ناآگاهی، دقیقا چه کسانی ترنس هستند؟

ایران را بهشت ترنس ها می دانند شاید دلیلش همان اجازه صادرش شدن مجوز قانونی تغییر جنسیتی است که سال هاست در ایران بوده ، اما خب آگاه سازی و روبرو شدن خانواده ها با این شرایط روحی، زمان مختص خودش را می برد و کم نبودند خانواده ای که فرزندش را به دلیل طبیعتش نپذیرفتند.

ترنس سکشوال ها همان افرادی هستند که روحیه ای متفاوت از کالبدشان دارند و کم نبودند افرادی  که به دلیل نااگاهی ها چه در خانواده ها چه در عرصه روانپزشکی خود را ترنس معرفی می کنند اما ترنس نیستند، نمونه اش را می توان دختری را مثال زد که به دلیل فقدان رحم در دهه شصت، با یک ترنس اشتباه گرفته شد، مریم دختر اول خانواده هشت نفری است که وقتی در سن 17 سالگی اش متوجه شد عادت ماهانه ندارد و به پزشک مراجعه کرد فهمید رحم ندارد اما دکترش به او گفت تو دختر نیستی و بعدها چندنفر از روانشناسانی که به آن ها مراجعه کرده بود پیشنهاد تغییر جنسیت به او را داده بودند، حال مریم 37 سال سن دارد اما هنوز نه خودش را که یک زن است پذیرفته نه می تواند باور کند که دختری است بدون رحم اما می تواند شبیه یک زن معمولی زندگی کند.

وقتی با یک روانشناس بالینی درباره افرادی که شبیه مریم دچار اشتباه می شوند و به هدف تغییر جنسیت به او مراجعه می کنند به صحبت نشستیم به «کرمان نو» توضیح داد که فردی که در 17 سالگی برای عدم قاعدگی پیگیر می شود هیچ وقت نمی تواند ترنس باشد،به گفته او افرادی از این قبیل اگر حتی میل جنسی هم ندارند باید از لحاظ روانشناختی مورد بررسی گیرند زیرا که یک فرد تی اس هیچ مشکلی در زمینه میل جنسی ندارد و فقط رول فرد متفاوت است.

داریوش امانی برای ما توضیح می دهد که دلیل اصلی تی اس بودن یک فرد هنوز مشخص نیست بعضی ها به دلایل فیزیولوژیک آن را نسبت می دهند و بعضی دیگر هم به مسایل روانشناختی. او می گوید آنچه که وجود دارد و خودش هم با آن موافق نیست این است که مشکل این افراد با جراحی حل نمی شود بلکه فقط اظطراب آن ها کمتر می شود یعنی این که فرد رنجشی دارد که با ماست مالی کردن ظاهر یک آدم آن رنجش را کم شود اما این افراد هیچ وقت یک آدم کامل نخواهند شد.

امانی در پاسخ به سوال خبرنگار «کرمان نو» که چرا رواندرمانگر های جنسی برای این قبیل مشکلات در دانشگاه های استان تربیت نمی شوند توضیح داد که ترنس ها در موضوعات سکسولوژی قرار نمی گیرند بلکه این افراد با هویت جنسی خود مشکل دارند. او می گوید یک بچه سه ساله می تواند بفهمد پسر است یا دختر اما مشکل این افراد در همین مسئله است، باطبع بقیه روابط خود را براساس همین موضوع تنظیم میکنند. او تاکید می کند که این افراد مشکل جنسی به آن مفهوم ندارند و ولنگار جنسی نیستند و در اصل مشکل جنسیتی دارند و هویت جنسی خود را نمیتوانند پذیرش کنند.وی ادامه می دهد  این اشخاص می گویند ما دو گونه یا سه گونه افریده شده ایم مثلا اگر من فکر می کنم زن هستم ولی کالبدم مردانه است خوب به طبعات رفتارزنانه انجام خواهم داد.

این روانشناس بالینی در آخر در خصوص این که آیا افراد بعد از عمل تغییر جنسیت از جنس خود راضی هستند یا نه می گوید که معمولا یک سوم این افراد پشیمان می شوند زیرا که این یک عمل بی بازگشت است. امانی در خصوص هزینه های عمل هم گفت که بخشی از هزینه ها را بهزیستی می دهد و بخشی هم خیرین قبول می کنند.

گرچه مسئله تغییر جنسیت به واسطه عمل های دردناک هنوز موضوعی نیست که از همه لحاظ مورد تایید قرار بگیرد و شاید عده ای  پذیرفتن طبیعت را ارجح می دانند به تغییر کالبد اما با این وجود ایسنا به نقل ازمعاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران، از 25 میلیون تومان کمک درمانی به «ترنس سکشوال‌ها» خبر داده و به گفته وی مبلغی که آنها باید برای جراحی تغییر جنسیت هزینه کنند، چندین برابر کمک بهزیستی است. او گفته که مرکز نواب بهزیستی برای حمایت از این افراد است. آنهایی که TS یا نارضایتی جنسی دارند می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند. به این افراد مساعدت‌های مالی یا خدمات حقوقی نیز تعلق می‌گیرد؛ یعنی اگر نیاز به خدمات داشته باشند به آنها تعلق می‌گیرد.

به گفته احمد خاکی: اگر این افراد نیاز به مشاوره داشته باشند حتی بدون مراجعه تحت حمایت قرار می‌گیرند. این افراد از طریق تماس با شماره ۱۲۳ می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای برخوردار شوند. وی گفته که  گاهی خانواده‌ها به دلیل اینکه این بیماری را نمی‌شناسند با روح و روان فرزندان خود بازی می‌کنند که همین مساله موجب تشدید این اختلال می‌شود. افرادی داریم که در مراجعه به مرکز نواب عدم درک خانواده را بزرگ‌ترین مشکل خود عنوان می‌کنند؛ بنابراین لازم است که افراد دارای اختلال جنسی در این رابطه نیز حمایت شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=17776
2 نظرات
  1. Aria می گوید

    کاش مال منم درک کنن و اینقد عذابم ندن تو اوج جونی حس پیر بودن بهم پس میده با این کاراشون

  2. Soneya.sam می گوید

    میشه یه روانپزشک معرفی کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.