آغاز سال تحصیلی و نگرانی‌های دانش‌آموزان دختر

راضیه زنگی آبادی – هر چی زنگ می زدم، مادرم درو باز نمی‌کرد، چون از کوچه پشتی تا خونه دویده بودم دست و پام به گز گز افتاده بود، از مدرسه تا خونه همین جوری تعقیبم می کرد، یکی دوباری ویراژی سمتم اومده بود منم دو سه تا کلمه بارش کردم که گورشو گم کنه ولی این دفعه دیگه دست بردار نبود، میخواست شماره بده، بیشتر از اون یارو،می ترسیدم یکی منو ببینه فکر بد کنه.

این ها را سارا از پایه دوازدهمش تعریف می کند، شبیه سارا کم نیستند دخترانی که مسیر مدرسه تا خانه را با بوق، شماره و حرف‌های رکیک طی می کنند، فرقی هم نمی کند کجا باشی و چه پوشیده باشی، باز هم در معرض مزاحمتی.

سارا و روزهای آغازین مدسه بهانه ای شد تا سری دربیاوریم از این که چه باید کرد وقتی دختر باشی و یکی دنبالت راه می‌افتد و آرامش را از تو می دزدد؟

یک کارشناس اجتماعی به «کاغذوطن» می گوید: علاوه بر خطر مواد مخدر و انحرافات اخلاقی، قرار گرفتن در برابر مزاحمت جنس مخالف یکی از خطراتی است که دانش آموزان دختر را تهدید می‌کند و این موردی است که همیشه وجود داشته اما مهم نحوه برخورد و واکنش دختران با این مساله است.

اصغر ساسان می گوید: یک دخترخانم وقتی در برابر مزاحمات قرار می گیرد نیاز به مهارت دارد که چه واکنشی داشته باشد اما بسیاری از دختران از آن بی بهره هستند و نمی دانند که آیا باید به حرفی که مزاحم‌ها می زنند پاسخی بدهند و یا اصلا نباید هیچ عکس العملی داشته باشند.

این کارشناس معتقد است نوع برخورد، نوع پوشش و انتخاب مسیر سه مولفه‌ای هستند که در ایجاد مزاحمت ها تاثیر گذار بوده و معنی آن این نیست که اگر کسی همه این سه مورد را رعایت کرد مزاحمی هم نخواهد داشت، بلکه این معنی را دارد که این سه مولفه تاثیر بالایی در ایجاد مزاحمت دارند.

دیگر چه خبر؟

به گفته او نظرهای کارشناسی می گویند بهترین برخورد دختران در مقابل مزاحمت این است که هیچ پاسخ یا عکس العملی در مقابل فرد مزاحم نداشته باشند ولو یک پاسخ منفی.

دایره مشاوره راهی برای رفع مشکلات سربسته

ساسان پیشنهاد می کند در صورت ادامه‌دار بودن مزاحمت بهتر است دانش آموز دختر به فرد قابل اعتماد خود چه در مدرسه یا خانه موضوع را اطلاع دهد و مشخصات ظاهری فرد مزاحم( اعم از ظاهر،شماره پلاک) را برای شکایت به همراه داشته در صورتی که به هردلیلی این موضوع را منتقل کند می تواند به دایره مشاوره و مددکاری کلانتری که افسران متخصص روانشناسی خانم آن جا مشغول به کار هستند مراجعه کند. ممکن است دختران نتوانند به فردی مثل مشاور در لباس پلیس اعتماد کنند و ترس از افشای راز خود به خانواده‌ها را دارند، اما این افراد تا به حال در همه جای کشور که مشغول به کار بوده اند توانسته اند بسیاری از مشکلات از قبیل همین مزاحمت ها را که ممکن است به آشوبی بزرگ در خانواده تبدیل شوند را با یک زهرچشم یا اخطار کنترل کنند بدون اینکه رازی را برملا کنند.

اتاق مشاوره ای که در کلانتری ها موجود است نیاز به طرح شکایت ندارد و فرد با پرسیدن محل اتاق می تواند به آن مراجعه کند و یا به صورت تلفنی با این شماره 32735864-034 که درکرمان مشغول به فعالیت است تماس بگیرد.
به گفته او مواردی بوده اند که فرضا از شمال کشور به دلیل تماس‌های مزاحمتی که داشته اند با یکی از دایره‌های مشاوره کرمان تماس گرفته اند و دوستان توانسته اند عامل آزار و اذیت را در غرب کشور پیدا و موضوع را بی سروصدا پیگیری کنند.

خلاعاطفی دختران عامل دربند شدن در احساسات

ساسان می گوید: انحرافات اخلاقی هم موضوع مهمی است که دختران و حتی زنان متاهل را هم تهدید می کند جنس مونث به دلیل سادگی و خلا عاطفی که باید در خانواده پر می شده و به هر دلیلی این اتفاق نیافتاد بیشتر تحت تاثیر جنس مخالف قرار می گیرند، ماجرا برای هر فرد از چت کردن ساده شروع می شود اما به راحتی در دام افرادی می افتند که برای رفع نیاز‌های جنسی خود یکی را با وعده ازدواج انتخاب و بعد او را رها می‌کنند.به گفته این کارشناس مواد مخدر نیز با بهانه هایی مثل افزایش تمرکز، نیز زندگی دختران دانش‌آموز را تهدید می‌کند. / کاغذوطن

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19960
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.