و بالاخره جازموریان| تشکیل کارگروه احیا پس از دو سال وعده

خروجی جلسه عصر شنبه کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار ویژه شرق کشور، تصویب تشکیل کارگروه احیای تالاب جازموریان بود.

در این جلسه که با حضور عیسی کلانتری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور، علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان، اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور و معاونان وزارتخانه های مرتبط برگزار شد، علاوه بر تایید سند مقابله با گرد و غبار استان، قرار شد کارگروهی در سطح ملی روند پیگیری و احیای تالاب جازموریان را انجام دهد.

آنطور که سایت استانداری کرمان نوشته، محوریت و مسوولیت این کار در استان بر عهده استاندار کرمان و دبیری آن بر عهده مدیر کل محیط زیست استان قرار گرفته است.

جازموریان، منشا 25 درصد ریزگردها

اگرچه گفته می شود منشا اصلی ریزگردها در ایران خارجی است اما از جمله کانون های اصلی ریزگرد در شرق ایران، تالاب جازموریان است.

منابع طبیعی کرمان خرداد سال گذشته اعلام کرد که منشأ 25 درصد از گردوغبار کشور، توفان‌های جازموریان و شرق استان کرمان است.

از آنجایی که ریزگردها در سال های اخیر به بحران جدی برای ایران تبدیل شده، مقابله با گرد و غبار جزو سیاست های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است.

در جلسه روحانی با کلانتری که ششم آبان برگزار شد، رییس جمهور به معاون خود دستور داد اولویت سازمان حفاظت محیط زیست را در مقابله با آلودگی هوای کلانشهرها، حل معضل پسماندها، ریزگردها و گرفتن حقابه تالاب های کشور از وزارت نیرو قرار دهد. تصویب تشکیل کارگروه احیای تالاب جازموریان را می توان در راستای این ماموریت ها دانست.

انتظار دو ساله

در حالی تشکیل کارگروه احیای جازموریان تصویب شده که بیش از دو سال از اولین باری که حرف از احیای تالاب جازموریان از سوی مقام اول محیط زیست کشور زده شد، می گذرد.

مهر 94 بود که  معصومه ابتکار، رییس وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور برای بررسی وضعیت تالاب جازموریان به کرمان سفر کرد و قول داد که برای احیای این تالاب همکاری کند.

بهمن 94 هم استاندار کرمان و هیأت همراهش برای پیگیری بیشتر به دیدار ابتکار در تهران رفتند. رییس وقت سازمان محیط‌زیست نتیجه جلسه را این‌گونه عنوان کرد: «کارگروه حوزه آبخیز تالاب جازموریان باید هرچه سریع‌تر زیر نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست تشکیل و بررسی‌ها و مطالعات لازم انجام شود.»

اردیبهشت 95 و در جریان سفر رییس جمهور به استان، ابتکار یک بار دیگر به جازموریان رفت و پس از بازدید، در تلگرامش نوشت که

برای احیای تالاب جازموریان ضرورت دارد الگوی مدیریت منابع آب و مصارف بخش کشاورزی با توجه به گستردگی چند صد هزار هکتاری مجتمع‌های کشاورزی منطقه اصلاح شود. متوقف کردن استفاده از چاه‌های آب غیرمجاز و تأمین حق آبه تالاب جازموریان از دیگر برنامه‌هاست. البته این برنامه‌ها نیازمند همکاری وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی است. منشأ ۲۵ درصد از گردوخاک موجود کشور از تالاب جازموریان است و بحث احیای آن در دستور کار محیط‌زیست قرار دارد.

با این حال خبری از تشکیل کارگروه احیا نبود تا اینکه شهریور 95 خبر آمد که مطالعات احیای تالاب جازموریان از سوی جهاد دانشگاهی استان کرمان آغاز شده و ظرف یک سال به پایان می رسد. با این حال دی 95، احمد حمزه، نماینده مردم کهنوج، قلعه گنج، فاریاب، رودبار جنوب و منوجان در مجلس شورای اسلامی به «پیام ما» گفت که

هیچ عزمی برای احیای تالاب جازموریان وجود ندارد. چه در استان و چه در کشور. تاکنون فقط وعده داده‌اند و برای درست کردن اوضاع تالاب جازموریان کاری صورت نگرفته است. دو یا سه جلسه با خانم ابتکار جلسه داشتیم، فقط می‌گویند باید چاه‌های مردم را ببندیم. این‌که راه درستی نیست. مردم باید مسوولان را مجبور کنند تا عزم احیای جازموریان به وجود آید. باید این موضوع را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنند چراکه از طرف مسوولان تاکنون عزمی وجود نداشته است.

حالا پس از یک سال از این اظهارات انتقادی حمزه، خبر تصویب تشکیل کارگروه احیای تالاب جازموریان منتشر شده. کارگروه ملی که شاید بتواند جازموریان مرده را به زندگی برگرداند. جازموریانی که با وجود وعده های زیاد، در بودجه سال 96 اصلا دیده نشد در حالی که به جز احیای دریاچه ارومیه، برای احیا و رفع آلودگی رودخانه کارون  و خارج‌سازی مغروقه های اروندرود، اعتبار در نظر گرفته‌شده بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15270
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.