آسفالت جاده پرتردد قلعه‌گنج-دلگان چشم انتظار اعتبار

الهام پی پر – زیرا آسفالت کردن این جاده می‌تواند مسیر مسافران بلوچستان به بندرعباس را کوتاه کرده و قلعه‌گنج را از بن‌بست خارج کند، مسوولان اداره کل راه وشهرسازی جنوب می‌گویند باید استان سیستان و بلوچستان و فرمانداری قلعه‌گنج در این راستا اقدام کنند تا بودجه لازم فراهم شود.

راه‌های ارتباطی به عنوان شریان اصلی اتصال نقاط مهم به یکدیگر دارای اهمیت فراوانی هستند؛ به گونه‌ای که برای توسعه یک منطقه، می‌بایست راه مواصلاتی ظرفیت و گنجایش لازم برای اتصال به سایر مناطق را داشته باشد.

در این‌باره برای توسعه مناسب شهرها خصوصا در اطراف معابر برون شهری که شکل‌دهنده ساختار اجتماعی هر شهری است، تدوین یک برنامه بلند مدت ضروری است. برای دست یافتن به هدف فوق و یافتن پاسخی اصولی به مشکلات ناشی از توسعه غیرکارآمد در راه‌های بین شهری قلعه‌گنج به دلگان نیاز به پیاده کردن یک فرآیند سیستماتیک و علمی مبتنی بر تجارب و سوابق گذشته در این خصوص است. زیرا مسیر ارتباطی این دوشهرستان که مرز بین جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان است خاکی بوده و جمعیت زیادی را از داشتن راهی آسفالته که به توسعه منطقه کمک می‌کند محروم کرده است.

با توجه به نبود راه آسفالته در مسیر این دو شهرستان در حال حاضر راه مناسبی که بتواند دغدغه‌های این حوزه را برطرف کند، به شدت احساس می‌شود. اهمیت راه‌های ارتباطی در هر منطقه یا کشور از جمله مباحثی است که نمی‌توان از نقش آن در فرایند توسعه منطقه صرف نظر کرد.

به جرأت می‌توان گفت یکی از عمده دلایل آمار بالای مهاجرت از روستاهای جنوب استان نبود راه‌های ارتباطی مناسب برای روستاییان و تولیدکنندگان محصولات دامی و کشاورزی برای عرضه محصولات خود به بازار و مراکز فروش است. از سوی دیگر تهیه مایحتاج زندگی از شهرها از طریق این شریان‌های حیاتی انجام می‌گیرد که اهمیت رسیدگی به آن را دوچندان می‌کند. باید اعتراف کرد راه ارتباطی تعداد زیادی از روستاهای قلعه‌گنج نیز از استاندارد خوبی بهره نمی‌برد.

مطالبه مشترک مردم دو استان

یک فعال رسانه به«کاغذوطن»گفت: «جاده بین دوشهرستان قلعه‌گنج و دلگان می‌تواند تبدیل به شاهراه توسعه این منطقه شود.»

اکبرزاده افزود: «قلعه‌گنج می‌تواند با این جاده به تبادل ظرفیت‌های فوق‌العاده خود ‌بپردازد، رونق کسب‌وکارهای روستایی و بین‌راهی عامل کاهش مشاغل کاذب و قاچاق است احداث این جاده که 13 کیلومتر آن خاکی است کلید توسعه منطقه و مطالبه مشترک مردم سیستان‌وبلوچستان و جنوب کرمان است.»

بودجه نداریم

معاون توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان به«کاغذوطن»گفت:«بودجه این طرح باید از طریق فرمانداری مصوب شود تا برای آن اقدام کنیم.»

ثمره افزود: «فرمانداری باید طرح این راه را در کمیته برنامه‌ریزی مصوب کند تا مجوز طرح مطالعات آن را دریافت کنیم.»

وی اضافه کرد:«پس از مطالعه باید مجوز اجرای طرح را بگیریم البته در صورت مصوب شدن نیز این طرح باید جزو طرح‌های جدید قرار گیرد، گاهی در برخی جلسات در مورد این جاده چیزهایی شنیده بودم که مردم خواستار آسفالت آن هستند که گویا می‌تواند به توسعه اقتصادی جلگه چاه‌هاشم هم کمک کند.».

وی یادآور شد:«بخشی از این جاده در حوزه جنوب کرمان و بخشی هم در حوزه سیستان و بلوچستان است که باید مسوولان دوطرف در جلساتی آن را مطرح و کار را آغاز کنند.»

ثمره خاطرنشان کرد:«البته اعتباری در ابتدا باید از سوی دو فرمانداری برای مطالعه این جاده در نظر گرفته شود تا نقشه‌برداری نیز انجام شود.»

پروژه‌های قبلی اولویت ما هستند

نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی کرمان به «کاغذوطن»گفت:«از مسیر شهرستان قلعه‌گنج به سیستان و بلوچستان یک جاده مهم در دست احداث داریم که سه سال است کار را در دست اجرا داریم وهنوز موفق نشدیم آن را تمام کنیم. ما نمی‌توانیم جاده‌هایی را که سالهاست شروع کرده‌ایم به پایان برسانیم پس چطور در این شرایط بد اقتصادی کشور می‌توانیم ساخت جاده جدیدی را آغاز کنیم؟»

وی تصریح کرد:«بیشتر جاده‌های روستایی قلعه‌گنج خاکی هستند.البته درست است که اگر این جاده احداث شود چون مسیر پرترددی است دسترسی به بندرعباس را آسان‌تر و تعاملات مردمی بیشتر می‌شود اما مهم‌تر از این جاده؛ جاده اتصال رمشک به بلوچستان است که ترددهای بلوچستان به بندرعباس را از قلعه‌گنج متصل می‌کندکه اولویت نخست ماست و هرچه پول گیرمان بیاید حتما خرج آن خواهیم کرد البته اگر پول داشته باشیم حتما این را هم درست می‌کنیم.» / کاغذوطن

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20699
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.