ورود پلیس به مسائل فرهنگی مثل حجاب باید [تیر آخر] باشد

کمتر از یک ماه پیش بود که سردار منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا با انتقاد از اینکه برخی از دستگاه‌های مسوول در حوزه فرهنگ به وظایف خود در این بخش عمل نمی‌کنند، تاکید کرد «نباید انجام وظیفه پلیس به‌شکلی نشان داده شود که پلیس در مقابل مردم قرار گیرد.» سردار رضا بنی اسدی فر، فرمانده انتظامی استان کرمان هم با این حرف موافق است. او به «کرمان نو» می گوید پلیس نمی تواند نسبت به هنجارشکنی ها بی تفاوت باشد، اما بهتر است ابتدا کار فرهنگی انجام شود و بعد پلیس ورود کند. در ادامه پاسخ او به سوالات «کرمان نو» را در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته ناجا برگزار شد، بخوانید.

اخیرا دیده شده در رفسنجان ماموران پلیس با قلیان کشیدن در پارک ها مقابله می کنند و این مقابله ها باعث به وجود آمدن درگیری های کوچکی هم شده است. به نظر شما ورود پلیس به مسائلی همچون قلیان و عفاف و حجاب، باعث قرارگرفتن در مقابل مردم نمی شود؟

نیروی انتظامی هم در حوزه نرم افزاری و هم در حوزه سخت افزاری ماموریت دارد. ما در جهت حفظ امنیت جامعه که شامل خیلی چیزها می شود، مثل امنیت سلامت، وظیفه داریم. پلیس که نمی تواند در مقابل مسائل فرهنگی بی تفاوت باشد. درست است که متولیان فرهنگ باید پاسخگو باشند، اما پلیس هم وظایفی دارد و باید ورود کند. در حوزه قلیان هم بحث سلامت جامعه مطرح است. بر مبنای آمارها سه برابر رقمی که هزینه دخانیات می شود، هزینه درمان افراد مصرف کننده می شود. به صرف اینکه بگوییم اعتبار پلیس خدشه دار می شود و کارمان را انجام ندهیم، امکان پذیر نیست. این تکلیف ماست. ما در خیلی جاها هم باید از اعتبار اجتماعی خودمان برای قاطبه مردم هزینه کنیم. افراد هنجارشکن جامعه ما زیاد نیستند و آنجا هم که دستگاه های فرهنگی نتوانند به هر دلیلی کار خود را انجام دهند پلیس مجبور است با اقدامات سخت مانع هنجارشکنی شود. پلیس هیچ دشمنی با کسی ندارد. اما نمی توانیم بی تفاوت از کنار قضایا رد شویم. وظیفه شرعی و قانونی ما حکم می کند که بی تفاوت نباشیم.

فکر نمی کنید برخورد سلبی باید آخرین گزینه در مسائل فرهنگی باشد؟

کاملا موافقیم. اقدامات سلبی پلیس باید آخرین راهکار باشد. باید اقدامات ایجابی پیش قدم باشد. حالا چکار کنیم وقتی اقدامات ایجابی را انجام نمی دهند، بی تفاوت باشیم؟ اقدامات پلیس تیر آخر است. امیدوارم دیگر دستگاه های مسوول وظایف خود را انجام دهند تا ما مجبور به ورود نباشیم.

شنیده شده شهادت برخی ماموران پلیس در ۶ ماهه اول سال در استان کرمان در جریان درگیری با اشرار و قاچاقچیان به دلیل استفاده نکردن از جلیقه ضد گلوله بوده، چرا که این جلیقه ها سنگین هستند و مانع چابکی مامور می شوند. این موضوع صحت دارد؟

از ابتدای سال تاکنون یک شهید داشتیم. یک جراحت ماموران ناجا هم برای ما اهمیت دارد، اما این مامور اگر جلیقه ضدگلوله هم داشت، به شهادت می رسید. در مورد سنگین بودن جلیقه ها، بله، برخی جلیقه ها سنگین هستند اما جلیقه هایی را هم داریم که سبک هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=14576
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.