نامه کمپین [#بلیت_را_ارزان_کنید] به دست وزیر می‌رسد

 یکی از روزهای سال‌های میانی دهه شصت و زمانی که حسین مرعشی استاندار کرمان بود، به دلیل مشکلی امنیتی می‌بایست خود را سریعاً به کرمان برساند اما مجبور شد معطلی 24 ساعته در فرودگاه مهرآباد را تحمل کند تا پروازی به کرمان پیدا شود و از همین‌جا جرقه «ایجاد یک هواپیمایی مستقل برای کرمان» در ذهن او و دوستانش که موسسه مولی‌الموحدین را در سال 67 تأسیس کرده بودند، زده شد و سال 71 شرکت هواپیمایی «ماهان» که اسمش را عطاالله مهاجرانی پیشنهاد داده بود، تأسیس شد. اگرچه مرعشی سال 89 در ویژه‌نامه سالگرد تأسیس ماهان هدف خود از تأسیس این شرکت هواپیمایی را «حل مشکل مردم در تهیه بلیت» و همچنین «وجود هواپیمایی مستقل برای کرمانی‌ها» عنوان کرده بود، اما پس از 24 سال نه‌تنها این اتفاق رخ نداده که کام مردم دیگر استان‌ها از کرمانی‌ها بیشتر به شهد «ماهان» شیرین شده است.

چندی پیش بود که کرمانی‌ها برای اعتراض به گران فروشی بلیت‌های ماهان‌ایر کمپین اعتراضی با عنوان نه کرمانی‌ها به گران‌فروشی هواپیما «ماهان» را راه انداختند. طی این اعتراض نامه‌‌ای از طرف جمعی از مردم کرمان به عرب‌نژاد مدیریت این هواپیمایی نوشته شد، در این نامه به گران بودن بلیت‌ها در مقایسه با بلیت‌های استان‌های همجوار با یک مقصد مشترک اعتراض شد و همچنین مردم با اشاره به این موضوع که خواستگاه «ماهان» کرمان است و آنها به این موضوع اهمیت می‌دهند خواستار ارزان شدن بلیت در استان کرمان شدند.

اما واکنش عجیب ماهان در برابر این اعتراض، یکی از مسئولین شرکت «ماهان» در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت نرخ این بلیت‌ها با توجه به میزان درخواست مشتری شناور است و چون درخواست‌ها در کرمان بالاست نرخ نیز بالا می‌رود. حال سوال این است که آیا مردم کرمان به غیر از ماهان انتخاب دیگری دارند؟

و اما ماجرا از کجا شروع شد، روزنامه «پیام ما» با انتشار دو گزارش مبنی بر گران بودن بلیت‌ّهای شرکت هواپیمایی ماهان به مقایسه قیمت‌ها در کرمان با سایر استان‌های همسایه پرداخت. انتشار این گزارش‌ها منجر شد تا مردم کرمان به اعتراض بپردازند و با راه‌اندازی کمپین #بلیت-را-ارزان کنید صدای خود را به گوش مسئولان ماهان و همچنین نمایندگان مردمی استان برساندند. تنها سه روز از شروع کمپین گذشته بود که شمار امضاها به ۲۰۰۰ رسید، در این میان مردم نامه‌ای به مدیر‌عامل هواپیمایی ماهان نوشتند و طی آن هواپیمایی ماهان را جزو خانواده کرمان دانستند که با توجه به انحصاری بودن ماهان در کرمان و نبود حق انتخاب ایرلاین‌های بیشتر برای مردم، انتظار می‌رود بلیت‌ها ارزانتر شوند. همچنین هدف خود را از این کمپین، کاهش قیمت بلیت‌ها و یکسان دیده ‌شدن کرمانی‌ها در مقایسه با مردم دیگر استان‌ها دانستند.

