مددکاران با بهره‌گیری از توان علمی و تجربه، زندانیان را آگاه سازند

به گزارش روابط عمومی اداره کل زندان‌ها: رمضان امیری مدیر کل زندان های استان در جمع مددکاران  ضمن قدردانی از زحمات  آنان گفت: مددکاران می‌توانند با بهره‌گیری از توان علمی و تجربیات زندانیان را به موقعیت و شرایط خودشان آگاه کرده و بخشی از مشکلات آنها را برطرف نمایند.

وی با اشاره به گستره وسیع وظایف مددکاران از ارتباط با مددجو تا مجموعه اجتماع و محیط بیرون از جمله خانواده مددجو، شکات، مراجع قضائی، مسئولین زندان و سایر مؤسسات حمایتی گفت: مددکاران به‌عنوان پل ارتباطی مددجویان با محیط خارج از زندان می‌توانند از بروز آسیب‌های مختلف پیشگیری کنند و در آماده‌سازی زندانیان برای بازگشت شرافتمندانه به جامعه تاثیرگذار باشند.

 امیری با بیان اینکه انگیزه خدمت به همنوعان در فطرت انسان نهفته است، گفت: حضرت علی (ع) به عنوان بزرگ مددکار جهان الگوی همه مددکاران است و مددکاران باید در ارائه خدمات و رسیدگی به مددجویان از این الگوی ارزشمند بهره بگیرند.

مقام عالی زندانهای استان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم تسلط کامل مددکاران زندان‌های استان به قوانین و مقررات، به آنان توصیه کرد مجددا شرح وظایف مددکاری آیین‌نامه مددکاری و همچنین کلیه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به مددکاری و کاهش جمعیت کیفری را مطالعه کنند تا بتوانند از ظرفیت آنها استفاده نمایند.

این مقام مسئول به آرامش فضای کاری مددکاران تاکید کرد و افزود: افراد از ایجاد بحران در فضای کاری بپرهیزند تا بتوانند به کار زندانیان به درستی رسیدگی شود.

معاون سلامت،اصلاح و تربیت اداره کل زندان های استان کرمان نیز در این همایش به بیان وظایف عملکردی مددکاران در زندان ها پرداخت و گفت‌: سلامتی مددکاران باید در اولویت باشد و مددکاران با ورزش کردن می توانند از توان جسمی بالاتر برخوردار شوند تا بتوانند به درستی به کمک زندانیان بشتابند. با توجه به این که بسیاری از زندانیان امید به زندگی ندارند، یکی از وظایف مددکاران دادن امید و انگیزه به زندانیان است و اخذ رضایت شکات زندانیان از جمله موارد امید به زندگی آنها است.

پرویز سلیمانی افزود:همکاری و حضور مددکاران در جلسات صلح و سازش و کمک به اخذ رضایت شکات از وظایف اصلی مددکاران است .

معاون سلامت ، اصلاح و تربیت زندانهای استان رسیدگی و بررسی وضعیت خانواده زندانیان خصوصاً معلولین را مورد تاکید قرار داد و گفت: با ایجاد تفاهم نامه با ارگان های مختلف می توان اهداف اصلی مددکاری را در سال جدید قوت بخشید وحامی این قشر ضعیف جامعه باشید.

در این گردهمایی، رییس مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت های پس از خروج اداره کل زندان های استان ضمن تشکر از حمایت های مدیر کل زندانها ، معاونین و زحمات مددکاران هدف از برگزاری این گردهمایی تجلیل از مددکاران نمونه زندانهای استان و بررسی مشکلات حوزه کاری مددکاران  عنوان نمود .

 حجه الاسلام علی مقبلی رییس مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت های پس از خروج اداره کل زندان های استان  گفت: اگر بخواهیم در انجام رسالت سازمانی زندان یعنی، ایجاد اصلاح، تربیت و بازسازی شخصیت زندانی موفق باشیم و زمینه را جهت بازگشت به زندگی اجتماعی افراد فراهم آوریم، نباید از مشکلات خانواده ای آنها غافل شد، یکی از وظایف حوزه مددکاری این است که به جد پیگیر حل مشکلات خانواده زندانی باشند تا فرد زندانی با آرامش برنامه های فرهنگی و تربیتی داخل زندان استفاده کند و این برنامه ها برای او موثر واقع شوند.

 وی افزود‌: حوزه مددکاری باید یک سری خدمات به زندانیان آزاد شده ارائه دهد و یک سال از آن ها مراقبت کند تا به زندگی سالم اجتماعی برگردند.

این مقام مسئول از راه اندازی سامانه جامع مددکاری خبر داد و گفت: همه فعالیت‌های مددکاران باید در این سامانه ثبت و مستند سازی شوند، در این راستا عملکرد مددکاران بیستم هرماه مورد ارزیابی قرار می گیرد. در اصل هرچه مشکلات زندانیان در حوزه مددکاری جدی گرفته شود شاهد بازگشت مجدد کمتری از آن ها به زندان های استان خواهیم بود. هم اکنون در استان کرمان ۷۶ مددکار مشغول به کار هستند،ولی به ازای هر ۵۰ نفر باید یک مددکار داشته باشیم که در حال حاضر به ازای هر ۵۰۰ نفر یک مددکار وجود دارد و با کمبود مددکار در زندان ها روبرو هستیم.

در خاتمه با حضور مدیر کل زندانها،معاونین، رییس مرکز خدمات اجتماعی و روسای ستادی اداره کل زندانها با اهداء لوح تقدیر و هدیه ای از مددکاران شاغل و نمونه زندانهای استان تجلیل به عمل آمد .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=27272
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.