آئین بزرگداشت دومین سالگرد رحلت حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی برگزار شد

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در آئین بزرگداشت دومین سالگرد رحلت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی، اظهار کرد: جلسه با شکوه امروز برای تعظیم و احترام و به مناسبت دومین سالگرد در برابر شخصیت بلندی است که بر گردن همه ما، ملت ایران، انقلاب ایران، عزت ایران و نو اندیشی اسلامی حق بزرگی دارد.

روحانی تصریح کرد: هاشمی اموالش را در راه خدا داد، او بسیاری از طلبه های فقیر را صاحب منزل و کار کرد. او دلاور و شجاع بود که هیچ شلاقی نتوانست او را به زانو درآورد، نه شلاق ساواک و نه شلاق دوران ستم شاهی نتوانستند او را به زانو درآورند.

وی در همین رابطه تاکید کرد: ما همه می دانیم شلاق بر جسم چقدر دردناک است اما شلاق روح و حیثیت و آبرو، تا کسی در این موقعیت قرار نگرفته باشد نمی تواند آن را درک کند و هاشمی با این وجود هم خم به ابرو نیاورده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در اینجا جمع شده ایم تا بگوییم هاشمی زنده است، ادامه داد: اندیشه هاشمی زنده است، فکر هاشمی زنده می ماند و فداکاری و تحمل هاشمی می ماند.

وی افزود: هدف مهم هاشمی را که سربلندی نظام و ایران اسلامی باشکوه است امت ما دنبال خواهند کرد و تا این هدف والا ادامه دارد هاشمی هست.

رئیس جمهور تاکید کرد: تا ایران هست هاشمی هست تا نظام اسلامی هست، هاشمی هست. آخرین بار ملت ما هاشمی را در خیابان انقلاب بدرقه کردند، تا جاده انقلاب هست، هاشمی هست. هاشمی نمرده است و نمی میرد. او جایگاه رفیعی در میان مردمان قدرشناس این سرزمین دارد.

روحانی افزود: فکر بلند و هوشیاری ملت ایران در دو صحنه آشکار شد. بعد از آن همه تهمت های ناروا و سخنان نادرست و شلاق هایی که بر روح هاشمی زدند، آخرین انتخاباتی که هاشمی شرکت کرد، رای بالای مردم استان تهران و بعد بدرقه باشکوه پیکر هاشمی این دو صحنه به همه سرکوبگران اعلام کرد با تهمت نمی توان یک فرهیخته ملت را از صحنه دور کرد.

وی شخصیت هاشمی را والا و بلند خواند و اعلام کرد: امام عزیز و بزرگوار آنچنان راجع به او گفت آن روز که مورد حمله شبانه گروهک ضدانقلاب و مورد اصابت گلوله قرار گرفت گفت هاشمی زنده است؛ شاید این مشابه همان مدرس زنده است، باشد و شاید امام این جمله را از آن مقطع تاریخی وام گرفته است که گفت هاشمی زنده است تا نهضت زنده است.

رئیس جمهور که در آیین بزرگداشت دومین سالگرد رحلت هاشمی رفسنجانی سخن می گفت، اظهار کرد: پس از رحلت آیت الله هاشمی مقام معظم رهبری فرمودند هیچ کس برای من هاشمی نخواهد شد. این نشانگر جایگاه بلند هاشمی رفنسجانی نزد مقام معظم رهبری است که من بعد از رحلت او هر هفته به حضور معظم له می رسیدم و همواره با آه و فغان از مرحوم هاشمی یاد می کرد و می گفت من تمام ساعات به فکر هاشمی هستم.

روحانی تصریح کرد: هاشمی یک شخصیت بنام در استقرار انقلاب بود، دو نفر در ساختار انقلاب نقش اساسی داشتنند و از یاران بنام امام بودند که یکی شهید بهشتی و دیگری مرحوم هاشمی بود.

هاشمی راجع به تمام مسائل کشور  ریز به ریز وارد می شد

وی ادامه داد: در انتخابات سال ۹۶ حضور باشکوه مردم و نتیجه انتخابات نشان داد هیچ روز سختی نیست که در آن جای خالی هاشمی احساس نشود و دولت یک حامی بزرگ را از دست داد هاشمی اگر امروز بود به گونه ای دیگر بود.

روحانی همچنین گفت: بعد از انتخابات ۹۲ آقای هاشمی بسیار نگران بود که مذاکرات هسته ای چه می شود و مدام مسائل مذاکرات را دنبال می کرد و با من صحبت می کرد و همچنین مرحله به مرحله وزیر امور خارجه را می خواست.

وی گفت: هاشمی راجع به تمام مسائل کشور  ریز به ریز وارد می شد. او راجع به آب، برق، کشاورزی، زیرساخت، بندر دغدغه داشت و دغدغه او پیشرفت و سربلندی ایران عزیز بود و می خواست ایران سربلند و مدرن باشد شاید از امیرکبیر الهام گرفته بود همچنان که امام راحل از مدرس تاثیر گرفته بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: شخصیت امیر کبیر و مدرس که دو انسان فوق العاده بودند و باعث شدند علم وارد کشور شود و ایران مستقل شود. از یادها فراموش نمی شوند.

روحانی تاکید کرد: مرحوم هاشمی تنها مسئولی بود که از ابتدای انقلاب تا پایان روزها و ساعات آخر عمر خود برای نظام و سربلندی کشور تلاش کرد.

وی ادامه داد: مرحوم هاشمی وقتی برجام به ثمر رسید در اولین جلسه ای که خدمت ایشان رسیدم گفت فلانی دیگر خیال من راحت شد و دیگر با خیال راحت می میرم شما سایه یک جنگ را از روی ملت برداشتید و کار بزرگی برای ملت ایران انجام دادید که شش قطعنامه سازمان ملل را کان لم یکن کردید.

رئیس جمهور عنوان کرد: قطعنامه هایی که تحریم تسلیحاتی و نظامی ایران را شامل می شد، معلق کردیم و تا دو سال دیگر به طور کامل برداشته می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=23107
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.