مراقب فیس اَپ باشید؛ ممکن است یک برنامه جاسوسی باشد

این روزها همه در ثانیه‌ای چهره پیری خود را می بینند، هرکسی که دوست داشته باشد با نصب فیس اپ در چشم به هم زدنی تغییر جنسیت می دهد و یا حتی سری به آینده و گذشته می‌زند غافل از این که این برنامه با خود دنیای پنهانی را حمل می کند که ما در آن در امان نیستیم!
چند روزی است که هر بار اینستاگرام یا توییتر را باز می کنم، دوستانم،بازیگرها و خواننده‌هایی که فالو کرده ام همه، یا چروک‌های صورتشان بیشتر شده و یا تبدیل به جنس مخالف خود شده اند. زیر هر عکس هم #فیس_اپ (#Face_App) و یا #faceappchallenge به چشم میخورد، همه از قابلیت های این برنامه تشکر کرده اند و هرکسی اظهار خوشایندی نسبت به این برنامه کرده است. با دیدن این چالش کنجکاو شدم و خواستم خودم را در عالم پیری و یا پسر بودنم ببینم. اپلیکیشن را که دانلود کردم متوجه شدم نه تنها به دوربین بلکه به گالری گوشی هم دسترسی کامل دارد. این موضوع ترغیبم کرد تا بیشتر راجب این برنامه تحقیق کنم.
روسیه محل اصلی سرورهای فیس اَپ
این طور که در منابع نوشته شده است این برنامه جذاب یک اپلیکیشن روسی است که می تواند بدون اجازه کاربر به طور دائم به عکس های او دسترسی پیدا کند. البته فیس اَپ برنامه جدیدی نیست بلکه از سال ۲۰۱۷ مورد توجه قرار گرفته به شکلی که شمار کاربران فعال آن از مرز ۸۰ میلیون نفر هم گذشت.بلکه موج جدید توجه به فیس اَپ توسط سلبریتی های بین المللی ایجاد شده است.
فیس اپ برای اعمال فیلترهای جوان‌ یا پیر کردن چهره، از الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند. ظاهرا این اپلیکیشن در نسخه‌های قبلی خود تغییر جنسیت و فیلتر چهره اقوام را داشت و این بار روی پیر کردن و تعویض لبخند چهره متمرکز شده است.
اگرچه بعضی از سایت ها اعلام کرده‌اند که این برنامه از دیتا سنترهای آمازون در آمریکا استفاده می‌کند، اما به گزارش ایسنا سرورهای اصلی این اپلیکیشن در روسیه قرار دارند و این برنامه تحت نظر گروهی از برنامه‌نویسان روسی در سن‌پترزبورگ تولید شده است. به گزارش ایسنا یاروسلاو گونچاروف رئیس تیم برنامه‌نویسان این برنامه می‌گوید: ما از فناوری جدیدی بر مبنای شبکه‌های عصبی استفاده کردیم که می‌تواند تغییراتی واقعی و طبیعی در صورت افراد ایجاد کند. تفاوت اصلی ما با دیگر برنامه‌ها واقعی بودن تصاویر تغییریافته است. برنامه‌های دیگر با فیلترگذاری روی تصاویر صرفا در پی ایجاد تغییرات خنده‌دار روی چهره هستند اما فیس‌اپ با اسکن اجزای مختلف صورت می‌تواند حالت‌ آنها را در وضعیت‌های مختلف شبیه‌سازی کند. گونچاروف گفته تا جایی که من اطلاع دارم هیچ طرح، تحقیق و یا مقاله‌ای که بتواند تغییرات روی تصاویر را با کیفیت فیس‌اپ تولید کند منتشر نشده است. برنامه با توجه به انتخاب کاربر اجزای صورت را با استفاده از اندازه‌گیری‌های مختلف و الگوریتم‌های موجود تغییر می‌دهد ولی این موضوع به همین سادگی اتفاق نمی‌افتد.

فیس اپ؛دزد اطلاعات؟
چند روز قبل، یک توییت منتشر شد که در آن هشدار داده شده بود که این اپلیکیشن می‌تواند بدون دریافت اجازه از کاربر، تمام عکس‌های موجود در گوشی را برای سرورهای خود ارسال کند. بعدا فردی که توییت را منتشر کرده بود اعلام کرد که با انتشار این توییت می‌خواسته خطر دسترسی اپلیکیشن فیس اپ به عکس‌های موجود در گوشی را اطلاع‌رسانی کند.
پس از این که در فضای مجازی شایعه شد که این برنامه می تواند بدون دریافت اجازه از کاربر، تمام عکس‌های موجود در گوشی را برای سرورهای خود ارسال کند، اما شرکت فیس‌ اپ هم در یک بیانیه اعلام کرد: اغلب عکس‌ها از سرور این شرکت تا حداکثر ۴۸ ساعت پس از آپلود، حذف می‌شوند. فیس اپ هم چنین تاکید دارد که فقط عکس‌هایی آپلود می‌شود که به وسیله کاربر برای تغییر و ادیت انتخاب شده است و عکس دیگری آپلود نمی‌شود، اما در عین حال برخی هم‌چنان معتقدند فیس اپ تمام اطلاعات ممکن گوشی را برای سرورهایش در روسیه می‌فرستد. در اصل نگرانی کارشناسان مربوط به قابلیت این اپلیکیشن است که می‌تواند بدون اجازه کاربر به عکس‌های بخش دوربین (camera roll)کاربر دسترسی یابد و آنها را ذخیره و استفاده کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=30590
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.