چالش انتخاب شهردار برای کرمان

شنیده های «پیام ما» حکایت از این دارد که تاکنون حدود۲۵ گزینه برای شهرداری کرمان مطرح شده و ۱۱ منتخب شورا قرار است با رای گیری به پنج گزینه برسند و از بین آن ها شهردار را انتخاب کنند. این در حالی است که با توجه به کلید خوردن چندین پروژه عمرانی در شهر کرمان که اغلب بیش از ۵۰ درصد پیشرفت دارند، اهمیت انتخاب شهردار دوچندان شده و مردم می خواهند در جریان روند انتخاب شهردار باشند. از طرف دیگر اکثریت شورای شهر کرمان در اختیار اصلاح طلبان قرار گرفته، اصلاح طلبانی که همواره بر شفاف سازی و در جریان قرار دادن مردم در امور صحبت می کردند، حالا در عرصه عمل باید به این صحبت هایشان عمل کنند. همانطور که منتخبان شورای شهر تهران اعلام کرده اند که هفت گزینه نهایی شهرداری تهران برنامه هایشان را نه فقط به اعضا که در حضور رسانه ها و مردم باید ارائه دهند. این عمل البته البته فراتر از قانون نیست چرا که در ماده ۱۵ قانون شوراها بر علنی بودن جلسات شوراها تاکید شده است. آیا اعضای شورای شهر پنجم کرمان با ارائه برنامه کاندیداهای شهرداری در جلسه علنی موافق هستند؟ این سوال را از هشت منتخب شورا پرسیدیم.

مشرفی؛ موافق

علی اکبر مشرفی، رییس شورای شهر چهارم و عضو شورای پنجم می گوید که «وقتی به پنج یا ۶ گزینه آخر رسیدیم، آنوقت می شود در حضور رسانه ها، کاندیداها برنامه ارائه دهند.»

زهرا ایران‌منش؛ موافق

زهرا ایران‌منش که عضو شورای چهارم هم بوده و برای شورای پنجم توانست از لیست اصلاح طلبان به شورا راه یابد معتقد است «نباید انتخاب شهردار پشت درهای بسته باشد. ما ابایی نداریم که مردم برنامه کاندیداها را بدانند. البته هنوز بین اعضا در این باره تصمیمی گرفته نشده.»

ارجمند، ممتنع

رامین ارجمند برای اولین بار است که وارد شورا می شود. او هم در لیست اصلاح طلبان بود. وی اگرچه می گوید باید شعار شهرداری شیشه ای را عملی کنیم، اما تاکید می کند که مجموعه شورا باید در خصوص روند اطلاع رسانی تصمیم بگیرد.

چناریان؛ مخالف سرسخت

حسین چناریان تا دو سال پیش فرمانده انتظامی استان کرمان بود و توانست نفر اول انتخابات شوراها شود. او که سرلیست اصولگرایان هم بود با ارائه برنامه کاندیداها در جلسه علنی مخالف است. وی می گوید: «مردم باید شهردار را انتخاب کنند یا اعضای شورا؟ ۱۱ عضو شورا از مردم رای اعتماد گرفتند و این اعضا حالا باید تصمیم بگیرند. نمی شود که مردم شهردار را انتخاب کد.» از او پرسیدم پس نقش نظارتی مردم چه می شود که پاسخ می دهد: «مردم باید بر اجرای تصمیمات شورا نظارت کنند نه اینکه تصمیم سازی کنند. نظر من بر این است که اعضای شورا برنامه ها را بگیرند، جمع بندی کنند و آن وقت شهردار منتخب را به مردم معرفی کنند.»

کامیاب، موافق

محمدجواد کامیاب که روزگاری معاون عمرانی استاندار کرمان در دولت احمدی نژاد و یک سال اول دولت روحانی بود، توانست از سبد رای اصلاح طلبان رای بگیرد و اورد شورا شود. او با ارائه برنامه کاندیداهای شهرداری در جلسه علنی موافق است. کامیاب می گوید: «مردم محرم هستند. هر چیزی که به شفاف سازی کمک کند، باید با آن موافقت کرد.»

منصور ایران منش؛ موافق

منصور ایران منش، عضو اصولگرای شورای چهارم بود که برای انتخابات اخیر هم در لیست اصولگرایان قرار گرفت. او می گوید: «مردم نامحرم که نیستند. باید آن ها را در جریان امور قرار دهیم. البته باید ببینیم که دیگر اعضای شورا چه نظری دارند.»

علی بهرامی؛ موافق سرسخت

علی بهرامی که پدیده انتخابات شورای پنجم کرمان بود، توانست نفر اول لیست اصلاح طلبان شود. او نه تنها با ارائه برنامه کاندیداها در جلسه علنی موافق است که پا را فراتر می گذارد و می گوید که «باید به جایی برسیم که شهردار با رای مستقیم مردم انتخاب شود.» بهرامی اضافه می کند: «ساز و کار انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم در حال حاضر فراهم نیست. اما می توان شرایط را به گونه ای پیش برد که مردم در جریان ریز همه امور قرار گیرند. انتخاب شهردار یکی از مهم ترین کارهای شورا است که به اعتقاد من باید از نظر مردم استفاده شود. البته منظور من این نیست که نظر سنجی کنیم، بلکه در کنار شورا از حلقه های مشورتی استفاده کنیم.»

فرشاد؛ موافق مشروط

محمد فرشاد، معاون سیاسی استاندار کرمان در دولت اصلاحات و البته سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات اخیر به «پیام ما» می گوید که پس از بررسی های همه جانبه و اتخاذ تصمیم در خصوص انتخاب شهردار اطلاع رسانی کامل انجام خواهدگرفت. طبعا زمانیکه گزینه های نهایی برای تصدی شهرداری مشخص شدند انتشار رزومه و برنامه های آنها با هماهنگی خودشان بلااشکال خواهد بود. وی اضافه می کند که گزارش تصمیمات و عملکرد شورا به مناسبت های مختلف و از طریق رسانه ها به مردم منعکس خواهد شد و پیشنهادات مردم نیز به طرق مختلف دریافت و مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتیجه بررسی و یا تصمیم اتخاذ شده به اطلاع آنها خواهد رسید. ضمن اینکه عملکرد شورا در اداره امور شهر و توسعه آن توسط شهرداری تجلی خواهد نمود.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=13082
1 نظر
  1. پورامیری می گوید

    با سلام و احترام
    سپاس از مطالب خوبتان اما متاسفانه اشکالی که به سایت شما وارد است این است که نمی توان اخبار را پرینت و آرشیو کرد
    که امید است این مشکل مرتفع شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.