با بیشتر شدن آمار معترضین نگاه مسئولان به این موضوع ویژه‌تر شد که موجب تشکیل جلسه‌ای در مجمع نمایندگان استان گردید و نمایندگان خواستار رسیدگی به این موضوع شدند. یحیی کمالی پور، نماینده مردم جیرفت و سخنگوی مجمع نمایندگان استان در این خصوص به پیام ما گفت: «نمایندگان باید صدای مردم را بشنوند. هرکجا که مردم خواسته‌ای داشته باشند، حمایت می‌کنیم. در همین راستا از طریق مجمع نمایندگان این موضوع را پیگیری می‌کنیم». وی اضافه کرد: «هفته آینده با برگزاری جلسه‌ای، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و اگر نیاز شود، حتماً با مسئولان شرکت «ماهان» هم جلسه می‌گذاریم». در ادامه، او به جلب رضایت مردم اشاره کرد و از شرکت ماهان خواست تا به امر توجه کنند.

پیگیری موضوع از طریق وزیر راه

زاهدی، نماینده مردم کرمان در مجلس ضمن تاکید بر بررسی دقیق موضوع در جهت جلوگیری از تضییع حق شهروندان کرمانی به «پیام ما» گفت: «حتما این موضوع را از طریق وزیر راه تا حصول نتیجه پیگیری خواهم کرد».

گرانی بلیت قابل‌قبول نیست

نماینده مردم شهربابک به «پیام ما» گفت: «در رابطه با موضوعی که اخیراً در رابطه باقیمت بلیت‌های هواپیمایی ماهان پیش‌آمده، پنج‌شنبه گذشته در هواپیما با برخی نمایندگان استان صحبت کردیم و قرار شد در جلسه مجمع نمایندگان بررسی شود.»

علی اسدی افزود: «قبل از راه‌اندازی این کمپین هم من دو بار اعتراض خود را نسبت به قیمت بلیت‌های ماهان بیان کرده بودم. ازنظر من گرانی بلیت قابل‌قبول نیست.»

به استاندار پیشنهاد دادیم پروازها از انحصار درآید

حسین امیری خامکانی، رییس مجمع نمایندگان استان در این رابطه خطاب به علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان گفت: «پروازهای کرمان از انحصار درآید.» این نماینده بابیان اینکه نباید انحصار وجود داشته باشد، گفت: «پیشنهاد کردیم شرکت دولتی «ایران ایر» هم در کرمان پرواز روزانه داشته باشد».

مدیر ایران ایر شعبه کرمان در پاسخ به این درخواست به پیام ما گفت: «برای شکستن انحصار باید همه مسئولان استان بخواهند». محمد پارسانژاد افزود: «اگر مسئولان و مدیران استان کرمان بخواهند، پرواز روزانه شرکت ایران ایر از کرمان برقرار می‌شود».

اعتراض‌کنندگان کمپین خودشان یک هواپیمایی جدید تاسیس کنند

اما پیشنهاد جالب حسین مرعشی به عنوان یکی از موسسین شرکت ماهان در رابطه با کمپین #بلیت_را_ارزان_کنید در نوع خودش جالب توجه بود. او که در مراسم افتتاح حزب کارگزارن در کرمان حاضر شده بود در ارتباط با درخواست کرمانی ها اظهارداشت: «پیشنهاد میکنم آقایان و خانم هایی که این کمپین را درست کردند خودشان یک هواپیمایی جدید درست کنند و  مردم را به طور رایگان جابه جا کنند.»

او همچنین در پاسخ به این سوال که «کسی خواستار رایگان جابه جا شدن نیست. بلکه قیمت ها مانند دیگر استان ها باشد» به تمسخر گفت: «نمی شود. باید رایگان باشد.» وى در واکنش به اینکه آیا «ماهان» با حضور دیگر شرکت های هواپیمایی در کرمان مشکلی ندارد، اظهار کرد: حتما بیایند. خیلی خوب است. اگر موافقید ما پروازهای ماهان را نصف می کنیم که دیگر شرکت ها بتوانند به کرمان بیایند. اگر با این موافقید مکتوب درخواست خود را بفرستید تا من دستور دهم پروازهای ماهان را نصف کنند.»

درخواست کرمانی‌ها از وزیر راه

کرمانی‌ها اینبار با فرستادن نامه به وزیر راه اعتراص خود را به گوش وی می‌رسانند و همچنان خواهان رسیدگی به این موضوع هستند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=8455
1 نظر
  1. بردیا می گوید

    لطفا بلیط هواپیما ارزان شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.