایعات مصلحتی برای برگرداندن بنزین به بندرعباس
رییس شرکت پخش فرآوردههای نفتی کهنوج به«کاغذوطن»می‌گوید:«قبلا بنزین از انبار بندرعباس تهیه میشد تعدادی از نفتکش‌های ما اهل منوجان هستند و با توجه به کمبودهایی که وجود دارد برخی از جایگاه‌های ما درشهرستان کمبودهای غیرمتعارفی را تجربه میکردند و با پیگیریهای مدیرکل ما در استان در حال حاضر سهمیه بنزین جنوب نیز از انبار استان در باغین بارگیری میشود.»سالاری‌فرد افزود:«در حال حاضر کسری جایگاه‌های منطقه برطرف شده است و پس از این مساله تعدادی از نفتکش‌ها که سوخت را از بندرعباس می‌آوردند و از زمانی که بار سوخت منطقه از بندرعباس به کرمان منتقل شده نگران هستند و تلاش کردند با این ترفند و شایعات بنزین را دوباره از حوزه کرمان به بندرعباس برگردانند تا به نفعشان شود. انبار باغین شش منطقه را پوشش میدهد چطور ممکن است که کهنوج، تربت،سیستان، کرمان،رودبار، قلعه‌گنج و …مشکل ندارند و فقط بنزین منوجانی‌ها غیراستاندارد شده است؟ سوخت در هر مرحله توسط کارشناسان بررسی و تایید میشود. خط لوله از بندرعباس به کرمان میآید و کارشناسان پالایشگاه هرمزگان در چندمرحله کیفیت بنزین را کنترل میکنند، برخی افراد ذینفع اقدام به شایعه پراکنی میکنند چون لقمه چرب از دهانشان گرفته شده و به کرمانی‌ها داده شده وگرنه مشکل خاصی وجود ندارد.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=29125
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.