مردم از کمک به متکدیان خودداری کنند

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، حمید ملانوری در ستاد ساماندهی متکدیان افزود: در وهله نخست باید طبق قوانین و دستورالعمل ها برای ساماندهی متکدیان و کودکان خیابانی اقدامات لازم را انجام دهیم و بعد از آن باید تلاش کنیم با رفع این مشکل از تبعات فرهنگی، اجتماعی و امنیتی تکدی گری و کودکان خیابانی به عنوان نوعی آسیب های اجتماعی جلوگیری کنیم.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود اجرایی نشدن آئین نامه ها و دستورالعمل های مربوط به متکدیان است که حتی در مورد نخستین و آخرین آئین نامه مربوط به متکدیان در سال 1378 هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته است.

ملانوری با اشاره به جرم بودن تکدی گری طبق قانون گفت: با وجود جرم بودن این امر هنوز عده ای در سطح شهر اعم از زن و مرد، ایرانی و غیر ایرانی مشغول به تکدی گری هستند و مردم نیز به آن ها کمک می کنند در حالی که انتظار دارند که صدقات و کمک های آن ها هدفمند باشد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای متکدیان و کودکان خیابانی باید طبق آئین نامه ها و بر اساس وضعیت بومی هر شهر انجام شود و دستگاه های اجرایی نیز ملزم هستند طبق آئین نامه به وظایف خود عمل کنند.

ملانوری گفت: اگر طرح ساماندهی متکدیان به صورت جدی انجام شود شاهد کاهش سرقت، نزاع، بزهکاری، تصادف و کاهش آمار زندانیان خواهیم بود.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کرمان نیز افزود: یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی در استان وجود متکدیان و کودکان خیابانی است که دستورالعمل ساماندهی آن وجود دارد و وظایف دستگاه های مختلف نیز در قبال این معضلات مشخص است.

زهرا موسی پور با اشاره به تعداد بالای کودکان کار در شهر کرمان اظهار داشت: باید تلاش کنیم با کمک دستگاه های اجرایی برنامه های خاصی در این حوزه انجام دهیم و قضیه را به نوعی حل و فصل کنیم.

فرماندار کرمان نیز خاطرنشان کرد: در زمینه رفع مکشل وجود متکدیان در سال 96 تعداد 703 نفر و در سال 97 تاکنون تعداد 369 نفر از متکدیان در شهر کرمان دستگیر شده اند و طبق آمار 35 درصد کل متکدیان مربوط به تبعه های افغانی و پاکستانی است.

علی بابایی با اشاره به اینکه 60 درصد از متکدیان به صورت حرفه ای به تکدی گری می پردازند؛ گفت: برای حل مشکل متکدیان در وهله اول باید در سطح جامعه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسبی صورت گیرد تا مردم به آن ها کمک نکنند و در وهله دوم برای ساماندهی متکدیان همه دستگاه ها به وظایف خود عمل کنند.

نماینده اداره کل بهزیستی نیز در این جلسه با اشاره به ساماندهی 580 کودک خیابانی در شهر کرمان افزود: سه خیریه و مرکز شبانه روزی را برای ساماندهی این کودکان در نظر گرفته ایم و یک خیریه نیز به صورت پشتیبان مقرر است خدماتی به این کودکان ارائه دهد.

کرمان شهری بدون متکدی؛ واقعیت یا خیال؟

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20824
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.